I Mitt i prick har vi därför valt dessa strategier
Räkna med mellanled, där andra termen delas upp: addition: 27 + 15 = 27 + 10 + 5 subtraktion: 52 – 25 = 52 – 20 – 5
Algoritmräkning. Vid algoritmräkning använder vi samma begrepp, växla, i båda räknesätten, vilket förhindrar begreppsförvirring hos eleverna.
Eleverna ska få möta de riktiga matematiska begreppen tidigt. Elever är som mest receptiva i lågstadieåldern. Varför inte utnyttja detta i matematikundervisningen?
Eleverna ska på allvar få ägna sig åt problemlösning där alla fem förmågor från läroplanen för grundskolan vävs in. Detta innebär att de ska få...
- sätta ord på sina tankar, föra och följa logiska resonemang
- använda de riktiga matematiska begreppen de lärt sig
- välja räknesätt och olika lösnings strategier
- prova att själva komma på egna, liknande problemuppgifter
- bedöma rimlighet.
Problemlösning på allvar alltså!
Du som lärare ska känna att du räcker till trots att alla elever är olika och har kommit olika långt i sin matematiska utveckling. Mitt i prick innehåller därför repetitionsuppgifter och många laborativa övningar, för de elever som behöver träna mer. Materialet innehåller även fördjupning, problemlösning och samarbetsövningar, för de elever som behöver utmaning. I alla områden inom det centrala innehållet i Lgr 22, får eleverna utmanas på sin nivå, så att samtliga elever når kunskapskraven.
Och sist men inte minst, en lugn och tydlig layout, där eleverna arbetar med en sak i taget.