Gästbloggare Eva Marklund, lärare och en av författarna till Min Naturlogg MIN NATURLOGG och Lgr 11   Som lärare vet jag att man under all planering hela tiden sneglar mot Lgr 11 och det centrala innehållet för att känna att man kan ”bocka av” område efter område. Eftersom en stor del av syftet med Min Naturlogg är att underlätta för lärarna, ville vi verkligen ha detta perspektiv med oss hela tiden vi författade boken. Min Naturlogg täcker därför in en stor del av det centrala innehållet (biologi) inom området ”Året runt i naturen”.   [caption id="attachment_4161" align="alignleft" width="300"]Min naturlogg elever Elever som arbetar med uppslaget "Träd-knoppar" i Min Naturlogg.[/caption]   [caption id="attachment_4166" align="alignleft" width="190"]Min Naturlogg elevarbete Och såhär blev ett av resultaten från en härlig utelektion.[/caption]   Några lektionstips - Min Naturlogg och datorn Blommor: Barnen fick gå ut och plocka blommor i skolans närområde och ta med till klassrummet. Sedan fortsatte vi lektionen inomhus. Det googlades och slogs i floror för att  kunna hitta något som liknade de snabbt vissnande exemplar de fått med sig in! De ritade och skrev i sin naturlogg och lärde sig många nya arter. Ett annat roligt område som vi arbetade med var sidorna ”Ätligt och gott” samt ”Giftigt och farligt”. Vi gick igenom sådant som man kan smaka på i naturen och barnen tog sedan med sig boken ut och letade utifrån listan på ätliga saker. Allt hittade vi såklart inte, men jag hörde många som uttryckte intresse och förvåning över att man kunde stoppa sådant i munnen som de inte haft en aning om var ätbart. Lektionen efter tog vi ”Giftigt och farligt”. Då valde jag att stanna inne och arbeta med datorernas hjälp. De fick på nätet leta upp alla de olika arterna som fanns på sidan och kryssa i rätt ruta under bilden. De läste fascinerat upp olika saker som de funnit under letandets gång. Jag minns bland annat något om ett gäng kor som dött sedan de fått i sig delar av idegran. Vi samtalade också mycket kring vikten av att kunna detta och för vilka grupper giftiga saker utgör störst fara. Många påpekade att deras småsyskon lätt stoppade saker i munnen. Så här kom den förresten till - lite kuriosa om författande En dag på stranden slängde min granne Annika, tillika Majemaanställd, ur sig frågan: ”Ska vi göra en naturlogg tillsammans? Vi vill ge ut en bok för att förenkla för lärare som vill vara ute mer.” Hon visste ju vem hon vände sig till. Jag tände omedelbart på idén. Själv tycker jag om att vara ute, är scout sedan 8-årsåldern och numera även lärare för skolans yngre åldrar. En av sommarens mindre soliga dagar satte vi oss vid Annikas vardagsrumsbord och började spåna. Det svåraste var inte att komma på vad vi ville ha med, det svåraste var att begränsa oss. Tanken var att göra ett mindre häfte. Idéerna sprutade och skrevs med blyerts ner på diverse lösa papper. Nästa gång vi sågs tittade vi igenom allt vi kommit på och strök hälften. Sorterade i den ordning vi efter lång tankemöda tyckte var bäst - Året i naturen - och började skapa sida efter sida. Ett fantastiskt roligt arbete! Jag har med andra ord erfarenhet av Min Naturlogg både som författare och lärare/användare. Det var lika roligt att vara med att skapa den som det var att använda den. Min naturlogg författare Eva Marklund   /Eva Marklund