Uttal på engelska
Språk är vårt främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att kunna språk ger nya perspektiv, ökade möjligheter och förståelse. Engelska språket finns omkring oss hela tiden och används inom spritt skilda områden. Kunskaper i engelska och engelskt uttal ger därför eleven ökade möjligheter inte bara i skolans världs utan även i sociala och kulturella sammanhang. Uttal på engelska kräver övning, så här erbjuds du som lärare konkreta tips, övningar och spel för att träna engelska uttal med dina elever. Välkommen till Majema!
Ett bra uttal på engelska är viktigt för att göra sig förstådd och för att den som lyssnar ska kunna fokusera på innehållet i det man säger istället för hur man pratar. Det kan lätt bli missförstånd om uttalet inte är rätt. Det finns många exempel där uttalet skapat missförstånd, som skillnaden i uttal av ordet doctor och daughter, eller three och free.
Lärarpraktikan
Learn English är ett basläromedel i engelska för åk 1-6. I läromedlet utgår undervisningen till stor del från skönlitterära texter med äkta och autentisk engelska, vilket berikar elevernas lärande av det engelska språket.
Tips på övningar i uttal på engelska
Här får du som lärare en grund till vad som kan vara bra att tänka på om uttal på engelska, men även en bank av övningar och spel. Låt dig inspireras! Vill du ha fler tips på övningar och spel så finner du det i Lärarpraktikan Tea Time – one och Lärarpraktikan Tea Time - two. Att våga prata ett nytt språk kräver mod men också inspirerande situationer.
Betoning
Betoning avser den stavelse i ordet som understryks tydligast. Vissa språk, som spanskan, använder accenter i en del ord för att klargöra betoningen, men något sådant erbjuder inte engelska språket. Ofta har engelska ord en starkare betoning i början av orden, jämfört med svenskan som har en jämnare betoning mellan stavelserna. Men betoningen i engelska ord kan också ligga på sista stavelsen. Betoningen är väldigt viktig då den kan ändra hela betydelsen av ett ord.
Ett bra exempel är det engelska ordet contest. Ordet delas in i två stavelser: con-test.
Med betoning på första stavelsen contest betyder ordet ”en tävling” och är ett substantiv.
Med betoning på andra stavelsen contest betyder ordet ”att motsätta sig” och är ett verb.
Ett annat exempel är det engelska ordet present. Ordet delas in i två stavelser: pre-sent.
Med betoning på första stavelsen present betyder ordet ”en gåva” och är ett substantiv.
Med betoning på andra stavelsen present betyder ordet ”att introducera” och är ett verb.
Intonation
Intonation handlar om att höja och sänka rösten. Det görs för ordets olika stavelser beroende på ordets betydelse. Intonation görs också olika för olika slags meningar genom att man går ner eller upp med rösten i slutet av en mening. Fallande intonation används i påståenden och ofta i frågor som börjar med vissa frågeord som what, where och when. Exempel:
- It is Monday today.
- Where is the book?
Stigande intonation används i frågor som kan besvaras med yes eller no. Exempel:
- Are you thirsty?
- Is that the new doctor?
Det är viktigt att prata med känsla och att betona rätt för att inte missförstås, vilket kan vara mer utmanande med ett nytt språk eller ett språk som inte är ens modersmål.
Om vi inte skulle variera intonationen skulle vi låta som en syntetisk röst. Ta en fråga på engelska och be eleverna säga den med olika sinnesstämningar. Till exempel: How has your day been so far? Be dem säga samma mening till en klasskamrat med olika sinnesstämningar: nyfiket, argt och glatt. Fråga hur eleverna uppfattar det den andra säger.
Olika uttal
Heteronymer
Heteronymer är ord som stavas likadant men uttalas på olika sätt. Exempel: content. Vid betoning på första stavelsen betyder ordet ”information”. Vi betoning av andra stavelsen blir betydelsen ”nöjd, tillfreds”.
Uttala vokaler på olika sätt
Samma engelska vokal kan uttalas på flera olika sätt. Till exempel vokalen o har tre olika uttal. Exempel: dove, lose, wolf.
Uttala orden högt tillsammans med klassen och låt dem få höra skillnaden och känna skillnaden på uttalet i munnen. Se om eleverna själva kan komma på fler exempel.
Tonande och tonlöst th
Ljudet som tecknas med bokstäverna th har två olika uttal, tonande eller tonlöst. Exempel: then, path.
För att eleverna ska förstå skillnaden, be dem sätta fingrarna på halsen och uttala orden med th. Vid tonande ljud vibrerar stämbanden. När vi uttalar then känns en vibration, när vi uttalar path känns ingen vibration. Man kan också testa genom att sätta handen framför munnen. Vid tonlöst th-ljud blåser det på handen. Kommer ni tillsammans på fler ord att testa?
Tysta bokstäver
Ibland uttalas ord inte som man tror, både på svenska och på engelska. Ibland hörs till exempel inte en viss bokstav trots att den finns med i skrift. Exempel på engelska ord med stumt p: psalm, psychic, receipt. Även k kan finnas med i stavningen utan att uttalas: knee, knife. Bokstaven e hörs ofta inte i slutet av ord: house, drive.
Detta kan förstås vara knepigt, särskilt för elever med lässvårigheter som gärna vill läsa ut orden som de stavas. Här gäller det att öva mycket, att låta eleverna lyssna på ordet samtidigt som de ser det i skrift. Vilken bokstav hörs till exempel inte i ordet Wednesday? Försök tillsammans att komma på fler ord med tysta bokstäver.
Nedan följer tips på muntliga övningar och spel på kopieringsunderlag där eleverna tränar uttal på engelska.
