The big 5 - Så blir förmågorna enkla att arbeta med
Fram till för ett år sedan har jag stångats med förmågorna som vi finner i läroplanen. Förmågorna har varit abstrakta och väldigt många, 71 stycken för att vara exakt. Det var först när jag läste Göran Svanelids artikel, Lägg krutet på The Big 5, om de fem viktigaste förmågorna (Big 5) som jafg tyckte att förmågorna blev mer konkreta och enklare att hantera. Big 5 innehåller/sammanfattar nämligen alla de 71 förmågor som står i läroplanen. Jag kände en lättnad att slippa presentera alla förmågorna för min dåvarande årskurs 2 och istället kunna fokusera på 5 stycken.
Under ett års tid har jag skapat undervisningsmoment som behandlar Big 5 och givetvis kunskapskraven. I min klass har vi haft Förmågor-lektioner. Dessa lektioner går till på följande vis: - Eleven har valt en förmåga (antingen en som hen inte arbetat med på länge eller en som eleven behöver färdighetsträna mer på). - Därefter arbetar eleven med uppgiften utifrån den valda förmågan. Jag har skapat en uppgiftsbank för varje förmåga. - Moment tre är att eleven utvärderar hur arbetet gick.
Big 5: vad respektive förmåga beskriver
1. Analysförmåga
Beskriver orsaker och konsekvenser. Föreslå lösningar. Se utifrån och växla mellan olika perspektiv. Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar.2. Kommunikativ förmåga
Samtala. Diskutera. Motivera. Presentera. Uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. Framföra och bemöta argument. Redogöra, formulera, resonera och redovisa.3. Metakognitiv förmåga
Tolka. Värdera. Ha omdömen om. Reflektera. Lösa problem med anpassning till en viss situation, syfte eller sammanhang. Avgöra rimligheten. Välja mellan olika strategier. Pröva och ompröva.4. Förmåga att hantera information
Söka, samla, strukturera/sortera och kritiskt granska information. Skilja mellan fakta och värderingar. Avgöra källors användbarhet och trovärdighet.5. Begreppslig förmåga
Förstå innebörden av begreppen. Relatera begreppen till varandra. Använda begreppen i olika/nya sammanhang.Hur förmågorna blir konkreta på lektionerna
