Förändrad undervisning kan förebygga matematiksvårigheter

Är du en av alla matematiklärare som funderar över hur du ska kunna hjälpa de elever som kämpar med matematiksvårigheter? Då ska du fortsätta att läsa.

Matematiksvårigheter kan ses som ett överordnat begrepp och handlar om att en elev har svårt att nå kunskapskraven i matematik. Orsakerna till svårigheterna kan vara många. Matematikutvecklingen kan bland annat påverkas av socioekonomisk bakgrund, grupperingar, undervisning, matematikångest, intelligens, arbetsminne, långtidsminne, exekutiva funktioner samt specifika inre villkor som bland annat handlar om att uppfatta och uppskatta antal. Om en elev påvisar en nedsättning i de inre specifika villkoren brukar man tala om att eleven har specifika matematiksvårigheter eller dyskalkyli. Då orsaken inte går att finna bland de inre specifika villkoren kan i stället svårigheterna benämnas som generella matematiksvårigheter.

Variera lektionerna

Dålig eller bristfällig undervisning kan leda till matematiksvårigheter, utan att eleven har påverkats av några andra faktorer. Det finns en hel del forskning som visar att en typisk matematiklektion i ett svenskt klassrum består av att läraren håller en kort genomgång och att eleverna därefter ägnar resten av lektionen åt tyst räkning. 

Den här typen av lektioner utmanar och utvecklar inte elevernas tänkande särskilt mycket. Det är därför viktigt att se över undervisningen så att alla elever får en chans att utvecklas på sin nivå. Jag strävar alltid efter att skapa lektioner med varierade övningar i syfte att eleverna ska få möta matematik på många olika sätt. Lektionerna innehåller gemensamma aktiviteter och pararbeten, så att eleverna får möjlighet att diskutera och resonera kring olika matematiska begrepp, metoder eller problem. 

Förutom att se över undervisningen behöver vi i skolan tidigt upptäcka de elever som är i svårigheter eller riskerar att få svårigheter längre fram. Då kan vi sätta in rätt stöd och hjälp. Det är därför bra att kontinuerligt screena alla elever och följa deras kunskapsutveckling.