Lärarpraktikan
För att öva uttal på engelska finns det på Majema två häften med kopieringsunderlag. Här hittar du många olika muntliga övningar och spel.
Dessa två häften passar bäst för årskurs 3–5, men kan självklart anpassas och användas för fler årskurser. Alla övningar syftar till att eleverna ska våga och vilja prata engelska. Handledningen ger förslag på uppföljning och variation av de olika övningarna och är mycket tydlig och enkel att följa. Läromedlet ger dig som lärare nya idéer i din engelskundervisning.
Det är viktigt att ge eleverna tillfällen att prata engelska så tidigt och så ofta som möjligt. Låt dem försöka med övningarna även om de skulle ha ett bristfälligt ordförråd. Dessa övningar och spel ger mod att våga prata engelska och gör att den språkliga förmågan utvecklas.
Genom att låta alla prata samtidigt i klassen, som i övningen Find Someone Who… är det ingen som lägger märke till ord som uttalas fel och alla vågar förhoppningsvis prata. Det skapar en öppen och utvecklande miljö för lärandet.
Find Someone Who…
Övningen finns i Tea Time – one på sidorna 34–35.
Förberedelser:
Kopiera övningen så att alla elever får varsitt papper.
Övningen:
Nu ska alla gå runt i klassrummet och hitta någon som kan svara Yes I do på frågorna.
När de får ett jakande svar skrivs den personens namn på raden framför frågan.
De får inte ställa två frågor i rad till samma person.
Det är inte meningen att alla ska bli klara. Du kan till exempel bryta övningen när du märker att någon börjar bli klar. Målet är att alla ska våga prata. Du kan med fördel göra om samma övning flera gånger, det finns flera olika kopieringsunderlag i häftet. Bygg upp en stämning i klassen där det är lustfyllt att våga prata.
Tea Time
Tea Time är veckans höjdpunkt då ni pratar enbart engelska genom att göra olika övningar, spela spel och kanske dricka te. Förslagsvis kan ni avsluta veckan med Tea Time och dricka te och eventuellt något litet till. Kanske i samarbete med hemkunskapen? Här finns tillfälle att låta eleverna presentera vad de bakat.
Nedan följer några övningar ur Tea Time – one.
Square Work
Övningen finns i Tea Time – one på sidorna 6–7.
Förberedelser:
Varje kopieringsunderlagssida har två Square Work-övningar med samma tema, till exempel Animals 1 och Animals 2.
Dela en Square Work-sida i två delar, så att den ena eleven får Animals 1a och den andra Animals 1b. I vissa rutor står det något, andra är tomma.
Övningen:
Det gäller att ta reda på vad som ska stå i de tomma rutorna.
Eleverna turas om att fråga:
- What do you have in square number…?
De skriver sedan in orden i rätt ruta.
Hit or Miss
Övningen finns i Tea Time – one på sidorna 52–53.
Förberedelser:
Dela pappret i två delar. Varje elev ska ha ett rutnät med ord, till exempel Your numbers, och ett utan, Your friends numbers.
Övningen:
Det gäller att ta reda på vad kompisen har för ord i sitt rutnät.
Eleverna turas om att fråga genom att säga koordinaterna, till exempel B2.
Tips till eleverna är att sätta ett kryss i de rutor där eleven får svaret ”Miss”.
Siffrorna i överkant och bokstäverna i vänsterkant varierar från övning till övning, vilket ger eleverna möjlighet att öva olika siffror och bokstäver.
One Minute Talk
Övningen finns i Tea Time – one på sidorna 104–105.
Förberedelser:
Kopiera gärna korten på färgat papper och laminera för hållbarhet.
Ett timglas, på 1 minut, är bra att ha.
Övningen:
Eleverna sitter två och två.
De får varsitt kort, till exempel friend och birthday.
Sedan försöker de prata kring sitt ämne i en minut.
Övningen passar bra att göra i helklass, dela då ut samma två kategorier till alla par.
När eleverna gjort några övningar kan det vara dags att introducera spel att prata kring. Här kommer två exempel.
Guess the Word
Övningen finns i Tea Time – one på sidorna 62–63.
Förberedelser:
Kopiera gärna korten på färgpapper, en färg för varje kategori.
Laminera för hållbarhet.
Övningen:
Eleverna kan arbete två och två eller i lag.
Korten läggs i en bunt med baksidan upp.
Eleverna turas om att ta ett kort och beskriva ordet så att kompisarna kan lista ut vilket ord det är.
Gester och miner är naturligtvis tillåtna.
Man får även säga ”pass”.
Vet den som ska förklara ordet inte vad ordet betyder så får man ta ett nytt kort.
Den som gissar rätt ord får kortet.
Flest kort vinner.
Give Me Five!
Övningen finns i Tea Time – one på sidorna 80–81.
Förberedelser:
Kopiera gärna korten på färgat papper och laminera för hållbarhet.
Du kan välja att sortera ut de enklare korten och låta eleverna börja spela med dem.
Övningen:
Eleverna kan spela två och två men också flera eller i lag.
Korten läggs i en bunt med baksidan upp.
2–4 elever tillsammans:
Vänd ett kort och försök komma på 5 ord i kategorin.
Hur många kort klarade de sammanlagt?
Par/lag:
Turas om att vända ett kort.
Försök att komma på 5 ord i kategorin.
Lyckas du får du/laget kortet, annars får motståndaren försöka.
Pedagogiska tips från Majema
Vi hoppas att detta gett dig som lärare tips och inspiration till många givande och lärorika stunder tillsammans med eleverna, och att du även fått underlag till att skapa en tillåtande och utmanande lärmiljö för dina elever. Se även våra andra artiklar om till exempel läsförståelse, mattekluringar och annat där inspiration kan behövas. Varmt välkommen till oss på Majema!
Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.