Vanliga frågor & svar

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får om köp, leveranser, tryckta och digitala läromedel m.m. Skulle du inte hitta det du söker är du alltid välkommen att ringa oss på 08-716 67 75 eller mejla support@majema.se. Oavsett fråga - vi finns här!

Jag har lagt en beställning men har inte fått någon orderbekräftelse?

Titta i din skäppost ifall den har hamnat i något spamfilter. Har du lagt en beställning via en Läromedelsdistributör kontaktar du dem.

Hur ändrar jag i en lagd beställning?

Om du vill ändra något i din beställning kontaktar du vår kundtjänst via mejl kundtjanst@majema.se eller telefon 08-716 67 95. 

Jag har inte fått min beställning?

Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Hur lång tid tar det innan jag får min order?

Det är en veckas leveranstid.

Hur skickar jag en vara i retur?

Artiklar som köpts från Majemaförlaget, dock ej kopieringsunderlag, får returneras inom 3 månader från mottagandet av varan. Artiklarna ska var felfria och oanvända. Returfrakten betalas av köparen. Kontakta alltid Majemaförlaget innan retur.

 

Jag har fått en trasig bok och vill göra en reklamation.

Reklamationer (ej transportskador), där materialet är skadat eller saknas, ska göras inom 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid Majemaförlaget innan retur sker.

Hur ändrar vi våra leverans/fakturauppgifter?

Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Min skola finns ej registrerad på er hemsida, hur kan jag lägga till den?

Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Vad är momsen på era produkter?

Momssatsen för tryckta och digitala läromedel är 6 % och för kalendrar 25%.

Jag är intresserad av ett läromedel, kan jag få ett referensexemplar att titta på?

För att beställa ett referensexemplar ber vi dig mejla till vår kundtjänst på kundtjanst@majema.se

Vi har inte fått någon faktura, var vänder jag mig?

Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Om jag köper en lärarhandledning, ingår då den digitala webben?

Nej, digitala licenserna köps som separata produkter eller i ett paket med 20 st grundböcker.

Erbjuder ni någon rabatt om jag lägger en större order?

Nej, vi erbjuder inga rabatter. Däremot finns det ett paketpris när man köper 20 st grundböcker.

Hur fungerar licenser?

Våra webbar är licenserade för att gälla en lärare och klass under ett år. Om webben innehåller en elevwebb gäller den även för undervisande lärarens elever. Se gärna våra videoguider om digitala läromedel.

Jag har beställt en licens men har inte fått inloggningsuppgifter?

Kontrollera att mejlet ej hamnat i skräpposten. Om det är en kollega eller inköpsansvarig som har beställt så kan det vara så att de inte har skickat ut inbjudan vidare till dig, eller angett fel mejladress.

Mejlet kan också ha fastnat i spamfiltret, då behöver du kontakta vår kundtjänst för att komma vidare.

Hur länge gäller en licens?

Licensperioden är 12 månader från det att du som kund aktiverat webben.

Hur gör jag för att förlänga en licens?

Efter varje avslutad licensperiod behöver du genomföra ett nytt köp på majema.se, via återförsäljare  eller hos vår kundtjänst.

Kan mina kollegor använda min licens?

Licensen är personlig och endast avsedd att användas av en lärare och klass.

Jag ska sluta på skolan, kan den nya läraren ta över min licens?

Ja den går att flytta. Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Hur får jag som beställare tillgång till licenser?

Efter beställning skickas en bekräftelse till angiven mejladress med instruktioner om att registrera användare. 

Vilken webbläsare rekommenderar ni att jag använder?

Vi rekommenderar att främst använda en uppdaterad version av webbläsaren Chrome för att bäst uppleva våra digitala läromedel. Här kan du ladda ner Chrome gratis.

Hur ska jag rapportera tekniska problem?

Kontakta vår support. Vänligen ha följande ha följande information tillhanda. Vilken enhet använder du (interaktiv skrivtavla, iPad, PC, Android surfplatta eller Mac)? Vilken webbläsare använder du och vilken version är det (t.ex. Edge, Safari eller Chrome)? Vilket operativsystem använder du och vilken version är det (t.ex. Windows 10 eller iOS 14)?

Jag kan inte logga in

Kontrollera så att användarnamn och lösenord är rätt. Skriv gärna lösenordet, om du klistrar in blir det lätt ett extra mellanslag. Lösenordet hittar du i det mejl du fick skickat till dig med inloggningsuppgifter.

Jag har bytt epostadress, hur gör jag för att ändra det i mitt konto?

Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi er.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

Klicka på länken glömt lösenord på inloggningssidan.

Jag kan inte se hela sidan eller all text i lärarwebben

Kontrollera att din webbläsare har zoomen inställd på 100 %.

Jag kan inte aktivera kapitel i Läsresan

Det är viktigt att du alltid loggar in via https://digitalt.majema.se och anger ditt användarnamn och lösenord. Det går i nuläget inte att skapa bokmärken i webbläsaren för våra tjänster.