Ge plats för orden på engelsklektionen

Orden är språkets byggstenar och på samma vis är en elevs ordförråd en viktig byggsten för språkförmågan. Det kan te sig självklart, men en anledning till att ordförrådet är så viktigt är att det direkt avgör för vad en elev kan uttrycka. Det du inte har ord för kan du inte prata om, helt enkelt. Ordförrådet är ännu mer kännbart i läs- och hörförståelse där forskning visar att man behöver förstå 98% av orden i en text för att begripa dess innehåll. Saknar eleven centrala ord i sitt ordförråd blir det svårt, eller kanske rent av omöjligt, att framgångsrikt använda och förstå det engelska språket. En elev behöver snabbt lära sig många ord för att kunna ta till sig engelskspråkigt material. Därför måste orden och uppbyggande av ordförrådet ha en central roll i språkundervisningen.

Att utveckla ordförrådet i klassrummet

Ordförrådet står i ständig utveckling. Allt möte med språket har potentialen att leda till ordinlärning. I språkundervisningen är frågan ständigt hur man effektivt kan stötta elevers utveckling av ordförrådet. Forskning pekar på att repetition av ord är en central faktor liksom att eleverna får en djupare förståelse för orden som går bortom att bara kunna översätta dem.

Ordinlärningen delas upp i avsiktlig och oavsiktlig inlärning, där den avsiktliga inlärningen sker när elever aktivt försöker lära sig ord och den oavsiktliga när elevers ordförråd växer i det naturliga mötet med språk, till exempel vid läsandet av en skönlitterär text. Båda formerna av ordinlärning har en viktig roll i engelskundervisningen. 

Den avsiktliga inlärningen har på senare år ibland fått lite dåligt rykte, då glosor och andra ordfokuserade övningar kan kännas både ineffektiva och onaturliga. Är det inte bättre att elever lär sig ord av bara farten när de läser texter eller hör engelska språket användas? Det går inte att säga att det ena sättet att lära sig ord är bättre än det andra. Elever lär sig både av att läsa texter och att öva på glosor. Där det aktiva ordfokuset kan ge en tidseffektiv träning där eleverna snabbt lär sig nya ord, så ger mötet med engelska språket i texter en fördjupad förståelse av orden som krävs för att eleven ska kunna använda ordet själv. Kombinationen av att fokusera på ord och att arbeta med autentiska texter bygger tillsammans en stabil grund för långsiktig språkutveckling.

Tre tips att arbeta med ord

Att arbeta med orden i klassrummet behöver inte vara svårt. Jag har samlat tre tips på hur du enkelt kan göra plats för orden i ditt klassrum.

Välj ord som engagerar dina elever – Viktigt för elevers ordinlärning är att de känner att orden de lär sig är meningsfulla och användbara. Se därför till att presentera ord i engagerande sammanhang, som i engagerande texter, eller att eleverna själva får fundera på ord de vill lära sig. På detta sätt ser eleven direkt relationen mellan ordförrådet och sin egen uttrycksförmåga, något som kan inspirera till fortsatt lärande.

Samla elevernas glosor i en glosbank – Ge eleverna möjlighet att gå tillbaka och repetera tidigare glosor. Repetition över tid är en nyckel till att ord ska fastna i ordförrådet.

Ge plats för orden i din undervisning – Stanna upp när du använder ett nytt ord. Eleverna kan få gissa vad det betyder, prova att uttala det, fundera på om de vet några andra ord som låter likadant. En enkel ordfokuserad minut kan göra stor skillnad i språkutvecklingen!

Denise Bergström, fil. dr. i engelska med didaktisk inriktning, Luleå tekniska universitet