Blogg

  1. Tagga en kompis - var med och tävla om att vinna en DOC- robot!

    Skolavslutningarna är förbi och sommaren är i full gång …


    Som jag skrev i förra bloggen så sker det förändringar nu till hösten i läroplanen för matematik, - spännande! En del pedagoger är redan igång med programmering, tack vare bra förutsättningar i de läromedel de använder eller med andra resurser såsom appar, webbsidor, analog programmering och robotar. För dig som inte kommit igång ännu kommer en del tips här!

    Skolverkets webbkurs ”Om programmering” är en bra start för dig som känner dig osäker.


    Anna-Karin Öhman, 1-3 lärare i Stocksundsskolan, tipsar om att köpa in Blue-Bot för att komma igån

    Läs mer »
  2. Mitt i prick i 2B

    Jag fick förfrågan från Majemaförlaget om jag ville skriva ett inlägg och berätta hur jag arbetar med Mitt i Prick i år 2. Jättekul tänkte jag, det vill jag absolut göra då jag är så nöjd med materialet och känner att jag har hittat ”mitt” material för matematik.

    Jag har till detta läsår (17/18) bytt matematikläromedel till Mitt i Prick. Jag är väldigt nöjd med materialet och känner att det har bidragit till mer kvalitet i min matematikundervisning. Materialet med framförallt lärarwebben sparar tid för mig. I den finns förberedda genomgångar till varje kapitel, problemlösningsuppgifter, övningsuppgifter och en Mattelåda (verktygslåda).

    Upplägget i Mitt i prick och lärarwebben ger mig och klassen förutsättningar att träna problemlösningsuppgifter varje lektion. Barnen ges möjlighet att träna på att berätta hur de har tänkt. Jag kan ge återkoppling direkt i form av formativ bedömning. När jag skriver frågeställningen och vilken information vi ha

    Läs mer »
  3. Kom igång med programmering- tips!

    Ja, nu är det ingen nyhet att programmering införs i det centrala innehållet i bl.a. ämnet matematik från och med ht-18. Det är många som tycker kring det, men en sak är klar: Vi ska arbeta med programmering från höstterminsstarten 2018.

    Låt oss ta en titt på det centrala innehållet från det senaste reviderade styrdokumentet i matematik årskurs 1-3, algebra. Där står:
    ”Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.”

    Om vi kikar på det motsvarande centrala innehållet för årskurs 4-6, algebra så kan vi läsa följande:
    ”Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.”


    Jag tänker nu ge er en rad tips på hur ni enkelt kan komma igång att programmera tillsammans med era elever. Välj det som passar!

    I UR:s serie ”Programmera mera” finns många intressanta ...

    Läs mer »
  4. Så här arbetar vi med Loggboken och lärandemål i matematik

    Gästbloggare Therese Dahlén och Ewa Färnstrand, åk 7

    Loggbok.


    Loggboken är ett viktigt verktyg som kommit att bli en stor del i klassrumsaktiviteterna - våra träningspass i matematik. Vi vill synliggöra varje pass och för att se arbetet tydligt så använder vi Loggboken från Majema. Loggboken kan användas av både yngre och äldre elever. Eleven dokumenterar och pedagogen följer. Tillsammans följer vi lärandet. Varje aktivitet har ett kortsiktigt mål som följs upp i slut

    Läs mer »
  5. Nellys Blogg

    I Läroplanen står det att vi i skolan ska ”…bidra till att eleverna utvecklar kunskaper för att kunna formulera och lösa problem samt reflektera över och värdera valda strategier, metoder, modeller och resultat.” (Centralt innehåll åk 3 - Lgr11)

    Välkomna in i min 1:a igen, den här gången ska jag berätta vad som ligger till grund när jag utformar undervisningen och beskriva en exempellektion.

    När jag tänker på problemlösning är det uppgifter som inte alltid har en självklar given lösningsmetod. Uppgifterna ska kräva en viss ansträngning, innebära att eleverna behöver vara kreativa och utmana till undersökning för att få fram en eller flera lösningar.

    Problemlösningspassen är optimala lektionstillfällen där eleverna kan utveckla sin förmåga att föra och följa matematiska resonemang. För att lyckas med det gör vi precis som vårt matematikläromedel uppmanar, arbetar i lärpar/lärgrupper när vi löser våra proble

    Läs mer »
  6. Kom och träffa oss!

    Kom och träffa oss!

    Det finns inget som slår det personliga mötet! Vi på Majema älskar att få komma ut på mässor, lärarträffar och skolbesök och få möta er lärare "i verkligheten"!
    Spännande att få höra hur just du har det i klassrummet. Finns det något som du behöver hjälp med? Hur får du in programmering i din undervisning t.ex.? Dessa samtal är otroligt inspirerande för oss och kan ge idéer till nya läromedel som underlättar ditt arbete! Vi besöker 20 städer under våren med en stor läromedelsutställning, där flera förlag ställer ut. Kolla om vi kommer till en plats nära dig!
    Läs mer

    Läs mer »
  7. Kan ni komma ihåg er första matematikbok? Det kan jag!

    Gästbloggare Ninnie Hedén, Klasslärare
    Jag kan till och med komma ihåg känslan som uppstod av att slå upp första sidan i en helt ny bok, en bok som bara skulle vara min. Den där speciella doften som finns där då man öppnar upp en helt nytryckt bok och känslan av att ta på sidorna i boken som är helt orörda sedan innan. Precis denna känsla fick jag än en gång möjligheten att få uppleva då jag kom tillbaka till jobbet efter en härlig sommar och ledighet. Där på mitt skrivbord väntade nämligen ett paket. Ett paket fullt av fina blå böcker, ett helt nytt matematikläromedel som jag, tillsammans med min härliga klass skall använda oss av under det kommande läsåret.

