Lektioner – lektionsstruktur som framgångsfaktor
Att komma på ett bra och varierat lektionsinnehåll på rätt nivå är inte alltid det lättaste. Då kan det vara bra att inspireras och få nya idéer. Något som är väldigt användbart som inspirationskälla är de lektionsbanker som finns eller som vi skapar själva tillsammans med våra kollegor. Vi vill att lektionerna ska ha en tydlig struktur och samtidigt utrymme för elevinflytande. En kombination av en tydlig lektionsstruktur, med tydliga mål, och utrymme för att lyssna till eleverna och vara flexibel, det blir nya, bra lektioner. Välkommen till Majema!
Både för nya och mer erfarna lärare kan det ibland vara svårt att göra lektionsplaneringar. Det är svårare att förutse vad som är lätt, svårt eller intressant för eleverna om man inte känner dem så bra. Det viktigaste är att ha ett tydligt mål som man förmedlar, att eleverna förstår vad som förväntas av dem och vad de ska träna på under den specifika lektionen. Ett bra tips är att ta upp ord och begrepp som tillhör det aktuella ämnet och gärna konkretisera med exempel. För att få eleverna delaktiga är det bra att utgå från deras intressen vid planerandet av lektionen, och att vara lyhörd för vad eleverna själva tar upp i diskussioner och frågor.
Mitt i Prick
Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.
Lektioner
Tydlig struktur på lektionerna ökar förutsättningen för studiero i klassrummet. Studier gjorda av Skolinspektionen visar att studieron generellt är bättre i de klassrum där eleverna möts av en tydlig lektionsstruktur och ett tydligt ledarskap från läraren. Här följer exempel på lektionsstruktur:
- Tid – schemalagd tid för lektionen.
- Start – repetition eller inspiration utifrån lektionens ämne.
- Mål – eleverna ska förstå vad målet för lektionen är.
- Innehåll – punkta upp vad lektionen ska handla om.
- ”Exit ticket” – en check på att eleverna fått med sig kunskaper utifrån det tänkta målet.
- Avslut – stäm av vad har eleverna har lärt sig och berätta vad som händer nästa lektion.
Lektionstips
Vi bjuder gärna på ett konkret lektionstips, här i ämnet matematik på temat multiplikation. I vår serie Mitt i Prick är ett kapitel tänkt att vara en lektion. Ett kapitel har tre sidor, där sidorna 1–2 är grundläggande övningar och sidan 3 övningar för fördjupning. I Mitt i Prick får eleverna träna flera olika förmågor i matematik enligt kursplanen. För varje lektion erbjuds du som lärare stöd i form av lärarhandledning med kopieringsunderlag.
I Mitt i Prick 4A grundbok på sidan 65 får eleverna träna på multiplikation med minnessiffra. Att räkna med minnessiffra kan kännas knepigt till en början. För att underlätta har vi gjort en mattefilm som heter Multiplikation – uppställning med minnessiffra. Den kan du som lärare titta på före lektionen för att få tips om hur du kan undervisa i just denna del, alternativt visa videon för klassen som ett inledande moment till kapitlet. Till Mitt i prick finns både lärar- och elevwebb. På lärarwebben finns tips kring strategier och begrepp, och där hittar du färdiga genomgångar. Du kan även skapa egna med webbens verktyg. Till flertalet kapitel finns filmer som tar upp och förklarar begrepp och metoder. Elevwebben ger sedan individuell färdighetsträning på flera nivåer.
Så här skulle den konkreta lektionsstrukturen kunna se ut för kapitlet Multiplikation – uppställning med minnessiffra:
- Tid – 60 minuter.
- Start – titta på filmen Multiplikation – uppställning med minnessiffra.
- Mål – att kunna utföra en multiplikation med uppställning och minnessiffra.
- Innehåll – film, genomgång, uppgifter sid 65–67.
- Exit ticket – checka av att eleverna förstår multiplikation med minnessiffra.
- Avslut – stäm av vad har eleverna lärt sig idag och berätta att nästa lektion blir fortsatt träning på multiplikation och att det så småningom blir med flera minnessiffror.
Multiplikation - uppställning med minnessiffra
I den här videon går vi igenom hur man räknar multiplikation och övar uppställning med minnessiffra.
Lektionsbank
Ett sätt att ständigt förbättra sitt material är att bygga upp en lektionsbank, antingen själv eller tillsammans med kollegor. Man kan då utgå från sin lektionsbank vid planering av kommande lektioner och samtidigt revidera det tidigare materialet och på så sätt ständigt förbättra dess innehåll. Att utgå från en mall och tidigare planeringar, och att dela material med kollegor, gör det möjligt att effektivisera arbetet med lektionsplaneringar.
Lycka till med lektionsplaneringen!
En tydlig lektionsstruktur med elevinflytande ger goda förutsättningar för elevernas inlärning. Att kontinuerligt få inspireras som lärare är en viktig aspekt i utvecklandet av undervisningen. Här har vi gett tips kring lektionsstruktur med exempel på en matematiklektion om multiplikation. Ett tips är att använda våra mattefilmer inför dina lektioner i matematik. Titta gärna närmare på våra läromedel i olika ämnen på hemsidan. Väl mött hos oss på Majema!