Tre tips att arbeta med ord
Att arbeta med orden i klassrummet behöver inte vara svårt. Jag har samlat tre tips på hur du enkelt kan göra plats för orden i ditt klassrum.
Välj ord som engagerar dina elever – Viktigt för elevers ordinlärning är att de känner att orden de lär sig är meningsfulla och användbara. Se därför till att presentera ord i engagerande sammanhang, som i engagerande texter, eller att eleverna själva får fundera på ord de vill lära sig. På detta sätt ser eleven direkt relationen mellan ordförrådet och sin egen uttrycksförmåga, något som kan inspirera till fortsatt lärande.
Samla elevernas glosor i en glosbank – Ge eleverna möjlighet att gå tillbaka och repetera tidigare glosor. Repetition över tid är en nyckel till att ord ska fastna i ordförrådet.
Ge plats för orden i din undervisning – Stanna upp när du använder ett nytt ord. Eleverna kan få gissa vad det betyder, prova att uttala det, fundera på om de vet några andra ord som låter likadant. En enkel ordfokuserad minut kan göra stor skillnad i språkutvecklingen!
Denise Bergström, fil. dr. i engelska med didaktisk inriktning, Luleå tekniska universitet