Lektionstips
Vi bjuder gärna på ett konkret lektionstips, här i ämnet matematik på temat multiplikation. I vår serie Mitt i Prick är ett kapitel tänkt att vara en lektion. Ett kapitel har tre sidor, där sidorna 1–2 är grundläggande övningar och sidan 3 övningar för fördjupning. I Mitt i Prick får eleverna träna flera olika förmågor i matematik enligt kursplanen. För varje lektion erbjuds du som lärare stöd i form av lärarhandledning med kopieringsunderlag.
I Mitt i Prick 4A grundbok på sidan 65 får eleverna träna på multiplikation med minnessiffra. Att räkna med minnessiffra kan kännas knepigt till en början. För att underlätta har vi gjort en mattefilm som heter Multiplikation – uppställning med minnessiffra. Den kan du som lärare titta på före lektionen för att få tips om hur du kan undervisa i just denna del, alternativt visa videon för klassen som ett inledande moment till kapitlet. Till Mitt i prick finns både lärar- och elevwebb. På lärarwebben finns tips kring strategier och begrepp, och där hittar du färdiga genomgångar. Du kan även skapa egna med webbens verktyg. Till flertalet kapitel finns filmer som tar upp och förklarar begrepp och metoder. Elevwebben ger sedan individuell färdighetsträning på flera nivåer.
Så här skulle den konkreta lektionsstrukturen kunna se ut för kapitlet Multiplikation – uppställning med minnessiffra:
- Tid – 60 minuter.
- Start – titta på filmen Multiplikation – uppställning med minnessiffra.
- Mål – att kunna utföra en multiplikation med uppställning och minnessiffra.
- Innehåll – film, genomgång, uppgifter sid 65–67.
- Exit ticket – checka av att eleverna förstår multiplikation med minnessiffra.
- Avslut – stäm av vad har eleverna lärt sig idag och berätta att nästa lektion blir fortsatt träning på multiplikation och att det så småningom blir med flera minnessiffror.