Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande! Vilket ansvarsfullt uppdrag!
Förskolan är en egen skolform och det innebär att verksamheten omfattas av begreppen utbildning och undervisning. Det känns kanske främmande när man tänker på 4-5åringar? Men vi vet hur nyfikna och intresserade barnen är. Det gäller att hitta tillfället att "slå till" som pedagog!
På en skogspromenad - stanna upp och plocka några kottar, dessa kan man:
-
sortera, efter färg, storlek, form, läge ... -
jämföra, störst-minst, rund-avlång, hel-uppäten ... -
räkna - lägga i mönster, som barnen får fortsätta. allt detta
utvecklar förståelsen för form. läge, ordning. talbegrepp - helt enligt läroplanen.
På vägen hem från skogen passar man på att:
-
Rimma, sten, ben, gren, fen ... -
Sjunga, "Hem från skogen tågar alla nu ..." -
Samtala, låt barnen berätta vad de tycker är läskigt ... här
utvecklas ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt förmåga att berätta och leka med ord - även detta står i läroplanen.
När barnen har fått förståelse för begreppen kan det vara spännande att gå vidare. Att få en bok att jobba i.
Efter att ha spårat i sand, målat med pensel, format i lera, gjort bokstavsövningar på skrivplatta - få skriva bokstäverna i boken. Kanske forma ord. Härlig känsla! Oavsett vilken metod och pedagogik man tillämpar så bör barnen i förskolan få likvärdiga förutsättningar för utveckling och lärande. Samtidigt som de ska känna sig trygga och ha roligt!
Idag gjorde vi ett besök på Bågens förskola i Nacka. Där fick vi verkligen se ett lustfyllt lärande på nära håll.
En 4-åring höll i samlingen, skrev alla barnens namn på tavlan, man ramsräknade (även på engelska och koreanska), en 3-åring letade rimord. En grupp med 5-åringar hade valt att få lära sig skriva och satt med vässade blyertspennor och tungan rätt i mun. Rummen var fyllda med resultatet av en fantastisk kreativitet - underbart! Pedagogerna här bevisade att man kan arbeta enligt läroplanen och ha jätteroligt under tiden!

Vi på Majemaförlaget tycker det är viktigt att barnen ska få lära sig, när de är redo. Vi har bl. a gjort en
serie arbetsböcker med handledningar, Kluriga boken, barnens första arbetsbok att öva sina förmågor i, när man har befäst begreppen. / Weronica Halldén Gilla
Majema i förskolans Facebooksida för att alltid hålla dig uppdaterat om det senaste i förskolans värld. Anmäl dig till
Majemas nyhetsbrev för att få skräddarsydd information för just din årskurs.