Formativ bedömning

Till skillnad från summativ bedömning, som ofta handlar om att summera resultat i slutet av en kurs eller period, är formativ bedömning en fortlöpande utvärdering som används för att följa och främja elevernas kunskapsutveckling. Du som lärare samlar information om elevernas lärande för olika användningsområden: dels att ge återkoppling till eleverna för att utveckla deras lärande, dels att utvärdera och utveckla din undervisning. Genom formativ bedömning får du möjlighet att anpassa kommande undervisningen efter elevernas behov. Här ger vi en bild av vad formativ bedömning är och hur den kan tillämpas. Välkommen till Majema!

Det finns en risk att lärarens sätt att kommunicera kring bedömning kan tolkas som att lärandeprocessen är färdig för den här gången, att det är dags att sammanfatta resultat snarare än att fortsätta lärandet. Ett sådant fokus kan leda till att elever upplever att deras arbete ständigt är under bedömning och medföra en rädsla att göra fel. Undervisningen behöver innebära möjligheter att pröva, utmanas och ibland misslyckas! Det är därför viktigt att skapa en klassrumskultur där eleverna inte upplever att deras kunskaper hela tiden värderas. Som lärare behöver du vara medveten om syftet med formativ bedömning samt reflektera över på vilket sätt du kommunicerar om bedömning till dina elever.

Mitt i Prick

Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.

Läs mer om Mitt i prick

Summativ och formativ bedömning

Summativ bedömning, där man summerar resultaten av en kurs eller en period, bidrar sällan till ökat lärande för eleven och bör därför inte vara den enda typen av bedömning under en kurs eller utbildning. Summativ bedömning presenteras ofta i form av omdömen eller betyg, men behöver inte stå i motsats till formativ bedömning. Båda bedömningsformerna kan användas parallellt. Formativ bedömning bidrar mer till elevernas lärande. Respons är därför en viktig del av formativ bedömning. Istället för att endast få poäng på prov får eleven kommentarer och respons som leder till ett djupare lärande. 

Formativ bedömning är alltså en löpande bedömning under hela lärprocessen, där syftet med bedömningen är att bidra till ökat lärande. Genom att följa eleverna genom de olika stegen skapas en bättre bild av hur inlärningen sker. På detta sätt kan läraren stödja eleverna utifrån individuella behov och förutsättningar, och det blir tydligare vilka anpassningar och stödåtgärder som eventuellt behöver sättas in. Vid formativ bedömning deltar eleverna ofta själva i bedömningsprocessen. 

Vad är formativ bedömning?

I lärares fortbildning om formativ bedömning används ibland boken Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken, av Dylan Wiliam. Här nämns fem nyckelstrategier för formativ bedömning som grund till undervisning och lärande. Nyckelstrategierna utgör tillsammans ett ledarskap som kännetecknas av:

  • tydlighet
  • intresse för eleverna
  • undersökande arbetssätt
  • nyfikenhet
  • inkludering.

De fem strategierna:

  1. Tydliggöra mål och kunskapskrav – att klargöra och skapa undervisning med delaktighet där det är tydligt vad som krävs för att lyckas.
  2. Synliggöra lärandet – att skapa en lärandemiljö med diskussioner och aktiviteter som utvecklar och visar lärandet.
  3. Återkoppling – med fokus på utveckling framåt.
  4. Undervisningsresurser – aktivera eleverna som läranderesurser.
  5. Aktivera eleverna som ägare av sitt lärande – metakognition (vara medveten om sitt eget tänkande och agera utifrån det).

Formativ bedömning i praktiken

Det här är exempel på hur du kan jobba med formativ bedömning i klassrummet utifrån de fem nyckelstrategierna:

  1. Tydliggöra mål och kunskapskrav: Gå igenom och förklara vad målen och kunskapskraven betyder. Dela en bedömningsmatris med eleverna för att synliggöra vad de kan nu och vad nästa steg blir. Visa elevexempel och låt eleverna få bedöma egna texter.
  2. Synliggöra lärandet: Visa konkret vad eleverna arbetat med och vad de lärt sig. Om de till exempel arbetat med att skriva dikter, sätt upp dikterna på väggen och diskutera vilka mål och kunskapskrav de arbetat med och vad det fortsatta lärandet kan bestå av.
  3. Återkoppling: Ge konstant återkoppling till varje elev och konkreta förslag på hur eleven ska ta sig framåt. Sätt upp mindre delmål och stäm av fortlöpande.
  4. Undervisningsresurser – elever som läranderesurser: Skapa blandade grupper så att eleverna kan få draghjälp av varandra, låt eleverna ge respons på varandras arbeten.
  5. Ägare av sitt eget lärande – använd till exempel checklistor för självbedömning, aktivera eleverna i planeringsprocessen genom att låta dem få välja arbetssätt. 

Formativ bedömning exempel

Läromedlet Mitt i Prick ger dig det stöd du behöver för att bedöma och dokumentera elevernas kunskaper. Häftet Mitt lärande, som följer med varje grundbok, innehåller elevprov med tydlig koppling till förmågorna i Lgr22. I lärarhandledningen hittar du bedömningshjälp samt tips på åtgärder som hjälper dig med den formativa bedömningen som leder undervisningen framåt. I Mitt i Prick 4A lärarhandledning finns till exempel på sidorna 14–15 en beskrivning av tester, utvärdering, bedömning och individualisering i serien.

Avsnittstest med elevutvärdering

I slutet av varje avsnitt finns ett litet test, en avstämning, för att följa upp om eleverna har tillgodogjort sig innehållet. Eleverna får också göra en självvärdering, då de funderar och reflekterar kring hur säkra de känner sig på uppgiftstypen. 

Bedömning

Med varje elevbok följer häftet Mitt lärande som är tänkt som ett stöd för bedömning av elevernas kunskaper. I lärarhandledningen framgår det vilken förmåga som testas och hur elevernas svar ska bedömas, det finns även förslag till åtgärder för uppföljande arbete.

Individualisering

Till varje kapitel finns basuppgifter och extrauppgifter. Vart femte kapitel har fokus på matematiska begrepp, problemlösning och kommunikation. Här är eleverna läranderesurser till varandra när de jobbar i par, de får då möjlighet att kommunicera och utveckla sina matematiska förmågor. För att kontinuerligt ge eleverna återkoppling på lärandet finns det kopieringsunderlag för repetition samt elevwebb och korta läxor.

Mitt i Prick 4A lärarhandledning Ladda ner
Mitt i Prick 4A lärarhandledning Ladda ner

Lycka till med bedömningen!

Summativ och formativ och bedömning skiljer sig åt men det betyder inte att dessa två inte går att kombinera. Summativ bedömning behövs vid vissa tillfällen, som betygssättning, medan formativ bedömning bör ske fortlöpande hela tiden. Hoppas att du som lärare känner att du fått hjälp på vägen mot en undervisning med mer formativ bedömning. Väl mött hos oss på Majema!

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.

Läs mer om webbinarier