Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Här kan du som lärare i FK-åk 6, läsa mer om och anmäla dig till våra kostnadsfria webbinarier. Få tips och nya idéer som du kan använda i din undervisning.

Hela höstens program läggs upp i juni.

Kom igång med Läsresan

Tisdag den 9 september kl. 15.00-16.00

Vi går igenom den tänkta arbetsgången och delar med oss av Läsresans guldkorn. Vi kommer att vägleda dig genom läsebok, arbetsbok, läxböcker, lärar- och elevwebb.

Kom igång med Learn English åk 1-3

Onsdag den 10 september kl. 15.00-16.00

Vi presenterar Learn English åk 1-3 och vägleder dig genom den tänkta arbetsgången med textbook, workbook, lärarhandledning samt lärar- och elevwebb.

Kom igång med Mitt i Prick FK-åk 3

Torsdag den 11 september kl.15:00-16:00

Vi går igenom den tänkta arbetsgången och vägleder dig genom arbetsbok, mitt lärande, bedömningsstöd, lärarhandledning, kopieringsunderlag, lärar- och elevwebb.

Kom igång med Mitt i Prick åk 4-6

Onsdag den 17 september kl. 15.00-16.00

Vi går igenom den tänkta arbetsgången och vägleder dig genom arbetsbok, mitt lärande, bedömningsstöd, lärarhandledning, kopieringsunderlag, lärar- och elevwebb.

Kom i gång med Learn English åk 4-6

Torsdag den 18 september kl. 15.00-16.00

Vi presenterar Learn English åk 4-6 och vägleder dig genom den tänkta arbetsgången med textbook, workbook, lärarhandledning samt lärar- och elevwebb.

Läsförmågan i fokus

Tisdag den 7 oktober kl. 15.00-16.00

Vill du veta mer om den tidiga läsinlärningen i lågstadiet, vad som krävs för att vända den negativa trenden och vad vi kan göra för att lösa läskrisen? Linda kommer att dyka ner i och prata om några viktiga pusselbitar för att ge alla elever förutsättningar att lära sig att läsa för att sedan kunna läsa för att lära.

Linda Fälth är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är grundskollärare och specialpedagog med 20 års lärarerfarenhet från grundskola och undervisar idag på grundskollärar- och speciallärarutbildningarna. Hennes forskningsintresse rör läsinlärning, läsutveckling och läs- och skrivsvårigheter.


Läsutveckling och läsglädje

Torsdag den 23 oktober kl. 15.00-16.00

Få argument och praktiska verktyg för att främja läsglädje och läsutveckling. Katarina Herrlin guidar dig genom vad den aktuella forskningen säger om tidig läs- och skrivundervisning samt belyser vilka utmaningar och möjligheter detta skapar för dig som lärare. I denna föreläsning får du både argument och praktiska verktyg för att främja läsglädje och läsutveckling. Katarina berättar också om vilka nycklar som finns för att bygga språkförståelse, utveckla ordkunskap och förbättra ordavkodning. 

Efter föreläsningens slut kommer du kunna ställa frågor kring läsning och läsutveckling till Katarina Herrlin.

Katarina Herrlin har en bakgrund som universitetslektor i didaktik med inriktning mot läs och skriv, samt lärarutbildare vid Linnéuniversitetet. Katarina har även skrivit ett flertal läromedel i svenska för FK- åk 3. 

Elever i matematiksvårigheter

Tisdag den 11 november kl. 15.00-16.00

De allra flesta lärare har någon gång träffat på elever som påvisat svårigheter i matematik och i alla klassrum sitter någon eller några elever som får kämpa med matematikämnet. Matematiksvårigheter är vanligt förekommande och det är viktigt att lärare har verktyg för att stötta dessa elever på bästa möjliga sätt. Johanna Bolling ger dig en ökad kunskap samt ger praktiska verktyg och tekniker kring hur skolan kan hjälpa dessa elever. 

Johanna Bolling är biträdande rektor. Hon har även varit förstelärare i matematik och matematikutvecklare där hon bland annat arbetat med undervisningsutveckling.

Lägg grunden till matematisk förståelse

Onsdag den 19 november kl. 15.00-16.00

Vill du veta vilka generella resonemang vi undervisar med i tidigare skolår som kommer att ha avgörande betydelse för hur eleverna utvecklar sin matematiska förståelse och kunskap i senare skolår? Linda väver en röd algebraisk tråd från grundskolan till gymnasiet och strävar efter att ge dig aha-upplevelser som du kan ta med till ditt klassrum.

Linda Ahl är forskare i matematikdidaktik vid NCM, Nationellt Centrum för Matematikutbildning, Göteborgs universitet. Hon forskar om att tillsammans med lärare utveckla klassrumsundervisningen om bland annat algebra, och multiplikativa strukturer i flera svenska kommuner.

Lyckad matematikövergång från låg- till mellanstadiet

Onsdag den 26 november kl. 15.00-16.00

Vill du utveckla organisationen kring överlämningar mellan åk 3 och 4? 

Viveca Sasse och Maria Harging delar med sig hur de utvecklat skolans kvalitet på överlämningar, då dessa är en naturlig del av utbildningsprocessen. Genom systematiskt arbete, relevant dokumentation samt tid för samtal mellan lärare har deras skola strävat efter att säkerställa att varje elev ska kunna ta vid där den slutade läsåret innan. Under föreläsningen delar Viveca och Maria med sig av konkreta råd samt forskning för en framgångsrik övergång, med fokus på matematik. 

Viveca Sasse är biträdande rektor för åk 4–6 och Maria Harging är förstelärare i matematik åk 2–6 samt specialpedagog. De har arbetat tätt tillsammans under många år och har vid flera tillfällen föreläst på Sveriges största mötesplatser för dem med intresse för matematikundervisning och matematikdidaktik, Matematikbiennalen. 

Kooperativt lärande

Torsdag den 4 december 15.00-16.00

Johanna Bolling och Moa Ahrnbom berättar om hur de använder kooperativt lärande för att skapa ett samarbetande klassrum med delaktiga och aktiva elever och hur det blir en del av värdegrundsarbetet. Deras föreläsning bjuder på tips om hur de använder läromedel i kooperativa strukturer, klassrumsmöblering, hur de skapar grupper, ger eleverna olika roller och hur de arbetar med utvärdering.

Moa Ahrnbom är förstelärare vad gäller elevers ansvar och inflytande. Hon har många års erfarenhet av att arbeta i skolan och med skolutveckling. Johanna Bolling är biträdande rektor. Hon har även varit förstelärare i matematik och matematikutvecklare där hon bland annat arbetat med undervisningsutveckling.