Mitt i prick 3A lärarhandledning

Mitt i prick 3A lärarhandledning innehåller färdiga lektionsuppslag. Facit för grundboken ingår samt läxor och tester som kopieringsunderlag.

365 kr
I lager

I Mitt i prick 3A – lärarhandledning har du allt du behöver för att planera och genomföra din lektion, lättillgängligt och strukturerat. Här finns inledning till lektionen, aktuell genomgång av nytt moment, samtalsbildens berättelse samt förslag till aktiviteter, huvudräkning och problemlösning. Du har möjlighet att välja det som passar din aktuella lektion. Facit för grundboken ingår samt läxor och tester som kopieringsunderlag.

  • Årskurs: 3 - basläromedel
  • Beställnr: 488
  • ISBN: 978-91-88359-45-2

TALUPPFATTNING OCH TALS ANVÄNDNING

• Beskriva tal
o ”Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och hur de kan användas för att ange antal och ordning.”
• Positionssystemet
o ”Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal. Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.”

• Addera och subtrahera med mellanled
• Addera och subtrahera – hundratalsövergång
• Flera räknesätt i samma uttryck
• Räknehändelser - alla räknesätt
Multiplikation:
• Femmans och tians tabell
• Tvåans, treans och fyrans tabell
• Sexans tabell
• Sjuans tabell
• Åttans tabell
• Nians tabell
Sambandet mellan multiplikation och division:
• Tvåans och treans tabell
• Tians tabell
• Fyrans och femmans tabell
• Sexans och sjuans tabell
• Åttans och nians tabell
Division:
• Innehållsdivision
• Division med rest
o ”De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.”

• Addition – uppställning utan växling
• Addition – uppställning med växling över tiotal
• Addition – uppställning med växling över hundratal
• Subtraktion – uppställning utan växling
• Subtraktion – uppställning med växling över tiotal
• Subtraktion – uppställning med växling över hundratal
• Huvudräkningsuppgifter till varje kapitel
o ”Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg.”

• Rimlighet och uppskattning
o ”Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.”

ALGEBRA

• Mot programmering 1
• Mot programmering 2
• Mönster med kod

o ”Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.”

GEOMETRI

• Punkt, linje och sträcka
• Geometriska objekt
o ”Grundläggande geometriska objekt, däribland punkter, linjer, sträckor, fyrhörningar, trianglar, cirklar, klot, koner, cylindrar och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.”

• Geometriska objekt
• Skala
o ”Konstruktion av geometriska objekt. Skala vid enkel förstoring och förminskning.”

• Symmetri
o ”Symmetri, till exempel i bilder och i naturen, och hur symmetri kan konstrueras.”

• Omkrets
• Uppskatta och mäta omkrets
o ”Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.”

SANNOLIKHET OCH STATISTIK

• Cirkeldiagram
o ”Enkla tabeller och diagram och hur de kan användas för att sortera data och beskriva resultat från enkla undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.”

PROBLEMLÖSNING

• Problemlösning
• Kluringsida i varje avsnitt
• Problemlösningsuppgifter och kopieringsblad till varje kapitel
o Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
o Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.