Gästbloggare mellanstadieläraren Emma som driver Instagramkontot Skolinspiration. 

Burkar fyllda med vatten, Majemabloggen

Att lyfta in händelser från omvärlden till klassrummet och binda samman dem med elevernas intressen är en otroligt viktig del av min undervisning. Det ger ett större sammanhang och en större förståelse för eleverna. Nu var det inget mindre än själva världsvattendagen som skulle stå i centrum. En hel dag med ett stort fokus på något av det viktigaste vi har: vatten!

  Vad tänker du på när du hör ordet vatten? Mina elever kom på ord så som bada, törstig, vått, blått, hav, svalkande, liv, sjöar, livsnödvändigt, gott, avgörande, bäck, borsta tänderna, orättvisa… ja listan blev lång. Alla har något att säga om vatten. Alla kommer på olika sätt i kontakt med vatten och alla har olika relationer till vatten. En sån uppenbar och självklar sak för oss, men inte för alla och inte överallt.

Innan den stora vattendagen fick eleverna varsin glasburk av mig. De fick i uppgift att ta med sig vatten från valfritt ställe tillbaka till skolan. Det kom vatten från kranar, bäckar, sjöar, vattenpölar, snöhögar, från ishallen, från köpta flaskor och en mängd andra ställen. Det blev en härlig spridning. Alla elever fick presentera sitt vatten och sedan gjorde vi en vattenutställning av det. Det blev en bra början och ett naturligt steg till att sedan följa vår nyfikenhet och lära oss mer om vatten. Denna vattenutställning blev också en bra ingång till vattnets kretslopp. Att allt vatten går runt i ett kretslopp. Vi får varken mer eller mindre vatten på jorden, utan vattnet byter bara form. Tillsammans drog vi fram papper och pennor och skapade ett stort kretslopp på väggen. Med pilar och bilder fick vi tillsammans en förståelse för hur allt hängde samman.   Vattnets kretslopp, Majemabloggen

Upptäck vattnet med alla dina sinnen

Därefter ville jag att eleverna skulle använda sina sinnen för att förstå och lära känna vatten på ett nytt sätt. I dagens hektiska vardag hinner vi sällan stanna upp och reflektera. Utan vi skyndar från det ena till det andra. Nu ville jag att eleverna skulle stanna upp och lära känna vattnet. De fick ett glas vatten framför sig. Vi släckte ner klassrummet och de fick följa mina instruktioner med lugn musik i bakgrunden. Från början bad jag dem titta på vattnet. Noga och tydligt för att verkligen se hur vatten ser ut. Därefter fick de känna på vattnet. Eleverna doppade sina fingrar och kände noga efter hur vatten känns. När de känt färdigt skulle de få lukta på vattnet. Djupa andetag i glaset för att känna hur vatten egentligen luktar. Slutligen var det nu dags att smaka på vattnet. Små klunkar som vi noga skulle smaka på. Allt väldigt långsamt och försiktigt för att ge eleverna tid till reflektion. Därefter fick eleverna skriva ner sina reflektioner om vatten utifrån dessa sinnen.    

Vattnets olika former

Utifrån detta skulle vi nu lära oss vattnets egenskaper lite bättre. Det var dags att leka vattenmolekyl. Jag berättade för klassen att vi skulle börja vara vattenmolekyler i flytande form. Eleverna började gå omkring i klassrummet, inte för snabbt och inte för sakta, lagom så som vattenmolekylerna rör sig i flytande form. När alla förstod avbröt jag dem och sa att nu ökade temperaturen och vattenmolekylerna blev gasform. Eleverna började röra sig snabbare i klassrummet. Inte för nära varandra utan snabbt med avstånd från varandra, så som vattenmolekyler i gasform beter sig. Slutligen skulle de vara i fast form. Eleverna gick samman och bildade stillasittande former så som i fast form. Utifrån detta hade vi fått en förståelse för vattnets olika former med hjälp av kroppen.     Vattnets beståndsdelar , Majemabloggen

Vattenmolekyler och atomer

Nu har vi förstått att vatten består av vattenmolekyler  så vi tog fram papper och penna och skapade våra egna molekyler. Alla fick skapa varsin och vi pratade om vilka atomer som bygger upp vattenmolekylerna samt dess kemiska beteckning. Eleverna satte upp sina vattenmolekyler i ett stort glas på väggen.

Vatten ihop med matematik, NO och SO

Dagen avslutades med olika stationer i klassrummet. Alla stationer handlade om vatten på olika sätt och utifrån olika skolämnen. Volymuppgifter med vatten i matematiken och diskussionsuppgifter om vattentillgången i världen i SO. I NO fick det byggas båtar av lera som skulle kunna bära så stor vikt som möjligt samt gissningar på hur mycket vatten frukter och grönsaker innehåller. Eleverna skulle även försöka få så många vattendroppar som möjligt på ett mynt och försöka få en nål att flyta med hjälp av ytspänning. En mängd stationer med alla fokus på det fantastiska och värdefulla VATTNET.   Så ta er tid att uppmärksamma denna dag. Gör något som har med vatten att göra, ta in vardagen i klassrummet, utveckla och inspirera våra fantastiska elever, men framför allt -ha kul!   Vill du ha mer tips - följ då Skolinspiration på Instagram.