Utelektion - våra bästa tips

Utelektioner är roliga och behöver inte kräva så mycket planering. Här har vi samlat våra bästa tips på hur du håller givande utelektioner med din klass. Välkommen att inspireras hos oss på Majema!

Utelektioner är ett bra sätt att få lite miljöombyte och göra något roligt och inspirerande tillsammans i klassen. Och faktum är att det inte behöver kräva så mycket planering. Vi har samlat några tips på hur du håller en utelektion, oavsett årstid och väder.

Språkskrinet

Utelektioner

En av våra medarbetare jobbade tidigare som lärare och hade då ambitionen att ha en utelektion i veckan med sin klass. De promenerade iväg tillsammans till något förutbestämt ställe, ställde sig i ring och blundade en stund. Sedan fick eleverna en uppgift eller ett uppdrag av något slag. En gemensam lek brukade de också klämma in. Lektionen avslutades alltid med en stunds fri lek. Då fick hon tid till lite småprat med olika elever. Svårare än så behöver det alltså inte vara!

Utelektion i svenska

Ett tips på hur du kan hålla en utelektion i svenska kommer från två av våra gästbloggare, Astrid Claeson och Eva Marklund, Brunns skola på Ingarö. De berättar så här om att hålla utelektion i svenska:

Vi tog våra två ettor och började med att gå ut på skolgården och sätta oss i varsin ring. 

Tillsammans gjorde vi de fyra uppgifterna på sidan 29 i Språkskrinet Troll, muntligt och utifrån skolgårdens miljö. 

* Vi pratade om vad vi såg när vi tittade oss omkring. 

* Vi blundade och uppmärksammade vilka ljud som hördes. 

* Vi funderade över om vi kände något speciellt. 

* Vi diskuterade om vi kände några speciella dofter. 

Sedan gick vi upp i skogen och letade efter en bra plats att utgå ifrån. Vi satte oss i varsin ring och pratade tillsammans om de fyra uppgifterna igen. Vi funderade också över hur vi skulle kunna göra för att alla skulle få möjlighet att tänka efter utan att bli påverkade av någon kompis. 

Barnen föreslog att de skulle sprida ut sig och hitta varsin plats. De fick med sig papper och penna och gick iväg för att skriva ner sina egna intryck. Barnen kom tillbaka allteftersom de blev färdiga och vi samlades åter i våra ringar. Alla valde ut något som de ville berätta om. Barnen uppskattade lektionen och tyckte att det var skönt att sitta för sig själva en stund i skogen. De tog uppgiften på allvar och gjorde den omsorgsfullt. 

Att introducera uppgiften genom att först göra den på skolgården var väldigt lyckat. Dels fick barnen struktur på hur de skulle gå tillväga och dels gav de olika miljöernas kontraster en rikare upplevelse. Lektionen var lugn och prestigelös och eftersom barnen satt åtskilda fick var och ens tankar möjlighet att komma fram utan det "tävlingsmoment" som barnen ibland skapar i klassrummet. 

Som lärare var det härligt att se eleverna sitta lutade mot en trädstam helt uppslukade av sina egna tankar och iakttagelser. 

"Kan vi inte gå hit igen?" undrade några elever. Ja, trots att det krävs lite extra planering inför en utelektion så är det alltid värt det. /Gästbloggare Astrid Claeson och Eva Marklund, Brunns skola Ingarö

Språkskrinet troll grundbok åk 1 Ladda ner

Några saker att tänka på när du håller en utelektion

  • Ni behöver inte ha en skog i närheten. En gräsmatta eller en park går lika bra
  • Beroende på väder kan det vara bra att ha med sittunderlag
  • Avsätt tid till att klä på sig, förflytta sig och för samling
  • Det är ofta bra att renskriva eller reflektera ihop i klassrummet efter utelektionen

Utöver kopieringsunderlag och uppgifter från vårt ordinarie läromedelssortiment, har vi också Min naturlogg och Min bok om skogens djurMin bok om småkrypMin bok om träd och Min bok om blommor som passar extra bra för den här typen av aktiviteter. Mer inspiration hittar du hos oss på Majema!