Gruppstärkande övningar för barn

Det är alltid en god idé att låta eleverna lära känna varandra innan man som lärare förväntar sig att gruppen ska kunna arbeta bra tillsammans. Ett bra sätt att få elever i en klass eller grupp att lära känna varandra är genom gruppstärkande övningar. Kanske kan det upplevas som att detta tar tid från den ordinarie undervisningen, men det är väl använd tid för att skapa ett tillåtande och varmt klimat där varje elev får ta plats och vågar växa som person. Här får du tips på hur du kan stärka gruppkänslan och klassrumsklimatet, samt några övningar. Välkommen till Majema!

Sammanhållning är ett framgångsrecept. En välfungerande grupp med starka sociala band och många vänskapsband gynnar alla. Individerna i gruppen arbetar bättre tillsammans och utvecklas genom att hjälpa varandra. När den enskilda eleven känner sig trygg i gruppen så minskar stressen och eleven kan fokusera mer på sitt lärande. En klass som sätts samman består av många olika individer som snart ska fungera som en enhet. Som lärare kan du genom gruppstärkande övningar skapa goda förutsättningar för den processen.

Lärarpraktikan

Lärarpraktikan är en serie kopieringsunderlag som ger dig som lärare självinstruerande lektionstips och hemuppgifter. Här hittar du handledning med en mängd idéer och förslag på teman.

Läs mer om Lärarpraktikan

Gruppstärkande övningar barn

Med gruppstärkande övningar fokuserar vi på sammanhållningen och vi-känslan i gruppen, och en vilja att arbeta tillsammans skapas. Genom att göra olika typer av lekar, pyssel och annat kul uppstår vänskapsband och trygghet. När vi lägger tid på att skapa ett sådant klimat vågar fler elever ta plats och dela med sig av kunskaper, idéer och åsikter, och självkänslan stärks. I en trygg grupp är det mer sannolikt att någon elev skulle säga till om någon annan blir illa behandlad.

Gruppstärkande övningar skolan – lågstadiet

Ett av de viktigaste uppdragen som lärare är att få eleverna att må bra, trivas och känna sig trygga. I vår bok Lärarpraktikan Hej kompis har vi samlat övningar och kopieringsunderlag för årskurs 1–3 som är bra att använda för det gruppstärkande arbetet. Avsätt till exempel ett pass i veckan som du kallar Vänskap och arbeta utifrån bokens övningar. 
Här är två exempel ur boken:

Bollen i ringen berättar, sidan 4

Mål: 
Lära känna varandra.

Övningen: 
Barnen sitter i ring på golvet.
En mjuk boll skickas runt.
Den som håller i bollen får prata och berätta, de andra lyssnar.
Det finns kopieringsunderlag som uppföljning.

Ledartips:

  • Börja med dig själv.
  • Använd meningar som: 
    ”Jag heter… och jag tycker om att…”
    ”Jag heter… och min älsklingssång är…”
  • Ge eleverna tid att tänka över sina meningar innan ni börjar så att de sedan kan fokusera på att lyssna.
  • För att hjälpa eleverna att lyssna kan man när bollen har gått ett varv repetera till exempel allas älsklingssång.
  • Använd olika antal meningar beroende på hur stor gruppen är.

Min kvart, sidan 5

Mål: 
Lära känna nya sidor hos varandra.
Öva att tala inför grupp och att lyssna.

Övningen:
Varje elev får en kvart till sitt förfogande.
De väljer själva vad de vill berätta om och visa, något som är viktigt för dem (samling av pärlplattor, en fin sten, en souvenir).
Här finns det tillhörande kopieringsunderlag som förberedelse och utvärdering.

Ledartips:

  • Börja med att själv visa och berätta om ett föremål för att visa hur övningen går till.
  • Gå igenom vad som förväntas av dem som lyssnar: de ska titta på den som pratar och vara tysta, de ska vara den publik som de själva vill ha när det är deras tur.
  • Uppmuntra till intresserade frågor, det är välkommet.

Lärarpraktikan Hej kompis Ladda ner
Lärarpraktikan Hej kompis Ladda ner

Gruppstärkande lekar förskoleklass

Här kommer några övningar som passar i förskoleklass. Du som ledare deltar inte utan du leder övningarna. Några viktiga punkter att tänka på:

  • Se till att alla vet vad som ska hända och vad som förväntas av dem.
  • Tvinga aldrig någon att delta i en övning. 
  • Var medveten om hur du fördelar uppmärksamheten i gruppen.
  • Sträva efter ett varmt klimat.

Namnkull

I den här leken får barnen samarbeta och öva på att se varandra och använda varandras namn.
Utse någon som ska jaga.
När någon blir tagen blir den fryst och blir endast fri om någon kommer fram och tittar personen i ögonen och säger dennes namn.
Byt jagare efter ett tag.

Knuten

I den här övningen samarbetar eleverna för att lösa ett problem.
Övning visar vikten av att sträva mot samma mål.
Dela in barnen i mindre grupper om cirka fem.
Alla står i en ring, blundar, sträcker ut sina händer och går försiktigt in mot mitten.
Varje barn ska greppa två händer.
Hjälp barnen som inte hittar någon hand.
När alla hittat två händer får de titta men inte släppa taget.
Nu ska barnen försöka få upp knuten genom att kommunicera med varandra och hitta alternativa lösningar.
Till slut har de förhoppningsvis krånglat sig ur knuten och bildat en ring igen.

Grupptrygghet

Trygghet är grunden för trivsel och för att må bra, och för att eleverna ska kunna lägga fokus på sitt lärande. Att skapa utrymme för gruppstärkande övningar ger därför så mycket tillbaka. Fyll det utrymmet med inspirerande övningar ur vår bok Lärarpraktikan Hej kompis som har många olika övningar för att skapa det där varma klimatet i elevgruppen. Väl mött hos oss på Majema!