En_lasande_klass

Vi på Majemaförlaget vill gärna slå på trumman för projektet ”En läsande klass” som sjösattes nu i april. Vilket fantastiskt redskap alla Sveriges lärare i skolår 1-6  erbjuds alldeles gratis! Den långsiktiga satsningen ”En läsande klass” har som främsta syfte att vända trenden med den sjunkande läsförståelsen som vi tyvärr ser i Sverige idag. Materialet som kostnadsfritt distribuerades till landets alla sär- och grundskolor (år 1-6) i april månad innefattar studiehandledningar och texter, där du som lärare hittar konkreta och tydliga uppslag på hur du kan arbeta med textsamtal och läsförståelse i din klass, enligt senaste forskning.  

Fullsatt_Junibacken

Den 7:e april samlades vi och många andra nyfikna på Junibacken ute på Djurgården för att få vara med vid lanseringen av projektet ”En läsande klass”. Vi skulle få chansen att träffa Martin Widmark, huvudförfattare och initiativtagare till projektet och flera av hans medförfattare, samt även flera av de sponsorer som bidragit till att möjliggöra projektet.  Att intresset var stort märktes snabbt- stolarna utanför Villa Villekulla ville inte räcka till trots att Junibackens VD Ulf Larsson trollade fram fler och fler stolar. Men vad gjorde det? De sista besökarna fick helt enkelt ta plats inne i Pippis gula villa.  Uppe på hennes balkong är ju inte fy skam att hänga …   Vi fick veta hur projektet ”En läsande klass” vuxit fram, om det goda syftet med att ge alla våra elever i grundskolan verktyg för att maximera sin läsförståelse samt att bjuda landets alla låg- och mellanstadielärare på färdiga texter med tillhörande studiehandledningar för att underlätta deras viktiga jobb. Vi fick också presenterat för oss de fem läsförståelsestrategierna som vi möter i materialet.  

 De fem läsförståelsestrategierna

*Spågumman som hjälper oss in i texterna med frågor såsom: -Vad säger dig rubriken/ bilden? *Detektiven som reder ut oklarheter eller obekanta ord. *Reportern ställer frågorna på, mellan och bortom raderna. *Cowboyen gör en sammanfattning av det viktigaste i texten. *Konstnärenöppnar våra sinnen och känslor, vad ser och känner vi när vi läser texten. Vi hoppas att den lärare i publiken som undrade om ett liknande material för år 7-9 kommer att tas fram inte behöver vänta alltför länge.  För vi vet att många elever i den åldersgruppen ute i landets alla skolor också skulle behöva öva läsförståelse.  

Läsförståelsens utveckling

”En läsande klass” vill med denna illustration i form av pusselbitar förtydliga hur viktigt det är att vi får med alla delar i vår läsutveckling. Det räcker inte med att kunna avkoda bokstäverna till ljud (ABC) och öva upp automatiseringen (Läskondis) utan vi behöver även förmågan att kunna läsa mellan och bortom raderna (Läsförståelse) för att nå fram till den viktiga Läslusten. Det är där som vi slutligen kan växla mellan olika lässtilar och ta till oss det lästa. Vill du läsa mer om projektet ”En läsande klass”?    

Majema och läsförståelse

Majemas redaktörer har länge lyft fram vikten med att arbeta kring läsförståelse, helt enligt Lgr 11. I vår egen svenskserie Språkskrinet hittar du flera varierande övningar för år 1-6 där dina elever kan träna detta. För år 1-3 får dina elever öva läsförståelse när de följer med i de tre berättelserna; Trollkoll, Cirkussommar och Klurarbyrån.

Språkskrinet för årskurs 1-3

För år 4-6 möter ni läsförståelseövningar i böckerna Alien, Drake och Bläckfisk.

Språkskrinet årskurs4-6

Vill du läsa mer om Språkskrinets samlade läsförståelsematerial? Läs mer här.   Vi hoppas att ni lärare och elever ute i skolorna hittar många tillfällen att prata om nya ord och uttryck, samtala, diskutera, fundera och njuuuta tillsammans av alla världens texter!   Lycka till! Anna-Karin Holmgren. Lärare och redaktör på Majema