Vanliga frågor & svar

Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får om köp, leveranser, tryckta och digitala läromedel m.m. Skulle du inte hitta det du söker är du alltid välkommen att ringa oss på 08-716 67 75 eller mejla support@majema.se. Oavsett fråga - vi finns här!

Jag har lagt en beställning men har inte fått någon orderbekräftelse?

Titta i din skäppost ifall den har hamnat i något spamfilter. Har du lagt en beställning via en Läromedelsdistributör kontaktar du dem.

Hur ändrar jag i en lagd beställning?

Om du vill ändra något i din beställning kontaktar du vår kundtjänst via mejl kundtjanst@majema.se eller telefon 08-716 67 95. 

Jag har inte fått min beställning?

Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Hur lång tid tar det innan jag får min order?

Det är en veckas leveranstid.

Hur skickar jag en vara i retur?

Artiklar som köpts från Majemaförlaget, dock ej kopieringsunderlag, får returneras inom 3 månader från mottagandet av varan. Artiklarna ska var felfria och oanvända. Returfrakten betalas av köparen. Kontakta alltid Majemaförlaget innan retur.

 

Jag har fått en trasig bok och vill göra en reklamation.

Reklamationer (ej transportskador), där materialet är skadat eller saknas, ska göras inom 14 dagar från mottagandet av varan. Kontakta alltid oss innan retur sker.

Hur ändrar vi våra leverans/fakturauppgifter?

Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Min skola finns inte registrerad i er webshop, hur kan jag lägga till den?

Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi dig med det.

Vad är momsen på era produkter?

Momssatsen för tryckta och digitala läromedel är 6 % och för kalendrar 25%.

Jag är intresserad av ett läromedel, kan jag få ett friex att titta på?

För att beställa ett friex ber vi dig mejla till vår kundtjänst på kundtjanst@majema.se

Vi har inte fått någon faktura, var vänder jag mig?

Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Om jag köper en lärarhandledning, ingår lärarwebben i den?

Nej, de digitala läromedlen/licenserna köps som separata produkter eller i ett paket med 20 st grundböcker.

Erbjuder ni någon rabatt om jag lägger en större order?

Nej, vi erbjuder inga rabatter. Däremot finns det ett paketpris när man köper 20 st grundböcker.

Hur fungerar era licenser för de digitala läromedlen?

Våra webbar är licenserade för att gälla en lärare och klass under ett år. Om webben innehåller en elevwebb gäller den även för undervisande lärarens elever.

Jag har beställt en lärarwebb men har inte fått inloggningsuppgifter?

Efter att du har beställt en webb skickas ett bekräftelsemejl till den mejladreass som angavs vid beställningen (var uppmärksam på att beställningen kan ha gjorts av din skoladministratör eller inköpsansvarig). I bekräftelsemejlet finns en länk för att registrera ett användarkonto. Det är först när du har slutfört din registrering av ett användarkonto med ditt namn och din mejladress som inloggningsuppgifter kan skickas ut.

1. Saknar du bekräftelsemejlet? Kolla i din skräppost om det kan ha hamnat där. 

2. Är det inte du som är beställaren? Vänd dig till den person som har gjort beställningen och be att få mejlet vidarebefordrat så att du kan slutföra din registrering och få dina inloggningsuppgifter. 

3. Om du eller beställaren inte längre har tillgång till bekräftelsemejlet kontakta oss och uppge ordernummer alternativt beställarens namn/mejladress så hjälper vi dig. Du når oss på kundtjanst@majema.se eller på telefon 08-716 67 95. 

4. Har du fått bekräftelsemejlet och registrerat ditt användarkonto, men inte fått mejlet med inloggningsuppgifter? Mejlet kan ha hamnat i skräpposten, börja med att titta där. En annan anledning kan vara att du av misstag har stavat fel när du angav din mejladress vid registreringen. Då behöver du kontakta vår kundtjänst för att komma vidare. Du når oss på kundtjanst@majema.se eller på telefon 08-716 67 95.

Hur länge gäller licenserna för era digitala läromedel?

Licensperioden för våra digitala läromedel är 12 månader från det att du som kund aktiverat webben.

Hur gör jag för att förlänga en licens för en lärarwebb?

Efter varje avslutad licensperiod behöver du genomföra ett nytt köp på majema.se, via återförsäljare  eller hos vår kundtjänst.

Kan även mina kollegor använda sig av licensen till den lärarwebb som jag har köpt?

