Hur skapar jag motiverade och kunskapstörstiga elever?

Gästbloggare Magister Nordström på Ängslättskolan i Malmö.

När jag för ett par år sedan frågade mina egna barn ”Vad har ni lärt ert i skolan idag?” hade de knappt någon aning. Jag arbetar som lärare, och tänkte att om jag inte får mina elever att prata positivt om skolan och om de inte förmedlar vad de lärt sig under sina skoldagar, har jag misslyckats som lärare.

Kunskapsfabriken

Jag letade efter en metafor för klassrummet och vad var då inte bättre än att döpa det till Kunskapsfabriken. I en fabrik måste alla delar fungera för att det ska gå runt, jag måste få alla individer att trivas, må bra och känna sig bekväma att både lyckas och misslyckas. I Kunskapsfabriken är vi ett team, ett team som samarbetar och driver på utvecklingen tillsammans. När man går in i fabriken vet man vad som gäller, man är koncentrerad och fokuserad för att vara så stor tillgång som möjligt för både läraren och sina kamrater. Jag drivs av att få eleverna med mig på resan och se deras utveckling. Varje dag innan eleverna går hem gör vi en sammanfattning av dagen, stämmer av vad de lärt sig och sen ber jag dem att berätta om dagens nya kunskaper för någon där hemma. Efterföljande dag startar vi upp skoldagen med att repetera vad man har berättat där hemma. I början var det bara några få händer i luften, men nu vill i stort sett alla berätta om sin kunskapsdelning. När mina elever, utanför skoltid, vill och kan diskutera, resonera och lyfta viktiga och nyttiga saker från sin kunskapsbank, ja då känner jag att vår Kunskapsfabrik verkligen har nått sitt mål! Fredagsdansen Efter en hårt arbetande kunskapsvecka avslutar vi alltid med att dansa in helgen och detta gör vi för att vi är extremt nöjda med veckan som varit. Ena veckan kör klassen i grupp med danssteg och koreografi och veckan därpå blir det en dans ut ur Kunskapsfabriken. Fredagsdansen är en av alla grejor jag lägger på Instagram. Den har blivit en succé där en del artister faktiskt har skrivit att de har uppmärksammat vår fredagsdans och tyckt att den varit grym. För ett par veckor sedan kommenterade både Panetoz och Sahara och det är ju hur stort som helst för eleverna. Dansen är ett motiverande inslag som skapar härlig sammanhållning, glädje och kärlek. Kika gärna in på @magisternordstrom och inspireras av hans sätt att locka fram kunskapstörst hos sina elever!