Praktisk matematik - ute!

Utematte - Majema på skolbesök i årskurs 1, Björknässkolan, Nacka.

 

 

 

Ylva Öhman är klasslärare i åk 1 på Björknässkolan i Nacka. På lagom promenadavstånd från skolan finns en liten skog. Den skogen har kommit att bli hennes andra klassrum. "Det är när vi kommer ut och arbetar med hela kroppen som det blir extra tydligt om eleverna förstår vad de gör och kan sätta ord på hur de tänker kring matematiken" säger Ylva


Matematikboken har tagit upp geometriska begrepp
Ylva berättar att de arbetar i matematikboken Mitt i prick och att de nu ska arbeta med geometriska former. Klassen har även på sin bildlektion arbetat med de geometriska formerna så helt nytt är det inte. Under mattelektionen i klassrummet går de igenom lärandemålen och arbetar både i matteboken och med Mitt i pricks lärarwebb. "Ett fantastiskt undervisningsstöd fyllt med laborativt material som eleverna älskar att jobba med", berättar Ylva.





Till skogs oavsett väder
Morgonen då vi på Majema besöker klassen spöregnar det. Trots det, är eleverna ivriga att komma iväg. De arbetar utomhus en förmiddag i veckan och samlas ute på skolgården, i ur och skur. Promenaden till skogen tar omkring 10 minuter och väl på plats hittar vi en liten mossglänta där vi sätter oss ner och har morgonsamling. Det är dags att börja tänka matte och vi värmer upp hjärnan genom att gå laget runt och säga efterkommande tal mellan 0-10. Vid 10 vänder vi och går neråt mot noll igen. Väl uppvärmda och fokuserade, lyssnar alla elever nyfiket på Ylva som tar fram inplastade former i olika färger som hon lägger ut mitt i ringen.



Vet någon vad den här formen heter? undrar Ylva. Någon gissar på fyrkant och Ylva frågar då om eleven kan det matematiska namnet på formen. Kvadrat! rättar sig eleven då och uppmanas att krypa fram till formen och vända på den för att läsa det rätta svaret. Fler barn får gissa på de 4 olika formerna och efter ett tag märks det att alla är med på tåget.


Stora trätrianglar och små blåbärscirklar
Vid det här laget har regnet lagt sig lite. Eleverna delas in i grupper om 3-4 barn som får till uppgift att bygga de fyra olika formerna med material de kan finna i skogen. Det är fantastiskt att få lyssna till deras resonemang om val av byggplats och material. Några arbetar med blåbär medan andra använder kottar för att forma en cirkel.

 



 

 

Åter till klassrummet och matteboken
Väl i klassrummet tar boken upp det eleverna precis har arbetat med ute.
Cirkeln är sluten och begreppen sitter hos eleverna.