Kom igång digitalt

Här hittar du information som hjälper dig komma igång med lärar- och elevwebbarna. Innan du börjar använda Majemas digitala läromedel behöver först tilldela dig och aktivera en licens. 


1. När beställningen av det digitala läromedlet är slutfört skickas ett bekräftelsemejl till den mejladress som uppgavs vid köpet – var uppmärksam på att det ofta är din skoladministratörs mejladress. I mejlet finns en länk för aktivering av kontot. 

Om du redan har ett konto hos Majema kan du logga in direkt och följa instruktionerna nedan. 

2. Logga in på https://digitalt.majema.se

3. När du är inloggad börjar du med att gå in på fliken ”Hantera licenser”.
Vi har på förhand skapat en klass som heter ”Min klass” (det går bra att byta namn på klassen). 

4. Leta upp din licens under rubriken ”Skolans lediga licenser”.
Välj din licens och klicka på tilldela. Nu ligger licensen under rubriken ”Ej aktiverade licenser”.
Aktivera licensen genom att välja klass och klicka på knappen Spara.
Nu ser du din lärarwebb under ”Hemfliken”. 

5. Om den licens du har beställt även har en elevwebb så aktiveras den samtidigt.
Inloggningsuppgifter ser du på högra sidan under elevinloggning. De finns även i din lärarwebb.


Under Filmer och guider hittar du enkla instruktionsfilmer som visar hur du kommer igång med dina digitala läromedel eller som skoladministratör.

Vanliga frågor och svar

Jag/skolan har köpt en licens men ser den inte när jag har loggat in i mitt konto?

Titta under fliken ”Hantera licenser”. Under rubriken ”Skolans lediga licenser” finns kanske din licens. Ser du inte licensen, börja med att kontakta er skolas beställare för att kontrollera att licensen är beställd. Om den är beställd, notera ordernummer samt orderdatum och kontakta Majemas kundtjänst. 

Jag har blivit inbjuden som lärare till min skola men ej fått en aktiveringslänk.

Mejlet kan ha fastnat i ditt skräpfilter, börja med att titta där efter mejl från support@majema.se. Det kan också vara så att din mejladress är felstavad. Kontakta Majemas kundtjänst så hjälper vi dig. 

Jag kan inte logga in med de inloggningsuppgifter jag har.

1. Kontrollera först så att användarnamn och lösenord skrivs in korrekt. Skriv gärna lösenordet i stället för att klistra in. 

2. Klicka på glömt lösenord 

3. Kontakta Majemas kundtjänst om du inte får något mejl med länk för återställning av lösenord. 

Jag har glömt mitt lösenord till mitt användarkonto.

Du kan begära ett nytt lösenord genom att klicka på länken ”Glömt lösenord” på inloggningssidan https://digitalt.majema.se 

Behöver du mer hjälp? 

Kontakta oss på kundtjanst@majema.se eller via telefon på 08-716 67 95.