Gästbloggare: Jörel Wernerson Agerholm och Helene Molin på Borgvallaskolan, Nacka
 

Borgvallaskolans olika årskurser har under höstterminen provat på att arbeta med Majemas kopieringsunderlag Lärarpraktikan HÖST. Förskoleklass, åk 1 och åk 2 arbetade med olika övningar med tema vänskap, lika - olika och hösten.

  Majema Blogg -Lärarpraktikan HÖST Vänskapshänder

Vänskapshänder

I årskurs 1 har vi använt kopieringsunderlaget hand och gjort en vänskapsövning. Vi började med att eleverna fick säga hur de tyckte att en god vän ska vara. Vi samlade det de sade genom att jag skrev upp på tavlan. Sedan fick de instruktionen att välja en sak att skriva på den hand de fick och göra den fin så att vi sedan kan sätta upp alla. Det kom fram mycket bra och barnen arbetade engagerat. Vi kommer att fortsätta att återkoppla till det vi skrivit i händerna. Majema blogg- barn jobar med Lärarpraktikan HÖST

Övning lika - olika i åk 1

Många frågor hade redan kommit upp i klassen angående varför vissa får göra si och vissa så. Barnen vill hemskt gärna att allt ska vara rättvist och rätt. Min erfarenhet säger dock att barn i den här åldern har mycket stor förståelse för att när det gäller vissa saker så måste det få vara olika, bara de får en förklaring. Jag valde därför att använda mig av arbetsbladet lika/olika ur materialet Höst under temat Lika - Olika. Jag insåg att det skulle bli en utmaning att fylla i tabellen för elever i åk 1 och redan tredje veckan på höstterminen. Men vi försöker tänkte jag. Vi började med att ta några exempel gemensamt i klassen om vad som är lika mellan oss, t.ex. jag har två armar, vilka har två armar? Där var vi alla lika. Vilka har blå ögon? Där var jag lika som några i klassen och olik några andra. Min hårfärg däremot var olik allas. När eleverna fick arbetsbladet med tabellen fick de börja med att fylla i alla uppgifter om sig själva. Redan där märktes att det var lite svårt för barnen att förstå hur de skulle fylla i. Efter en noggrann genomgång och enskilda förklaringar till några kom de igång. Nästa moment var att gå runt till klasskamraterna och fråga de andra i klassen för att hitta vilka som man var lik som och olik som. I början var det lite svårt för dem att förstå hur de skulle göra. Reflektioner jag fick var att vara tydligare med att de skulle försöka få så många olika namn på listan, för att vara tvungen att prata med så många som möjligt av klasskamraterna. Framför allt skulle det varit bättre att instruera dem att endast fråga vem man hade lika som och fylla i den spalten först. Det blev lite för mycket för dessa unga elever att hålla reda på. Det tog också lång tid att genomföra så jag bestämde mig för att dela upp aktiviteten på två tillfällen, för att de skulle orka och kunna hålla fokus. Vid tillfälle två fick de börja med att fylla i färdigt och sedan lyssnade vi på några exempel från några elever och pratade om vad vi kunde komma fram till av det här, bl.a. att man kunde vara lik och olik samma person. Parallellklassen genomförde övningen efter oss och läraren hade tagit del av mina reflektioner och genomfört övningen ännu mer uppdelad och tydlig och då hade det gått bättre för eleverna att förstå hur de skulle göra. Jag tycker att övningen var mycket bra och när eleverna har gjort liknande typer av övningar kommer de inte att ha några problem med att fylla i tabellerna. Snart närmar vi oss veckan med FN-dagen och då ska vi ta fram elevernas ifyllda tabeller, titta på dem igen och arbeta vidare kring temat Lika - Olika.

Majema blogg - Lärarpraktikan höst 

Höstlövsträd

  Uppgiften var att måla ett höstträd samt fylla i ramens motiv. Syftet med att måla i ramens motiv var att träna finmotorik och färglära. Hur ser motiven ut färgmässigt; Är fåglar lila? Är allt gult? Finmotoriken och koncentrationsförmågan tränas när de fyller i motiven sakta och noga. Målet med trädet var att skapa något med mer än en färg samt försöka anpassa trädet till papprets yta. Innan de fick börja måla hade jag med mig ett antal löv från olika träd och buskar i olika höstnyanser som vi gick igenom. Löven väckte diskussioner kring färg och form och vi försökte tillsammans reda ut vad det var för löv. Flera av barnen lånade löven som inspiration när de målade sitt träd. Resultatet ser ni ovan. Barnen tyckte om uppgiften och satt ovanligt länge med arbetet. De försökte verkligen att vara noga. Arbetspasset tog ca 50 min, de flesta var då klara. De som inte var klara fick tillfälle under dagen att göra klart. Barnen var så stolta över sina arbeten även om en del fick ”bakläxa” och måla lite noggrannare eller tänka på hur motiven ser ut på riktigt, färgmässigt. Jag kommer med all sannolikhet göra om övningen nästa höst. / Jörel och Helene på Borgvallaskolan   Läs mer om Lärarpraktikan HÖST Bläddra i Lärarpraktikan HÖST