Lära om medeltid med alla sinnen
Som i alla ämnen vinner man på att blanda in så många sinnen som möjligt när man arbetar med historia. Se, höra, lukta, smaka, känna och så klart så långt det går uppleva. Här bjuder jag på en tillbakablick från min tid som mellanstadielärare.
Jag glömmer aldrig när jag jobbade i skolan och vi lekte franska revolutionen i en sjätteklass och jag fick hjälp av trä- och metallslöjdläraren att tillverka en giljotin som eleverna stod på kö i klassrummet för att få testa. Alla ville vara Ludvig XVI. Giljotinen saknade självklart knivblad och var mycket säker, så länge man låg blickstilla i den. Det var lättare sagt än gjort och till slut hände det som jag borde ha förutsett: en elev fick panik när hon såg bilan falla tungt emot sig och reste sig reflexmässigt med påföljden sprucken läpp och giljotinskräck. Jag gömde undan giljotinen i källaren och slängde den senare i en container.
Lugnare att leka medeltid
Då var det lugnare att leka medeltid. Vi var fyra lärare som ordnade en tema-förmiddag, med fyra stationer. I mitt klassrum hade vi klosterkyrka med gudstjänst och bön. Andaktsfullt och allvarligt tog vi nattvard och läste latin. Anna-Lena hade klosterträdgård i sitt klassrum, med allsköns örter och plats för tillverkning av tvål, läkande krämer och väldoftande oljor. I grupprummet var det klostermatsal och där tillagades och avnjöts korngröt med äpple, under Kevins överinseende. Therese hade hand om grupprum två och där var det klosterskola. Tjusiga fjäderpennor vippade taktfast i de koncentrerade elevernas små händer. Några av dem nyss insmorda med väldoftande oljor och krämer.
Drömmar om nya läromedel - medeltidsupplevelselådor
Numera jobbar jag som redaktör på Majema och drömmer om att packa medeltidsupplevelselådor till våra kunder. Förutom att sitta och klura på hur jag ska kunna packa dem centimeterplatt så har jag, tillsammans med Annika, skrivit en arbetsbok om medeltiden som går ut på att eleverna själva, utifrån våra väl genomtänkta frågeställningar, tar reda på, och lär sig, så mycket som möjligt om medeltiden. Med Min bok om medeltid får eleverna söka fakta, värdera olika källor, skriva, rita, tänka och förstå. Men bäst av allt, med Min bok om medeltid blir det tid över att leka! /Katarina Neiman Hedensjö Lärare och redaktör på Majema Bläddra i Min bok om MEDELTID