Plötsligt ...händer det!
Det här handlar om ett magiskt ögonblick. Någonting att fira. En upplevelse pedagoger brinner för och får vara med om många, många gånger under åren i förskolan och skolan. Ibland vet vi precis hur det gått till. Ibland inte alls. Vet barnen ens själva vad som händer? Exakt hur de gör? När de knäcker koden. Förra veckan kom min fyraåring stolt hem från Solhöjdens förskola med ett uppdrag att lösa. Vi får hem lite olika uppgifter då och då och denna handlade om VATTEN. Ett temaområde hela förskolan arbetar med på många olika sätt. På väggarna utanför Stjärnans lokaler, där min son vistas dagligen, växer temadokumentationen fram. Som en snygg tapet! Där kan jag läsa om nya upptåg och utmaningar; utflykten till vattentornet, spännande experiment, bokpresentationer med anknytning till vatten, hur ett avlopp fungerar mm. Barnens kommentarer, diskussioner och funderingar fångar pedagogerna upp i farten. Sedan skriver de ner vad som sagts och vi föräldrar får möjligheten till ett spontant gott skratt när vi hämtar och lämnar barnen. Eller en tanke att bära med oss hem. Uppdraget vi fick denna gång var att fundera på när vi använder vatten hemma. Min lilla kille hade massor av förslag! Vi badar badkar, tvättar händerna och så vattnade vi vår nya gräsmatta i somras. Men först skulle han skriva att vi blandar saft. När jag tänkte hjälpa honom sade han; Nej, mamma. Idag ska jag skriva själv. Och så ljudade han S-A-F-T, och skrev SAFT. Sedan fortsatte han så, tålmodigt, tills fem saker vi använder vatten till fanns på pappret. Jag häpnade! Anade kanske att det var på gång, men så här tidigt? Han har alltid varit intresserad av böcker, siffror och bokstäver. Vi har funnits som stöd, uppmuntrat och lekt med språket tillsammans med honom. Barn lär sig när det är kul! Precis som på avdelningen Stjärnan. Så tack fantastiska Gina, Ana-Rosa, Wenche och Leila. För att ni finns där varje dag och gör så kuligt för barnen! Ni är guld värda.