Problemlösning i matematik

Problemlösning är en central del i matematikundervisningen och återkommer i alla årskurser till olika teman. Eleverna tränas att hitta strategier för att lösa matematiska problem och att formulera matematiska frågeställningar. Matematiska samtal är viktiga för att lyfta fram olika sätt att tänka och lösa matematiska uppgifter. Välkommen till Majema!

Problemlösning blir roligt när problemen är lagom svåra. Det ska vara utmanande för eleverna men inte omöjligt eller alltför svårt. Problemlösning tränar logiskt tänkande och förmågan att resonera kring olika strategier, att värdera resultaten och göra rimlighetsbedömningar. Problemlösning kan man arbeta med tillsammans i klassrummet, då kan du som lärare hjälpa till att bena upp problemet i olika steg, vägleda till olika sätt att lösa ett problem och uppmuntra resonemangen med frågor som ”Hur kom du fram till det?” Mattekluringar är en rolig form av problemlösning, se gärna vår artikel om det!

Mitt i Prick

Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.

Läs mer om Mitt i prick

Problemlösning i matematik

Att arbeta praktiskt hjälper eleverna att på ett roligt sätt fördjupa sina mattekunskaper. Med övningarna i Praktisk matematik – med språket som bas får eleverna möjlighet till praktisk träning. Här finns förslag på uppgifter där eleverna använder till exempel knäckebröd eller rockringar. Ur handledningen kan du som lärare kopiera en stor variation av praktiska övningar till eleverna i åk F–3. I handledningen finns förslag på hur man kan arbeta praktiskt och språkutvecklande med matematik inom följande områden: taluppfattning, former och mönster, tid, längd samt vikt och volym. Handledningen innehåller även hemuppgifter som eleverna kan ta med sig hem och på så sätt blir föräldrarna delaktiga i matematiken. Eleverna kan få en mapp att samla uppgifterna i och ett arbetshäfte till klassövningar och gruppövningar.

Matte problemlösning

Ibland kan det vara bra att arbeta med problemlösning gemensamt och först läsa uppgiften tillsammans. Man kan då ta upp ord som behöver förklaras och på så sätt se till att alla förstått uppgiften. En god idé kan vara att låta en elev förklara uppgiften högt för klassen. Sedan kan man, beroende på övning/problem, låta eleverna jobba enskilt, i par, i grupp eller alla tillsammans. Grupp- och parövningar gör att eleverna kommunicerar och lyssnar på varandra, vilket ökar deras samarbetsförmåga.

Problemlösning matematik, uppgifter ur boken Praktisk matematik – med språket som bas

Nedan finns två exempel ur del 1, Taluppfattning, ur boken Praktisk matematik – med språket som bas.

Balansera rätt (klass- och parövning, sidan 10)

Arbeta med likhetstecknet.

Material: olika föremål, till exempel pinnar och stenar, likhetstecken (kopieringsunderlag 34).

  • Lägg föremål i två grupper med lika många saker i varje. 
    Låt eleverna räkna föremålen. 
    Lägg ett likhetstecken mellan grupperna och berätta att detta tecken använder man i matematiken när man vill visa att det är lika många på båda sidor om tecknet.
  • Låt eleverna parvis lägga egna grupper av föremål, med likhetstecknet mellan. 
    Öva att säga likheten på mattespråket. 
    Att låta eleverna använda föremål av olika storlek tydliggör att det enbart handlar om antal.

Larven (klass- och parövning, sidan 15)

Öva ordningstalen.

Material: stora talkort 1–10 (kopieringsunderlag 27–32), två larver per elev (kopieringsunderlag 36), kritor.

  • Dela ut talkorten till 10 elever. 
    Låt eleverna gå och ställa sig i rätt ordningsföljd.
    Säg ordningstalen gemensamt i kör och sedan enskilt (första, andra…).
    Variera övningen genom att eleverna ska ställa sig i rätt ordning utan att prata med varandra.
    De får då öva på att försöka kommunicera på annat sätt.
  • Ge eleverna olika uppdrag där de står i ordningsföljd, till exempel andra eleven hoppar, femte eleven sätter sig på golvet, osv.
  • Samtala om när man använder ordningstalen, till exempel i almanackan och i idrottstävlingar.
  • Dela ut kopieringsunderlaget med två larver till varje elev. 
    Nu ska en av larverna färgläggas.
    Låt eleverna välja hur, till exempel första cirkeln gul, andra rosa, tredje blå, osv.
    Be eleverna att numrera cirklarna med talen 1–10.
  • Låt eleverna sitta parvis mitt emot varandra utan att visa sin färglagda larv.
    Den ena eleven beskriver sin larv med hjälp av färger och ordningstal.
    Den andra eleven ska färglägga sin tomma larv enligt kompisens beskrivning.
    Låt eleverna kontrollera att de målat rätt och sedan byter de roller.
    Detta är en bra språkövning då eleverna använder ordningstalen flera gånger.

Praktisk matematik - med språk som bas Ladda ner
Praktisk matematik - med språk som bas Ladda ner

Lycka till med matematiken!

Vi hoppas att detta har gett dig inspiration till att arbeta kreativt och varierande med problemlösning och praktisk matematik med dina elever. Om du önskar fler tips har vi även artiklar om till exempel läsförståelse, mattekluringar och annat där inspiration kan behövas. Varmt välkommen önskar vi på Majema!

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.

Läs mer om webbinarier