Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Här kan du som lärare i FK-åk 6, läsa mer om och anmäla dig till våra kostnadsfria webbinarier. Få tips och nya idéer som du kan använda i din undervisning.

Lyckad matematikövergång från låg- till mellanstadiet

Onsdag den 26 november kl. 15.00-16.00

Vill du utveckla organisationen kring överlämningar mellan åk 3 och 4? 

Viveca Sasse och Maria Harging delar med sig hur de utvecklat skolans kvalitet på överlämningar, då dessa är en naturlig del av utbildningsprocessen. Genom systematiskt arbete, relevant dokumentation samt tid för samtal mellan lärare har deras skola strävat efter att säkerställa att varje elev ska kunna ta vid där den slutade läsåret innan. Under föreläsningen delar Viveca och Maria med sig av konkreta råd samt forskning för en framgångsrik övergång, med fokus på matematik. 

Viveca Sasse är biträdande rektor för åk 4–6 och Maria Harging är förstelärare i matematik åk 2–6 samt specialpedagog. De har arbetat tätt tillsammans under många år och har vid flera tillfällen föreläst på Sveriges största mötesplatser för dem med intresse för matematikundervisning och matematikdidaktik, Matematikbiennalen. 

Kooperativt lärande

Torsdag den 4 december 15.00-16.00

Johanna Bolling och Moa Ahrnbom berättar om hur de använder kooperativt lärande för att skapa ett samarbetande klassrum med delaktiga och aktiva elever och hur det blir en del av värdegrundsarbetet. Deras föreläsning bjuder på tips om hur de använder läromedel i kooperativa strukturer, klassrumsmöblering, hur de skapar grupper, ger eleverna olika roller och hur de arbetar med utvärdering.

Moa Ahrnbom är förstelärare vad gäller elevers ansvar och inflytande. Hon har många års erfarenhet av att arbeta i skolan och med skolutveckling. Johanna Bolling är biträdande rektor. Hon har även varit förstelärare i matematik och matematikutvecklare där hon bland annat arbetat med undervisningsutveckling.