Svallvåg eller småguppPå min skola beskriver man perioden innan utvecklingssamtalen som en svallvåg och jag kan inte annat en hålla med. Svallvågen består av alla de omdömen som ska skrivas.Tanken är att man som lärare ska dokumentera elevernas kunskapsutveckling under hela läsåret och jag tror att om man utvecklar sina pedagogiska planeringar och planerar för lite längre perioder blir det bra och man slipper riskera att drunkna under några veckor per termin.Jag och mina kolleger måste hitta bra former för att komma dit. Precis som alla yrken finns det självklart perioder som är mer arbetskrävande än andra men det gäller att skapa lite mer balans i tillvaron och rutiner för en själv för hur man ska hantera arbetsbelastningen.Nu låter det som jag har fullständig kontroll och rutin, ICKE! Jag famlar i mörkret och försöker febrilt hitta på lösningar, men jag hoppas att jag snart kommer tillsammans med mina arbetskamrater hitta vägar och rutiner för hur vi ska dokumentera för att inte behöva gå i ide några veckor på hösten och våren.Någon som har några bra tips?