Gästbloggare: Anna-Karin Wahlqvist, årskurs 2, Björknässkolan.   Anteckning i Majemas Klassrumskalender

Jag har i alla år haft Majemas väggkalender ”Hela året runt” och fick i våras möjligheten att testa Majemas digitala Klassrumskalender i min klass. I den här bloggen berättar jag om hur jag använder Klassrumskalendern som ett pedagogiskt verktyg där eleverna får träna sig i att sammanfatta och att variera sitt språk i ämnet svenska.

      Varje morgon har vi samling på mattan då vi läser av vår stora almanacka. Vi pratar om vad det är för datum, vem som har namnsdag, vilken mat det blir och om det är något speciellt som ska hända. En klassisk morgonsamling med andra ord. När jag nu fick möjlighet att testa den digitala Klassrumskalendern fick det mig att fundera över vad jag skulle kunna göra med den för att komplettera det vi redan gör. Jag kom på två saker som eleverna skulle behöva utveckla: att sammanfatta och att variera sitt språk i ämnet svenska. Den digitala Klassrumskalendern skulle alltså få hjälpa mig att avsluta dagen på ett meningsfullt sätt där svenskämnet skulle få ta stor plats.

 Så här jobbar vi med Klassrumskalendern

Jag samlar klassen framför projektorn i slutet av dagen. Det är viktigt att alla ska sitta så att de ser bra och även har någon att diskutera med. Sen sätter vi igång att sammanfatta dagen. Eleverna får först en stund att diskutera med kompisarna bredvid och sen jobbar vi alla tillsammans. Framför kalendern                   Genom att ställa frågor hjälper jag barnen att strukturera meningarna i kronologisk ordning. Vi läser igenom texten tillsammans och funderar om det finns förbättringar att göra. Låter meningarna bra? Har vi upprepat oss någonstans? Kan vi formulera oss bättre? Finns det någon synonym till det här ordet? Skolbarn i dialog om veckans händelser med hjälp av Majemas Klassrumskalender                   Tillsammans väljer vi sedan bilder till det vi skrivit om. Vad passar in till det vi skrivit? Finns det någon färdig illustration att ta till eller ska vi lägga in ett foto vi tagit själva? Klassrumskalenderns illustrationer       Det är jätteroligt att se hur eleverna för varje dag blir skickligare på att formulera sig. Jag behöver inte längre ställa frågor utan nu ställer eleverna dem själva till varandra. Eleverna kom själva på att vi kunde använda Klassrumskalendern när vi utvärderar veckan i vår skrivbok på fredagar. Det blir ju så mycket lättare att minnas vad man gjort då.   Vi kommer att fortsätta använda den digitala kalendern nu i höst! Och nu när eleverna känner sig varma i kläderna kommer jag att låta dem turas om att komma fram till datorn och ansvara för att både skriva och välja bilder själva. Två elever ansvarar för en dag och nästa dag två nya osv. Läs mer och se vår film om hur du kan arbeta med Klassrumskalendern här