Grammatik - de olika ordklasserna

Grammatik är regler för hur språket används i tal och skrift, hur vi bygger meningar på rätt sätt. Men grammatik är inte bara en massa regler, det är ett system för hur språket formas, ett system som vi lär oss omedvetet redan från början när vi hör och börjar prata ett språk. Men för att utveckla sitt språk och lära sig nya språk är grammatik oumbärligt. Här har vi en liten språkskola där vi tar upp ordklasserna i svenskan. Välkommen till Majema!

Att arbeta med grammatik i skolan behöver inte vara så krångligt eller tråkigt som det kanske låter. Använd bilder och färger, låt eleverna sortera och sätta ihop ord till roliga meningar. Gå långsamt fram och använd inte för många nya begrepp på en gång. 
De tre ordklasser eleverna brukar möta först är substantiv, verb och adjektiv. Det finns många roliga övningar att göra med ordklasserna tillsammans med eleverna. Låt dem hitta substantiv i klassrummet, komma på substantiv på en viss bokstav – det kan vara hela alfabetet, hitta på så många namn som möjligt på en bokstav, till exempel den som deras eget namn börjar på. Du kan ha ord för verb på lappar, låt eleverna dra varsin lapp och visa verben med charader medan klasskamraterna gissar vilket verb det är. För adjektiv kan de beskriva någon eller något i klassrummet med så många adjektiv som möjligt, medan de andra ska gissa vem eller vad de beskriver. Ordklasser kan vara lite klurigt för många elever, så arbeta gärna tillsammans i klassen innan eleverna får öva individuellt. Här nedan kommer vi att gå igenom alla ordklasser, så att du som lärare ska kunna vara bäst i klassen!

Läsresan

I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag. 

Läs mer om Läsresan

Vad är grammatik?

Grammatik är det regelsystem för språk som beskriver hur orddelar (morfem) kombineras för att bilda ord och hur orden sedan kombineras för att skapa satser och meningar. Grammatik används både för att beskriva den språkliga verkligheten och för att ge rekommendationer för hur man ska använda språket. Grammatik är en del av språkläran, lingvistiken. Grammatiken indelas i formlära (morfologi) och satslära (syntax). 
Ordklasser, som vi går igenom här, hör till formläran. 


Ordklasser

En ordklass är en grupp ord med gemensamma egenskaper. I svenskan har man ofta räknat med nio ordklasser: substantiv, verb, adjektiv, räkneord, adverb, pronomen, prepositioner, konjunktioner och interjektioner. Numera räknar man in ytterligare en ordklass: subjunktioner. Dessa kallades tidigare underordnade konjunktioner och hörde till den ordklassen. I vissa sammanhang talas om ännu fler ordklasser, där egennamn och particip är egna ordklasser. Här håller vi oss dock till definitionen om tio, med fokus på substantiv, verb och adjektiv.

Vad är substantiv?

Substantiv är ord för ting (föremål), egennamn (personer och platser) samt begrepp.
Exempel: träd, dator, moln, Therese, Sverige, Buddha, musik, kärlek, frihet.
Konkreta substantiv benämner saker, människor, djur och växter, till exempel: lampa, barn, häst, lök. Abstrakta substantiv benämner känslor och tillstånd, till exempel: lycka, fantasi, lektion, kultur.

Man kan ofta sätta en eller ett framför substantiv: en cykel, ett hus. 

Det flesta substantiv kan böjas i singular (en) och plural (flera). 
Singular: en cykel, ett hus
Plural: flera cyklar, flera hus

Undantag är ord som är oräkneliga, till exempel smuts, vatten, kött.

Ett substantiv kan stå i obestämd eller bestämd form, både i singular och plural:

  • Singular obestämd form: cykel, hus
  • Singular bestämd form: cykeln, huset
  • Plural obestämd form: cyklar, hus
  • Plural bestämd form: cyklarna, husen

När ett substantiv uttrycker ägande kallas formen för genitiv och bildas i svenskan genom att man sätter på ett s: cykelns, husets, katternas, Kalles.

Vad är verb?

Verb är ord som beskriver: 

  • vad någon/något kan göra: hoppa, läsa, jama
  • något som händer: regna, brinna, pågå
  • att någon/något är i ett visst tillstånd: vara, bli, heta, kallas

Man kan sätta ordet att framför verbets grundform, infinitiv: att spela.

Tema på verb är de tre former vars verbstam används för olika böjningar:
spela, spelade, spelat

Oregelbundna verb byter vokal eller ändras helt när man tar tema:
gå, gick, gått
skära, skar, skurit

Verb kan böjas i olika tidsformer, tempus, som anger nutid, dåtid eller framtid.

  • presens: spelar
  • preteritum: spelade
  • perfekt: har spelat
  • pluskvamperfekt: hade spelat
  • futurum: ska spela

Particip är en form som bildas av verb men som används som adjektiv. 

  • presens particip: spelande, gråtande
  • perfekt particip: spelad, målad

Konditionalis används för att uttrycka vad som skulle kunna hända eller ha hänt, ofta följt av villkoret ”om…”. Exempel: skulle spela (futurum preteritum), skulle ha spelat

Imperativ är en verbform som innebär uppmaning:
Lyssna! Spring!

Hjälpverb används ihop med huvudverb.
Exempel på hjälpverb: ska, kan, bör, vill, får, måste, brukar.
I fraser med hjälpverb är det hjälpverbet som bestämmer tempus: 
han kan simma, jag ville åka.

