Om Språkskrinet åk 1-6
I Språkskrinet utmanar, utvecklar och använder dina elever sina språkliga förmågor, erövrar språket bit för bit och gör det till sitt eget. Den språkliga självkänslan växer. Genom att i varje kapitel få arbeta med ordkunskap, språklära och skrivning ges dina elever möjligheten att förstå hur språkets delar hänger ihop och hur de är beroende av varandra.
I Språkskrinet är strukturen tydlig. Inför skrivandet av en text får eleverna först fundera, samla idéer och göra en liten planering. Sedan får de respons på sin planering, både av kamrater och lärare och därefter skriver de sin text. Arbetsgången ger verkligen texterna ett kvalitetslyft.
Lärarwebben (åk 1–3) är det verktyg som förenklar både din undervisning och planering. Här kan du visa alla grundbokens samtalsbilder och uppgifter i storformat och ge ett lyft åt dina genomgångar och uppföljningar. Du får dessutom extra övningar kopplade till sidor i boken.
Vad säger lärarna om Språkskrinet?
Språkskrinet är en väldigt trevlig bok att arbeta i med estetiskt tilltalande bilder. Språkskrinet har också en tydlig struktur, med återkommande övningar som eleverna lätt känner igen. Bland annat är uppgifterna med ordkunskap speciellt uppskattade av eleverna.
I Språkskrinet får mina elever träna på läsförståelse, svara på frågor på, mellan och bortom raderna. De lär sig grammatik på ett naturligt sätt och ökar sin ordkunskap.
Språkskrinet står alltid på önskelistan när det är dags att välja läromedel. Jag kan lita på att viktiga moment tas upp i läromedlet samtidigt som det är lätt att, tillsammans med eleverna, komma på roliga följd- och fördjupningsuppgifter. Kapitlen börjar med en lagom lång text med varierande frågor som eleverna gärna läser och diskuterar i par eller grupp. Fina illustrationer och en tydlig grafisk utformning lockar elever oavsett kunskapsnivå.