Terminsplanering – lektionsplanering
Våra lärarkalendrar har utrymme för både terminsöversikt och veckoplaneringar. Här följer ett förslag på hur en terminsplanering kan göras.
- Grovplanering
Gör en tidslinje med terminens alla veckor utsatta.
Markera ut lovdagar, idrottsdagar och andra dagar som skapar ”avbrott” i undervisningen. Dela in veckorna i block, till exempel för ämnet engelska:
- Uppstart v.34–35.
- Reading v.36–43.
- Höstlov v.44.
- Writing v.45–47.
- Utvecklingssamtal v.48.
- Vocabulary v.49–50.
- God jul v.51.
- Projektplanering
Planera både innehållet och vilka förmågor som ska tränas.
Till grovplaneringen vecka för vecka lägger du en detaljplan för varje block. Skriv detaljerat upp vad varje block ska innehålla och vad som ska hinnas med.
Exempel för blocket Reading i engelska:
- Läsa en bok med totalt 120 sidor, ca 15 sidor i veckan, samtala om innehållet enskilt och i grupp. Besvara några frågor om läsningen samt skriva några egna meningar om boken.
Under grovplaneringen skriver du in vilka förmågor som ska testas i varje block. I engelska till exempel ”läser, förstår och tolkar innehåll och detaljer i texter av olika slag”.
- Lektionsplanering
Sista delen av terminsplaneringen blir att planera vecka för vecka, lektion för lektion, för varje block. Till exempel kan det se ut så här för blocket Reading i engelska:
- Månd: högläsning, samtal om innehåll.
- Tisd: läsa i grupp, gruppdiskussion.
- Onsd: ingen lektion.
- Torsd: läsa själva.
- Fred: analys.