Gästbloggare Mari Österman, Lemshaga Akademi, Värmdö

Klassen fick ett meddelande från en annan planet!

Invånarna på planeten Aquarius anropade oss via sms. Det var översvämning på deras planet och de behövde vår hjälp med ritningar och prototyper på vattenfarkoster för att kunna ta sig fram mellan öarna. Ville vi hjälpa till? Svar, ja!

  Klassen började med att göra ritningar innan de byggde prototyper av alla slags farkoster som skulle kunna flyta och få fart (ta sig framåt) utan elmotor. Det material vi hade att tillgå var återvunnet material från skolans olika vrår, såsom pappkartonger, toarullar, papper, sugrör, snören, gamla plastbitar, påsar, glasspinnar, korkar m.m. Ritning på vattenfarkost - Teknik och vatten i årskurs 3 Teknik och vatten i år 3 _2 Eftersom farkosten måste kunna flyta var det viktigt att tänka på flytförmågan (vad flyter?) och att det ska hålla tätt, annars sjunker farkosten … Några elever provade med plastpåsar, andra med galontyg. Andra kom på att bygga höga kanter på farkosten för att hålla vattnet borta.   Vad kan flyta? Teknik och vatten i årskurs 3Den sista utmaningen var att fundera ut hur farkosten ska kunna få fart utan elmotor. Eleverna fick leta i böcker efter tips och sedan prova sig fram. I en av våra böcker om teknik hittade några elever ett förslag där man skulle behöva en ballong och ett sugrör. Man ska fästa ballongen på farkosten så att ena änden av sugröret sticker ner under vattenytan, sedan är det bara att blåsa upp ballongen och snabbt lägga ner farkosten i vattnet för att den ska få fart när luften åker ur ballongen under ytan.

Vi provar… Och det fungerar!

Kan en ballong få det att flyta? Teknik och vatten årskurs 3 Teknik och vatten i år 3_5 Eleverna funderade på hur man kan få fart på sin farkost om man varken har någon elmotor eller ballongmotor? Man kan naturligtvis segla! Men vi vet ju inte om det blåser på planeten Aquarius… Finns det inte någon vind så får man helt enkelt ro.   Flytande farkost - teknik och vatten i årskurs 3När alla elever hade testat flytförmågan samt fått fart på sina farkoster var det dags att fota så att vi kunde skicka våra ritningar och prototyper (via sms) till planeten Aquarius. Vi tyckte att det var spännande att ha kunnat hjälpa till och hoppades förstås att de skulle kunna bygga riktigt bra farkoster utifrån våra ritningar.   Efter några veckor fick vi svar från deras planetminister som berättade att de var i full gång med att bygga egna farkoster och att de hoppas kunna hjälpa oss på jorden vid behov!  

Elevkommentarer om projektet:

– Vi har haft det väldigt roligt, det var spännande att tänka ut ritningar och lösningar på farten. – Jag tyckte att det var ett roligt grupparbete, alla hjälpte till. Teknik är bäst!  

Och så här går vi vidare:

Vi kommer att fortsätta vårt teknik- och vattentema i träslöjden där vi ska arbeta med vattenkraft. Då ska vi bygga riktiga vattenkvarnar i miniformat. Uppslaget till detta arbete fick Mari från Snilleblixtarna.