Dagens matte 2

Dagens matte 2 är ett häfte där eleverna repeterar och befäster sina kunskaper i matematik. Sidorna är perforerade för att enkelt kunna rivas ut, om du väljer att arbeta med en sida i taget.

33 kr
I lager

Håll matematiken levande och aktuell!

Dagens matte är ett häfte där eleverna ges tillfälle, ofta och lite åt gången, att repetera och befästa sina kunskaper i matematik. Sidorna är perforerade för att enkelt kunna rivas ut, om du väljer att arbeta med en sida i taget.

Dagens matte innehåller uppgifter utifrån matematikens alla delar i LGR11 – taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik, samband och förändringar samt problemlösning.

Dagens matte är ett bra verktyg för löpande avcheckning och formativ bedömning. Häftet har en progression som passar att följa under läsåret, men du som lärare kan också välja att repetera i den ordning som passar din undervisning.

Dagens matte innehåller en självskattningsfunktion. På varje blad finns en liten smiley-stjärna där eleverna kan visa vad de tyckte om det aktuella matematikmomentet. Du som lärare kan se vad dina elever uppfattar som svårt eller utmanande. Varje blad tar ca 5-10 min för eleverna att lösa.

Slipp kopiera och organisera lösa repetitionspapper – i Dagens matte har du det samlat, genomtänkt och lättanvänt. Dagens matte 3 innehåller repetition och övningar för elever i årskurs 3. Dagens matte 3 ingår i serien Dagens matte för årskurs 1, 2 och 3.

Se gärna vår film om hur man kan arbeta med Dagens Matte.

  • Årskurs: 2
  • Beställnr: 460
  • ISBN: 978-91-87011-46-7
  • Produktstorlek: 192 sidor, Limbunden, 148 x 105 mm

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 Eleven har grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i vanligt förekommande sammanhang på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan beskriva begreppens egenskaper med hjälp av symboler och konkret material eller bilder. Eleven kan även ge exempel på hur några begrepp relaterar till varandra. Eleven har grundläggande kunskaper om naturliga tal och kan visa det genom att beskriva tals inbördes relation samt genom att dela upp tal. Eleven visar grundläggande kunskaper om tal i bråkform genom att dela upp helheter i olika antal delar samt jämföra och namnge delarna som enkla bråk. Dessutom kan eleven använ¬da grundläggande geometriska begrepp och vanliga lägesord för att beskriva geome¬triska objekts egenskaper, läge och inbördes relationer. Eleven kan även använda och ge exempel på enkla proportionella samband i elevnära situationer.

Eleven kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder med viss anpassning till sammanhanget för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande resultat. Eleven kan använda huvud¬räkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten när talen och svaren ligger inom heltalsområdet 0–20, samt för beräkningar av enkla tal i ett utvidgat talområde. Vid addition och subtraktion kan eleven välja och använda skriftliga räkne¬metoder med tillfredsställande resultat när talen och svaren ligger inom heltalsområdet 0–200. Eleven kan hantera enkla matematiska likheter och använder då likhetstecknet på ett fungerande sätt. Eleven kan även avbilda och, utifrån instruktioner, konstruera enkla geometriska objekt. Eleven kan göra enkla mätningar, jämförelser och uppskatt¬ningar av längder, massor, volymer och tider och använder vanliga måttenheter för att uttrycka resultatet.

Eleven kan dessutom vid olika slag av undersökningar i välkända situationer avläsa och skapa enkla tabeller och diagram för att sortera och redovisa resultat. Eleven kan föra och följa matematiska resonemang om val av metoder och räknesätt samt om resultats rimlighet, slumpmässiga händelser, geometriska mönster och mönster i talföljder genom att ställa och besvara frågor som i huvudsak hör till ämnet.