Licensen för våra digitala läromedel är personlig och endast avsedd att användas av en lärare och klass.

Jag ska sluta på skolan, kan den nya läraren ta över licensen för min lärarwebb?

Ja den går att flytta. Kontakta vår kundtjänst via melj kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi er med det.

Hur får jag som beställare tillgång till den lärarwebb som jag har köpt?

Efter att du har köpt en licens för en lärarwebb skickas ett bekräftelsemejl till den mejladreass som angavs vid beställningen (var uppmärksam på att beställningen kan ha gjorts av din skoladministratör eller inköpsansvarig).  I bekräftelsemejlet finns en länk som du följer för att registrera ett användarkonto. Efter slutförd registrering skickas automatiskt inloggningsuppgifter ut till den plattform där din lärarwebb finns tillgänglig.Nu kan du logga in och aktivera den!



Vilken webbläsare rekommenderar ni att jag använder till min lärarwebb?

Vi rekommenderar att främst använda en uppdaterad version av webbläsaren Chrome för att bäst uppleva våra digitala läromedel. Här kan du ladda ner Chrome gratis.

Hur ska jag rapportera tekniska problem med min lärarwebb?

Kontakta vår support. Vänligen ha följande ha följande information tillhanda. Vilken enhet använder du (interaktiv skrivtavla, iPad, PC, Android surfplatta eller Mac)? Vilken webbläsare använder du och vilken version är det (t.ex. Edge, Safari eller Chrome)? Vilket operativsystem använder du och vilken version är det (t.ex. Windows 10 eller iOS 14)?

Jag kan inte logga in till min lärarwebb

Efter att du har beställt en webb skickas ett bekräftelsemejl till den mejladreass som angavs vid beställningen (var uppmärksam på att beställningen kan ha gjorts av din skoladministratör eller inköpsansvarig). I bekräftelsemejlet finns en länk för att registrera ett användarkonto. Det är först när du har slutfört din registrering av ett användarkonto med ditt namn och din mejladress som inloggningsuppgifter kan skickas ut.

1. Saknar du bekräftelsemejlet? Kolla i din skräppost om det kan ha hamnat där. 

2. Är det inte du som är beställaren? Vänd dig till den person som har gjort beställningen och be att få mejlet vidarebefordrat så att du kan slutföra din registrering och få dina inloggningsuppgifter. 

3. Om du eller beställaren inte längre har tillgång till bekräftelsemejlet kontakta oss och uppge ordernummer alternativt beställarens namn/mejladress så hjälper vi dig. Du når oss på kundtjanst@majema.se eller på telefon 08-716 67 95. 

4. Har du fått bekräftelsemejlet och registrerat ditt användarkonto, men inte fått mejlet med inloggningsuppgifter? Mejlet kan ha hamnat i skräpposten, börja med att titta där. En annan anledning kan vara att du av misstag har stavat fel när du angav din mejladress vid registreringen. Då behöver du kontakta vår kundtjänst för att komma vidare. Du når oss på kundtjanst@majema.se eller på telefon 08-716 67 95.

5. Har du fått bekräftelsemejlet, registrerat ditt användarkonto och även fått mejlet med inloggningsuppgifter men kan fortfarande inte logga in?Kontrollera först så att användarnamn och lösenord skrivs in korrekt. Skriv gärna lösenordet istället för att klistra in, då det annars lätt kan bli ett extra mellanslag. Kanske har du av misstag stavat fel när du angav din mejladress vid registreringen. Kontakta kundtjänst via mejl kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi dig att komma vidare.

Jag har bytt epostadress, hur gör jag för att ändra det i mitt användarkonto?

Kontakta kundtjänst via mejl kundtjanst@majema.se eller ring oss på 08-716 67 95 så hjälper vi dig.

Jag har glömt mitt lösenord till mitt användarkonto, hur gör jag?

Du kan begära ett nytt lösenord genom att klicka på länken "glömt lösenord" till höger på sidan där du loggar in: https://digitalt.majema.se

Jag kan inte se hela sidan eller all text i lärarwebben

Kontrollera att din webbläsare har zoomen inställd på 100 %.

Jag kan inte aktivera kapitel i Läsresan

Det är viktigt att du alltid loggar in via https://digitalt.majema.se och anger ditt användarnamn och lösenord. Det går i nuläget inte att skapa bokmärken i webbläsaren för våra tjänster.