Formativ bedömning exempel
Läromedlet Mitt i Prick ger dig det stöd du behöver för att bedöma och dokumentera elevernas kunskaper. Häftet Mitt lärande, som följer med varje grundbok, innehåller elevprov med tydlig koppling till förmågorna i Lgr22. I lärarhandledningen hittar du bedömningshjälp samt tips på åtgärder som hjälper dig med den formativa bedömningen som leder undervisningen framåt. I Mitt i Prick 4A lärarhandledning finns till exempel på sidorna 14–15 en beskrivning av tester, utvärdering, bedömning och individualisering i serien.
Avsnittstest med elevutvärdering
I slutet av varje avsnitt finns ett litet test, en avstämning, för att följa upp om eleverna har tillgodogjort sig innehållet. Eleverna får också göra en självvärdering, då de funderar och reflekterar kring hur säkra de känner sig på uppgiftstypen.
Bedömning
Med varje elevbok följer häftet Mitt lärande som är tänkt som ett stöd för bedömning av elevernas kunskaper. I lärarhandledningen framgår det vilken förmåga som testas och hur elevernas svar ska bedömas, det finns även förslag till åtgärder för uppföljande arbete.
Individualisering
Till varje kapitel finns basuppgifter och extrauppgifter. Vart femte kapitel har fokus på matematiska begrepp, problemlösning och kommunikation. Här är eleverna läranderesurser till varandra när de jobbar i par, de får då möjlighet att kommunicera och utveckla sina matematiska förmågor. För att kontinuerligt ge eleverna återkoppling på lärandet finns det kopieringsunderlag för repetition samt elevwebb och korta läxor.