Vad är adjektiv?

Ordklassen adjektiv beskriver egenskaper hos substantiv och pronomen. 
Exempel:
en lycklig människa, en svart jacka
Hon är stark. De är nyfikna.

Adjektiv beskriver hur någon/något/några är, till exempel:
någon är snäll, något är mjukt, några är hungriga.

Ett adjektiv kan böjas på olika sätt:

  • Kongruensböjning är när adjektivet böjs för att passa substantivet: 
    en stor tröja, ett stort hus, flera stora tröjor, den stora tröjan.

  • Komparera adjektiv är när man jämför, till exempel: 
    stor (positiv), större (komparativ), störst (superlativ). 

    Många regelbundna adjektiv får tilläggen -are och -ast när de kompareras: 
    glad, gladare, gladast.

    En del adjektiv kompareras med mer och mest
    spännande, mer spännande, mest spännande.

    Några adjektiv går inte att komparera, till exempel gravid, fyrkantig, död.

I vår bok Läsresan 1 arbetsbok hittar du en grammatikövning som passar när ni gått igenom ordklasserna substantiv, adjektiv och verb. Här får eleverna praktisk träning och du som lärare får en tydlig bild av om eleverna uppfattat skillnaden mellan de olika ordklasserna.

Vad är räkneord?

Det finns två sorters räkneord: grundtal och ordningstal.

  • Grundtal beskriver antal av något, till exempel: fem, tjugo, hundra.
  • Ordningstal beskriver plats i ordningen, till exempel: första, åttonde, hundrade.

Vad är pronomen?

Pronomen är ord som används istället för namn och andra substantiv för att variera språket. Exempel: hon (flickan), det (vädret), vi (jag och familjen), de (barnen).

Pronomen delas in enligt följande:

  • Personliga pronomen 
    subjektsform: jag, du, han, hon, hen, den, det, vi, ni, de
    objektsform: mig, dig, honom, henne, hen, den, det, oss, er, dem
  • Possessiva pronomen (ägande): min, din, sin, hans, hennes, hens, dess, vår, er, deras
    Dessa pronomen böjs efter substantiven de hör ihop med: 
    min bok, mitt bord, mina syskon.
  • Reflexivt pronomen: sig
  • Demonstrativa pronomen, till exempel: den här, det här, den där, de där, denna, detta, dessa
  • Relativa pronomen: till exempel: som, vars
  • Interrogativa pronomen (frågande), till exempel: vem, vad, vilken
  • Indefinita pronomen, till exempel: alla, annat, andra, många, flera, färre, inget, någon, varje, varenda

Vad är adverb?

Det kan vara svårt att skilja på adjektiv och adverb. Adjektiv beskriver en person eller en sak (substantiv och pronomen). Adverb beskriver en handling eller ett tillstånd (verb, adjektiv och andra adverb). Exempel:

  • Adjektiv: en snabb bil, ett ovanligt språk
  • Adverb: bilen körde snabbt, ett ovanligt långt möte

Det finna olika slags adverb: rumsadverb, tidsadverb, sättsadverb och gradadverb. För att känna igen adverb kan testa med frågor. Adverb används i svaren.

  • Var? hemma
  • Vart? dit
  •  Varifrån? därifrån
  • När? nu
  • Hur? snabbt
  • På vilket sätt? noggrant
  • Hur mycket (i vilken grad)? mycket

Exempel på adverb som beskriver

  • verb: inte vilja, springa fort, han kom igår
  • adjektiv: sällan arg, kanske försenad, knappast förtjust.

Vad är prepositioner?

Prepositioner beskriver förhållandet mellan olika objekt, platser, personer och tider. Ofta beskriver de läge eller riktning. De står ofta före substantiv eller pronomen och de är oböjliga.
Exempel: på, i, efter, genom, mot, över, bredvid, framför.

Det finns prepositioner som består av flera ord, till exempel: i stället för, på grund av.

Vad är konjunktioner?

Konjunktioner är en typ av bindeord som binder samman likadana satsdelar och satser, som två huvudsatser. 
Exempel: och, eller, utan, men, för, samt.

Vad är subjunktioner?

Subjunktioner kallades tidigare för underordnade konjunktioner. De inleder ofta bisatser och binder samman dem med huvudsatser. 
Exempel: så, så att, för att, medan, om, ifall, när, eftersom, innan.

Vad är interjektioner?

Till denna ordklass hör oböjliga ord som ofta är utropsord. De används för att uttrycka en stark känsla, när man hälsar på någon eller vill kommunicera ljud. De kan bilda egna satser. Exempel: Ja! Hej! Usch! Hallå! Oj! Pang!
Korta utropsord som är uppmaningar är ofta inte interjektioner utan verb i imperativform, som Kom! och Stanna!

Läsresan 1 lärarhandledning Ladda ner
Läsresan 1 arbetsbok Ladda ner

Lycka till med grammatiken!

Vår förhoppning är att du som lärare nu fått en grund att stå på när det blir dags att gå igenom grammatik och ordklasser tillsammans med eleverna. Gör det med fördel alla tillsammans som ett första steg, för att sedan gå över till att låta eleverna arbeta individuellt eller i par med olika övningar. Önskar du tips inom andra områden har vi även artiklar om till exempel läsförståelse, mattekluringar och annat skoj där inspiration kan behövas. Varmt välkommen till Majema!

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.

Läs mer om webbinarier