Gästbloggare Mari Österman på Lemshaga akademi åk 2, Värmdö.
 

Vi på Lemshaga akademin har regelbundet arbetat med olika teknikprojekt  under årens lopp.  Den här gången var det dags att arbeta med teknik och innovationer som tema.

  Den frågeställning jag började med att ställa var: Vad är en innovation? Eftersom klassen är van vid att arbeta med teknik och uppfinningar så var frågan inte så svår. ”Det är som en uppfinning.” ”Man kan säga att det är när man hittar på något nytt.” Vi läste i Nationalencyklopedin att innovation betyder förnya eller åstadkomma något nytt. Det lät väldigt spännande. Kan vi åstadkomma något nytt?Vi vet att de flesta uppfinningar uppkommer genom att man förbättrar något gammalt, t.ex. att en telefon och en kamera kan bli en mobiltelefon med kamera i! [caption id="attachment_5231" align="alignleft" width="300"]100 viktigaste innovationerna 100 viktigaste innovationerna[/caption]   På väggen satte jag upp en lista med 100 innovationer som människor har röstat fram som de 100 viktigaste innovationerna genom tiderna. Det blev en lång lista att läsa igenom … Listan har gjorts av Tekniska museet, där dessa och många fler pedagogiska övningar finns att ta del av. Klassen fick diskutera fram och tillbaka med varandra om vilka fem innovationer av dessa 100 som de själva tyckte var viktigast och varför. ”Bollen är en jättebra uppfinning, förut spelade man säkert med kottar.” ”Datorn är viktigast, för annars kan vi ju inte spela dataspel, det kunde man inte förut på gamla datorer.” ”Varför står det antibiotika, är inte det medicin? Det är ju äckligt! Ja, just ja, man blir ju frisk!” Den långa listan med de 100 innovationerna skapade många fina samtal mellan barnen under flera veckor! ”Undrar varför någon tycker att vapen är en bra uppfinning?” Korg fylld med innovationer

Beskriv en innovation utan att säga ordet

Lektionen efter gick vi ut på gräsmattan.  Jag hade valt ut innovationer som jag anade att eleverna kände till och skrivit dem på lappar. Att ta med t.ex. defibrillatorn i denna övning är onödigt svårt. Barnen fick dra en innovation var och beskriva för en kamrat utan att säga det riktiga ordet. Hur beskriver man blixtlåset utan att säga blixtlås? Barnen satt rygg mot rygg under övningen, vilket alla uppskattade, det blev en fin samarbetsövning med roliga samtal och glada skratt. Vi höll på hela förmiddagen med att beskriva lapp efter lapp med innovationer.

Skapa en ny innovation av en barnvagn och en cykel

Vid nästa lektionspass fick alla barn dra två lappar var, på varje lapp stod en innovation. Nu skulle barnen skapa en ny innovation av dessa två gamla. En dammsugare och en dator t.ex. eller en barnvagn och en cykel, vad kan man bygga av det? innovationsritning Innovations ritning 2       

Byggprocessen börjar !

Barnen började planera, göra ritningar och fundera ut vad de skulle kunna skapa och hur det skulle gå till. Vi hade samlat på oss olika material hemifrån som vi skulle använda oss av. Det gjorde också vårt arbete till ett miljövänligt projekt eftersom vi bara byggde med återvunnet material, förutom tejpen. Nu startade en mycket kreativ process som pågick under ett par lektioner, tankar skulle prövas, idéer skulle förändras under gång, vilken byggprocess! När den nya innovationen var färdig var det dags att presentera för klassen vad man uppfunnit. Tänk att fyr och dataspel kan bli en ny uppfinning, en fyr med inbyggt dataspel, fyren kan t.o.m. lysa med hjälp av ”elektriska sladdar hemifrån”. Vilket fantastiskt arbete! Skolflicka håller innovationLysande fyr majema blogg         

Att knyta ihop säcken

Vi avslutade detta projekt med ett besök på Tekniska museet. Väl framme fick barnen gruppvis dra en lapp (ur min påse) med en innovation som de sedan skulle hålla utkik efter i utställningen, t.ex. kugghjul. Vidare skulle barnen sedan hitta samband (inne på museet) kopplat till detta eller hitta andra uppfinningar där kugghjulet är med, vilket naturligtvis gick jättebra.   Vid den skriftliga utvärderingen av detta projekt beskrev barnen att det varit: ”Jättekul att få bygga nya saker.” ”Det var svårt först men sedan fick jag hjälp av en kompis och då blev det superlätt och kul!” ”Jag vill ha teknik varje dag!”   /Mari Österman, lärare på Lemshaga akademi