Gästbloggare Ninnie Hedén, Klasslärare
Jag kan till och med komma ihåg känslan som uppstod av att slå upp första sidan i en helt ny bok, en bok som bara skulle vara min. Den där speciella doften som finns där då man öppnar upp en helt nytryckt bok och känslan av att ta på sidorna i boken som är helt orörda sedan innan. Precis denna känsla fick jag än en gång möjligheten att få uppleva då jag kom tillbaka till jobbet efter en härlig sommar och ledighet. Där på mitt skrivbord väntade nämligen ett paket. Ett paket fullt av fina blå böcker, ett helt nytt matematikläromedel som jag, tillsammans med min härliga klass skall använda oss av under det kommande läsåret.

Läromedelet Mitt i prick matematik

Läromedlet heter Mitt i Prick och är Majemas nya matematikläromedel för de lägre årskurserna och som vi nu i årskurs 2 kommer att arbeta med. Till vår första matematiklektion som vi hade denna höst så hade jag tänkt att mina elever självklart skulle få klämma, känna och dofta på sina nya böcker i egen takt, precis som jag fick göra. De fick bläddra fritt i böckerna, titta på bilderna, bläddra fram till det nya, prata med sina klasskompisar om vad de såg, vad de tycker såg lätt/svårt ut och vad som fångade deras intresse. Jag hade sedan planerat att vi skulle titta närmare på Mitt i Pricks digitala lärarwebb för att där kunna lyssna på den söta berättelsen om Mira och Manuel och även tillsammans kunna lösa de muntliga frågor som finns att använda till varje kapitel. Vi gick även igenom de lärandemål som är till det första kapitlet och dess betydelse.

elever med mitt i prick matematik

Klassen fick sedan arbeta med första avsnittet i kapitel 1. De som blev färdiga med de två första sidorna fick arbeta vidare med fördjupningen på den tredje sidan och där utmana sig själva lite. Vi avslutade vår första matematiklektion med att dela in oss i mindre grupper och spela det roliga matematikspelet "Först till 20" där vi använde oss av de talkort som följer med boken. Spelet går ut på att alla talkort läggs upp och ner och barnen får sedan ta ett kort var. I runda två får de ta ett kort till och addera till summan av det föregående kortet. Spelet fortsätter på samma vis i runda 3 och barnen kan när som helst välja att sluta ta upp fler kort. Den som har summan som är närmast 20 vinner. Klassen tyckte verkligen att spelet var roligt och efterfrågade det redan på eftermiddagen igen!

spela 20-spelet ur Mitt i prick matematik

Vår första matematiklektion med Mitt i Prick kunde nog inte blivit bättre och både klassen och jag är lika glada som nyfikna på vad boken kommer bjuda på mer för spännande matematik!
/Ninnie
Följ gärna mitt instagramkonto: @froken.ninnies.klassrum