Språkträning – ordkunskap, språklära och skrivning
Den pedagogiska språkträningen börjar redan i förskolan och fortsätter sedan i ökad omfattning i skolan. Språkträning kan till exempel vara att träna ordkunskap, språklära, skrivning och läsning. Du som lärare kan använda olika redskap för språkträning, som lässpel, böcker för läsförståelse, aktivitetsböcker eller olika digitala spel och övningar. Välkommen till Majema!
Den mänskliga hjärnan är extremt bra på att upptäcka återkommande mönster. Det gäller även språkliga mönster, från det lilla som språkljud till det stora som berättelsestruktur. När vi lär oss mönster utan att aktivt tänka på vad vi lär oss, kallas det för implicit inlärning. Så lär sig det lilla barnet sitt första talade språk. Det är extra viktigt att optimera den implicita inputen vid språkinlärning för elever med språkstörning. Det görs bäst genom ökad frekvens och regelbundenhet, att träna ofta, repetera mycket och använda bildstöd. Här har speciallärarna god kompetens.
Läsresan
I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag.
Språkträning
Det finns många sätt att språkträna med eleverna. I vår serie Språkskrinet finns olika typer av språkträning. Varje bok har ett eget tema men strukturen är densamma, varje del av boken innehåller:
- ordkunskap
- språklära
- skrivning.
Högre upp i årskurserna ingår även läsning och språkbruk. För dig som lärare finns tillhörande lärarhandledning där du får:
- kopieringsunderlag
- tips och idéer för undervisningen
- facit.
Träna uttal med barn
Här kommer några exempel på uttalsövningar för eleverna ur serien Språkskrinet:
I Språkskrinet troll grundbok åk 1 på sidan 30 får eleverna öva på bokstaven c som inte har något eget ljud utan som lånar s eller k. Eleven ska placera in ord på c i rätt spalt: ”låter som k” eller ”låter som s”.
I Språkskrinet clown grundbok åk 2 på sidan 42 får eleverna träna på ng-ljudet. Det förklaras att ng-ljudet inte har någon egen bokstav utan stavas ng, g eller n. Eleverna får placera in ord från en ordbank under rubrikerna -ng, -g (framför n) och -n (framför k).
I Språkskrinet drake grundbok åk 5 på sidan 48 tränas tj-ljudet. Här förklaras att tj-ljudet är det första ljudet i ordet tjugo och ofta stavas med tj framför hårda vokaler (a, o, u, å), och med k framför mjuka vokaler (e, i, y, ä, ö). Men tj-ljudet kan även stavas med ch eller kj. I en bild på sidan 48 ska eleverna hitta ord med tj-ljudet och skriva dem vid skyltarna tj, k, ch och kj.
Lycka till med språkträningen!
Genom att språkträna mycket och ofta så stärker vi elevernas språkutveckling. Att språkträna kan göras på många olika sätt. Det kan vara en fördel att variera metoderna och använda olika redskap, för att eleverna på ett lustfyllt sätt ska få möjlighet att öva upp sina språkkunskaper. Du kan hitta fler tips i våra andra artiklar. Väl mött hos oss på Majema!
Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.