Skapar trygghet
Med Läsresan får jag som lärare ett färdigt paket med en tydlig och detaljerad lärarhandledning att följa, men med stora möjligheter att ändå arbeta fritt. Med hjälp av lärarhandledningen kan jag enkelt lägga upp och planera för återkommande ramlektioner som eleverna känner igen. Igenkänningen i upplägget skapar en trygghet hos mina elever då de vet vad som väntar och på sikt även kan börja arbeta mer självgående när det passar.
Till varje kapitel i Läsresan finns en sammanfattande affisch som visar det eleverna kommer få möjlighet att lära sig. Affischen brukar vi ha uppsatt utanför klassrummet, men kan även delas med vårdnadshavarna.
Jag tycker om att varje kapitel i lärarhandledningen avslutas med en tipssida med ytterligare uppgifter som vi kan använda om vi vill arbeta vidare. Det kan vara allt ifrån en praktisk uppgift (till exempel en bilduppgift) till en givande skrivuppgift kopplat till kapitlet.
Efter att ha läst berättelsen ”En prick” i årskurs två fick eleverna arbeta med en bilduppgift som sammanföll med ”International Dot Day”, vilket var helt genialiskt. De här enkla, men ändå värdefulla idéerna i lärarhandledningen uppskattas mycket.