    Läromedelet Mitt i prick matematik

    Läs mer »
  8. Räknehändelser med återkoppling

    Majema on school visits

    Välkommen in till klass 1B på Björknässkolan
    counting event in the matte book Mitt_i_prick



    Majema besöker klass 1B på Björknässkolan någon vecka innan jullovet, julmusik ljuder på låg volym i klassrummet och de ska ha mattelektion i halvklass. Klassläraren Susanna Collin Frigghe är lärare sedan 18 år och det märks att hon älskar sitt jobb. Hon berättar att hon även arbetar på SKL med den nationella utbildningen STL-Blended (Skriva sig Ti

    Läs mer »
  9. Ska jag utbilda alla mina elever till programmerare nu?

    Gästbloggare Nelly Bonner, Klasslärare åk 1, Katarina Södra.

    Ska jag utbilda alla mina elever till programmerare? Nej, de ska utbildas till goda medborgare i ett digitaliserat samhälle.

    Jag kommer ihåg den där marsdagen tidigare i år, när regeringen redogjorde sitt beslut om förtydliganden och förstärkningar i läroplanen för bl.a. grundskolan. Syftet som presenterades var att klargöra skolans uppdrag att stärka elevernas digitala kompetens. Jag kommer också ihåg samtalen som pågick mellan oss lärare och förvirringen jag kände innan jag fick klarhet i vad som nu förväntades av mig i mitt läraruppdrag. Tackar min nyfikenhet för att jag ganska snabbt fick en klarhet i vad det nya beslutet innebär för mig och mina elever.

    Som författaren Pontus Walck uttryckt sig handlar de nya besluten om demokrati.
    ”Jag

    Läs mer »
  10. Praktisk matematik - ute!

    Utematte - Majema på skolbesök i årskurs 1, Björknässkolan, Nacka.

    Elever går til skogen för matematiklektion









    Ylva Öhman är klasslärare i åk 1 på Björknässkolan i Nacka. På lagom promenadavstånd från skolan finns en liten skog. Den skogen har kommit att bli hennes andra klassrum. "Det är när vi kommer ut och arbetar med hela kroppen som det blir extra tydligt om eleverna förstår vad de gör och kan sätta ord på hur de tänker kring matematiken" säger Ylva.



    Matematikboken har tagit upp geometriska begrepp
    Ylva berä
    Läs mer »
  11. Att skapa en grundplanering i matematik för åk 1 - eller inte...

    Gästbloggare Nelly Bonner, Klasslärare åk 1 på Katarina södra



    Skolböcker i matematik åk 1 Mitt i prick








    Några dagar innan skolstart packade jag med mig skolans nya matematikläromedel Mitt i prick matematik till landet. Helt nytt för mig var det inte, jag har tittat på det tidigare en del, men nu var det dags att på riktigt få fördjupa mina kunskaper om materialet.



    Planen var att jag skulle utforma höstens grund för våra matematiklektioner. Grunden brukar bestå av att jag konkret skapar ett dokument där jag väljer formspråk och fyller det med bland annat egenskapade laborerande övningar, matteverktyg, lär

    Läs mer »
  12. Gör er redo för läslov!

    Vill du skapa bra förutsättningar i klassen för ett skönt läslov? 
    Ta hjälp av bonusmaterialet till Majemas Lilla läsloggen.


    Här hittar du fina bokmärken att laminera, läskort för eleven att fylla i, tips och mallar på två kreativa sätt 
    att redovisa de böcker man har läst.

    ett bokmärke från läsloggen
    Läskort för elever att fylla i.
    Läs mer »
  13. Välkommen in i Jennys klassrum!

    Gästbloggare Jenny Liwell, klasslärare åk 3 på Råda skola i Lidköpings kommun.

    En av många delar jag brinner för är lärmiljöer, inne som ute. Jag vill att klassrummet som eleverna möter skall kännas som en trygg och inspirerande plats att mötas och lära på. Detta år kommer jag att undervisa en åk 3. Jag har bytt klassrum och det ger möjligheter till att rensa, forma och börja om från början. Under sommaren har jag samlat på mig olika idéer och i mitt huvud börjat forma hur jag vill ha det i klassrummet.

    klassruminredning
    Före
    Läs mer »
  14. Skapa läslust med den Stora läsardagen!

    Gästbloggare Siv Fagervall, lärare i svenska och SO i åk 4-6, Sattajärvi skola i Tornedalen.

    Elever har målat affischer av bokomslag på skolans dörrar.
    De senaste åren har jag engagerat mig mycket i mina elevers läsvanor samt deras inställning till läsning och på min skola har vi, med gemensamma krafter, fått till ett mycket positivt läsklimat. I detta blogginlägg vill jag dela med mig av Stora läsardagen som är en mycket omtyckt och efterlängtad temadag bland eleverna på vår skola. En dag som helt tillägnas läsning och läsaktiviteter från förskoleklass till år 6.


    Arbetet inför läsdagen påbörjas flera veckor innan, nu senast genom en uppgift i ämnena bild och svenska. Eleverna
    Läs mer »
  15. Skolstartsaffisch - Här är jag!

    Dags för skolstart! Låt dina elever i förskoleklass presentera sig med affischen Här är jag.
    Länk till affischen




    Läs mer »
Page