Välkommen in i mitt klassrum!
Gästbloggare Nelly Bonner, förskoleklass på Katarina Södra skola i Stockholm.
Under åren som gått har min bild av klassrummet som lärandeplats förändrats och just nu förändras den som aldrig förr. De senaste två terminerna har vi på vår skola arbetat efter John Hatties forskning, Visible Learning. Med den kunskapen tillsammans med all den inspiration jag får från andra lärare världen över (tack Instagram) har min syn på skolans lärmiljöer utvecklats mycket. Jag tror på den forskningen som säger att det du tittar på hela dagarna kan bli som minnesbilder. I mitt klassrum är det värdefulla bilder som tydliga stödstrukturer, instruktioner och pedagogiska illustrationer.
Tänkte visa hur det ser ut och har sett ut i vårt klassrum. Innan vill jag bara tillägga att jag nu arbetar med en underbar förskoleklass där planen är att jag ska följa dem t.o.m. årskurs 3. Detta innebär att tydliga lärandemål ej syns på samma sätt som det skulle göra om det rörde sig om t.ex. en årskurs 1. Nu presenteras målen bland annat vid Majemas stora månadskalender Hela året runt samt vid varje lärandetillfälle.
Stödstrukturer
I klassrummet har vi en tavla fylld med stödstrukturer, syftet är att eleverna har möjlighet att hitta stöd för de färdigheter som ännu ej satt sig. Vissa bilder är väldigt tydliga, såsom hur man t.ex. formar en trea medans andra bara får symbolisera ett område vi arbetar/arbetat med.
Schema- och målgenomgång Här kan ni se hur tavlan sett ut större delen av höstterminen, men nu är det i förändring. Numera står det inte längre bara MA, utan vad det är i matematiken vi lär oss. Jag brukar alltid presentera målet/förmågan vi utvecklar vid det aktuella lektionstillfället, och sedan en tid tillbaka talar vi vid dagens schemagenomgång även om vad det är vi lär oss och hur, inte bara själva ämnesrubriken.
Elevalster och dokumentation Även fast jag gång på gång läser om att elevalster på väggen ej bidrar till lärande förmår jag inte att sluta sätta upp arbeten samt fotografier från våra lärandesituationer. Jag ser ofta hur eleverna bjuder in sina familjer för att visa vad de lär sig och jag kan bara inte sluta glädjas av deras förmåga att utrycka sin progression med sådan stolthet och lust. Vi har en tavla som varje vecka fylls med något nytt från veckans arbete och därefter klistras de in i deras dokumentationsböcker.
Lägg till lite magi i klassrummet! Till sist vill jag bara lyfta hur underbart jag tycker det är att lägga lite magi i rummet vi arbetar i. Till exempel minns jag hur jag introducerade Istiden för eleverna genom att de efter rasten kommer in i ett iskallt klassrum, jag öppnade alla fönster mitt i vintern, och fröken var fullt påklädd och krävde att de hade ytterkläderna på inne. Eller som innan jul när det hade flyttat in någon liten figur i vår vägg.
Favoritstunder är när klassrummet får förändras radikalt för att skapa lärandemagi. Vill du inspirera mig, få mig att tänka till eller kanske inspireras hittar du mig på Instagram - lararenellybonner.
Vill du också inspirera andra lärare genom att dela med dig av ditt klassrum?
Tagga då dina klassrumsbilder med #mittklassrum.
Vill du också gästblogga på Majemabloggen?
Mejla oss då på info@majema.seså hör vi av oss.