Multiplikation – ett av de fyra grundläggande räknesätten

Multiplikation är ett av de fyra grundläggande räknesätten. Multiplikation kallas vardagligt för ”gånger”, och när vi multiplicerar till exempel 3 x 4, säger vi ”3 gånger 4”. Det betyder ju också att vi tar talet 4 tre gånger! Talen vi multiplicerar kallas faktorer och resultatet vi får kallas produkt. Multiplikation är en upprepad addition. 3 x 4 = 4 + 4 + 4. Goda kunskaper om addition hjälper därför eleverna när de räknar multiplikation. Välkommen till Majema!

Ett bra sätt att introducera och repetera multiplikation är att använda ett laborativt material, till exempel centikuber. En fördel med dessa är att de kan sättas ihop, till exempel tre och tre. Man kan såklart använda annat material och även rita. Be eleverna visa talet 3. Med centikuber kan de sätta ihop de små kuberna till en rad med 3. Be dem sedan ta fram 3 till. Hur många gånger har de nu 3? Jo, två gånger. Hur många kuber har de sammanlagt? 2 x 3 = 6. Vad händer om de tar 3 till? Detta blir alltså en bild av 3:ans tabell. Det blir också möjligt att skilja på 2 x 3 (3 + 3) och 3 x 2 (2 + 2 + 2). Även om svaret blir detsamma, är det en innehållsmässig skillnad att gruppera kuberna med 2 i varje och ta tre sådana grupper: 3 x 2. Detta blir tydligare i benämnda uppgifter (lästal). Det är till exempel stor skillnad på att vara 2 personer som har 600 kr var, eller 600 personer som har 2 kr var.

Mitt i Prick

Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.

Läs mer om Mitt i prick

Multiplikation

Tecknet för multiplikation är · (en prick) eller x (på miniräknaren/kalkylatorn). När vi skriver själva brukar vi sätta en prick. Talen som multipliceras kallas för faktorer och svaret för produkt: faktor x faktor = produkt.

För att förstå begreppet multiplikation behöver sambandet mellan addition och multiplikation tydliggöras, att multiplikation är en upprepad addition. 
5 + 5 + 5 + 5 = 20
4 x 5 = 20

På det här sättet, med hjälp av prickar på tärningar, introduceras eleverna till multiplikation i Mitt i Prick 2A grundbok på sidan 48.

I Mitt i Prick 3B grundbok på sidan 113 besöker eleverna en affär för att handla fika och godis. I affären finns en prislista och eleverna ska räkna ut hur mycket olika saker kostar tillsammans.

Multiplikation

En kort video om vad multiplikation är med exempel på hur vi multiplicerar.

Mitt i Prick 2A grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 3A grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 3B grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 4A grundbok Ladda ner

Automatisera multiplikationstabellen

När eleverna förstått begreppet multiplikation kan de så småningom börja träna på att automatisera multiplikationstabellerna. Automatisering betyder att man snabbt hittar svaret på något eller gör något nästan utan att behöva ”tänka”, som när man lärt sig cykla. När vi väl automatiserat något tar det minimalt med plats i vårt arbetsminne. Och kapaciteten i arbetsminnet, eller korttidsminnet, är något vi verkligen behöver när vi jobbar med matte. 

Att träna automatisering av multiplikationstabellerna kan göras på olika sätt. Man kan låta eleverna ha en utskrift av tabellerna tillgänglig när de räknar. På så sätt kan tabellerna ”fastna” ungefär som vid stavning av ord när man läser mycket. Det är också bra att vid övergången mellan laborativt material, ramsräkning och automatisering träna på olika strategier. Att bara memorera tabeller utan förståelse kan vara förrädiskt då eleverna sällan kan komma ihåg exakt alla svar i alla tabeller. Man behöver då ha strategier för att räkna ut svaren på annat sätt än som upprepad addition, till exempel att 9 x 4 = 10 x 4 – 4, eller att 6 x 4 är dubbelt så mycket som 3 x 4. Att ta tid på eleverna när de tränar på multiplikationstabellen är inte alltid en bra idé då stress ofta försvårar inlärning genom att arbetsminnet påverkas negativt.

Multiplikationstabellen utskrift

På baksidan av Mitt i Prick 3A grundbok (sidan 152) finns multiplikationstabellen för talen 1 – 10.

Uppställning multiplikation

Vid multiplikation med uppställning skrivs den största faktorn överst och den mindre under i högerkant. Sedan börjar man multiplicera med entalet först, därefter tiotalet osv. Resultatet, produkten, skrivs under strecket som dras under faktorerna. 
Exempel 2 x 213:

 213 213 213
·    2
·    2
·    2
     6    26  426


I Mitt i Prick 4A grundbok på sidan 65 utvecklas uppställning av multiplikation genom att det blir minnessiffra. Än mer avancerat blir det i Mitt i Prick 5A grundbok där eleverna får ta sig an uppställning med flersiffriga tal och flera minnessiffror.

På sidan 12 i Mitt I Prick 5B grundbok får eleverna öva på uppställning med decimaltal. De får lära sig att det ska vara lika många decimaler i produkten som i båda faktorerna tillsammans.


Lycka till med multiplikation!

Multiplikation är ett viktigt och återkommande inslag i matematikundervisningen. Vid multiplicering underlättar det att ha förståelse för begreppet och att ha god koll på multiplikationstabellen. Serien Mitt i Prick ger eleverna de bästa förutsättningarna att lyckas med multiplikation genom att erbjuda varierade och utmanande uppgifter. Du som lärare får god vägledning av tillhörande lärarhandledningar. Väl mött hos oss på Majema!

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.

Läs mer om webbinarier