Pepparkakor och matematik

Snart är det dags för det mysiga pepparkaksbaket. Brukar baka tillsammans med en grannfamilj. Mammorna och barnen bakar pepparkakor i ena huset och papporna håller till i andra huset och lagar middag. Sedan ses vi och avsmakar varandras godsaker! Pepparkaksformar är bra mallar till allehanda pyssel, men kan också användas inom matematiken. Diagram "Hur många pojkar och hur många flickor är det i vår klass?" Alla ritar av varsin pepparkaksform (gubbe/gumma) och klipper ut.Detta sätts sedan upp som ett diagram. "Hur många fler pojkar än flickor är det i vår klass?" "Om det kommer två nya flickor till vår klass hur många är vi då?" "Om det är dubbelt så många flickor som pojkar i klassen.......?" Går som ni ser att variera i det oändliga.Problemlösningsuppgift (enskilt/par/grupp) "I en burk finns det tre sorters pepparkakor, stjärnor, hjärtan och granar. Du tar upp tre pepparkakor ur burken. Vilka pepparkakor kan det bli?" Låt eleverna rita av pepparkaksformar och redovisa vad de kommer fram till. Du har väl inte missat dagens fina pyssel i Majemas julkalender!?

Varje vardag finns det något nytt bakom "luckan" med dagens datum.