Multiplikationstabellen – ett användbart matteredskap
Multiplikation är ett av de fyra grundläggande räknesätten. Här kommer lite tips om hur man kan träna på multiplikationstabellen. Läs mer om multiplikation som begrepp i vår text Multiplikation – ett av de fyra grundläggande räknesätten. Om eleverna lär sig multiplikationstabellen kommer de att ha nytta av det inom olika delar av matematiken, som division och problemlösning. Välkommen till Majema!

Lär eleverna begreppen för multiplikation, att talen som multipliceras kallas för faktorer och svaret för produkt: faktor x faktor = produkt. Förklara och repetera att produkten blir densamma om man byter plats på faktorerna. Gå också igenom de två olika symbolerna som används vid multiplikation. Tecknet är · (en prick) eller x (på miniräknaren/kalkylatorn). När vi skriver själva brukar vi sätta en prick.
Mitt i Prick

Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.
Multiplikationstabellen
När eleverna ska börja träna på multiplikationstabellen, börja med några enstaka, enkla uppgifter, till exempel:
- 1 x 5 = 5
- 2 x 2 = 4
- 3 x 4 = 12
Arbeta gärna laborativt och hjälp eleverna förstå att multiplikation är en upprepad addition:
- 3 x 5 = 5 + 5 + 5
När de kommit lite längre finns det några ”knep” för inlärning av multiplikationstabellen:
- 0 x något blir alltid 0, till exempel: 0 x 2 = 0 och 2 x 0 = 0.
- Vid multiplicering med 1 blir resultatet alltid det andra talet, till exempel: 1 x 8 = 8.
- När man multiplicerar med 2 är resultatet alltid dubbelt så stort som det andra talet, till exempel: 2 x 3 = 6.
- I 5:ans tabell slutar alla svar på 5 eller 0: 5, 10, 15 …
- I 10:ans tabell slutar alla svar på 0: 10, 20, 30 …
- Ett annat trick är att lära eleverna är att när man multiplicerar med 10 så lägger man till en nolla efter siffran som multipliceras, till exempel: 10 x 7 = 70.
- För 4:ans tabell kan man istället för 4 gånger talet tänka 2 gånger talet, och sedan dubbla svaret: 4 x 6 = (2 x 6) x 2 = 12 + 12.
- För 9:ans tabell kan det vara en hjälp att först räkna ut vad 10 gånger talet är, och sedan subtrahera talet: 9 x 4 = (10 x 4) – 4 = 40 – 4.
Multiplikationstabell 1-10
Som hjälp i början när eleverna ska träna på att automatisera multiplikationstabellerna, kan de använda tabellen nedan. De får svaret genom att följa faktorerna med fingret vågrätt och lodrätt. Då kan de också se att till exempel 2 x 4 och 4 x 2 är lika mycket.
Multiplikationstabellen 1–10:
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
2 | 2 | 4 | 6 | 8 | 10 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 |
3 | 3 | 6 | 9 | 12 | 15 | 18 | 21 | 24 | 27 | 30 |
4 | 4 | 8 | 12 | 16 | 20 | 24 | 28 | 32 | 36 | 40 |
5 | 5 | 10 | 15 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 |
6 | 6 | 12 | 18 | 24 | 30 | 36 | 42 | 48 | 54 | 60 |
7 | 7 | 14 | 21 | 28 | 35 | 42 | 49 | 56 | 63 | 70 |
8 | 8 | 16 | 24 | 32 | 40 | 48 | 56 | 64 | 72 | 80 |
9 | 9 | 18 | 27 | 36 | 45 | 54 | 63 | 72 | 81 | 90 |
10 | 10 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
Du kan välja att kopiera upp och dela ut ovanstående tabell till eleverna, alternativt låta dem skriva sin egen. Tabellen finns även tryckt på baksidan av Mitt i Prick matematik 4A grundbok där kapitel 2 handlar om multiplikation. I lärarhandledningen med facit för Mitt i Prick matematik 4A får du som lärare handledning till de olika avsnitten:
- Tabellerna 1–10
- Prioriteringsregler
- Multiplikation med 10 och 100
- Multiplicera med flera faktorer
- Uppställning i multiplikation
- Problemlösning
Träna multiplikationstabell
Låt eleverna öva ofta på multiplikationstabellen, övning ger färdighet. Låt dem träna med tabellen ovan. Det kan vara bra för inlärningen att eleverna ibland även skriver ner talen som räknas ut i sina räknehäften.
Ett annat tips är att skriva olika tal ur multiplikationstabellen på papperslappar, uppgiften på ena sidan och svaret på baksidan. Eleverna kan då träna enskilt, och lägga undan de uppgifter de kan i en hög och sedan fortsätta träna med just de uppgifter de tycker är svåra. Denna övning kan repeteras många gånger, och så småningom blir högen med uppgifter de kan större.
Andra tips är att läsa mattesagor, sjunga mattesånger, leka mattelekar och att göra mattespel, till exempel bingo. Det finns även mattespel på nätet.
Hoppas att du här har fått några bra tips och idéer på hur eleverna kan träna på multiplikationstabellen. Väl mött hos oss på Majema!

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.