Därför undervisar jag med Learn English

Jag har arbetat som lärare sedan 2006, både på låg- och mellanstadiet. Innan jag upptäckte Learn English fick jag ägna mycket tid åt att själv planera och producera mitt eget material, då jag aldrig hittade ett läromedel som täckte kunskapskraven på ett bra sätt. När jag upptäckte Learn English 1–3 fastnade jag direkt för det strukturerade upplägget. När sedan Learn English 4–6 kom ut beställde jag det till mina blivande fyror, som jag skulle följa med upp på mellanstadiet. Jag och mina elever i årskurs 6 har nu arbetat med läromedlet sedan årskurs 1 och vi älskar det!

Tydligt arbetsupplägg

Varje Unit börjar med en presentation av vad som ska övas i kapitlet, vilket gör det tydligt för eleverna. Vi inleder tillsammans med att lyssna på en text och gå igenom Vocabulary Words. Texterna som eleverna möter är “up to date”, elevnära och intressanta. De många och varierade hörövningarna till texterna bakas in naturligt. Eleverna tränar på att lyssna, fokusera och svara på frågor som vi sedan går igenom tillsammans.

Möjlighet till individualisering

Eftersom eleverna befinner sig på olika utvecklingsnivåer är det viktigt att kunna anpassa undervisningen efter varje elevs behov. Med Learn English kan jag erbjuda utmaningar för de elever som behöver det, samtidigt som läromedlet erbjuder extra stöd till dem som kämpar med språket. Detta säkerställer att alla elever har möjlighet att lyckas och nå sina individuella mål. De elever som behöver, har chansen att förbereda sig innan lektionerna, via sin elevwebb, där de kan lyssna på texterna och glosorna. 

Med alla interaktiva övningar som erbjuds i läromedlet såsom Warm Ups, Grammatikfilmer, Quiz, Dialogfilmer, Exit Tickets och inte minst alla muntliga övningar, kan jag enkelt anpassa och variera min undervisning efter elevernas olika behov och inlärningsstilar, detta leder till ett bättre lärande.

Jennifer Barker, lärare FK–åk 6, Internationella Engelska skolan, Landskrona