Addition - ett av de fyra grundläggande räknesätten
Addition handlar om att lägga ihop, att addera. När vi adderar läggs värdet av två eller fler termer samman till en summa. Vi använder ofta addition i vardagen, till exempel när vi beräknar kostnaden för varor vi handlar eller när vi räknar ihop antalet elever i olika grupper. Addition är ofta det första räknesätt som eleverna möter. Här hoppas vi kunna ge dig som lärare goda förutsättningar för en lyckad undervisning om addition. Välkommen till Majema!
Om en elev har 10 sudd och kompisen 3 sudd, då har de tillsammans 13 sudd. Det finns många konkreta exempel som du som lärare kan använda direkt i klassrummet. Låt eleverna samtala om vad de kan addera utifrån vad de ser i klassrummet. De kan addera antal pennor, böcker i olika högar, fönster i olika rum och så vidare.
Mitt i Prick
Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.
Vad är addition?
Vi använder addition när vi vill veta hur mycket två eller fler tal – belopp, föremål, sträckor, areor, vinklar eller annat – utgör tillsammans. Endast storheter av samma slag får adderas. Tal som adderas kallas termer och svaret kallas summa. Addition betecknas med plustecknet (+).
a + b = c
Vad är addition
Att räkna i flera steg är en variant av addition, till exempel:
- 3 + 5 + 6 = ?
3 + 5 = 8
8 + 6 = 14
När talen är större lägger man ihop hundratal, tiotal och ental var för sig, till exempel:
- 345 + 123 = ?
Hundratal: 300 + 100 = 400
Tiotal: 40 + 20 = 60
Ental: 5 + 3 = 8
400 + 60 + 8 = 468
345 + 123 = 468
De enklare uträkningar får eleverna träna på i Dagens matte 1.
I Dagens matte 2 avancerar det något då eleverna till exempel får summera kostnaden för olika föremål på sida 74.
I Dagens matte 3 får eleverna bland annat använda addition för att räkna ut vad klockan kommer att vara om x antal minuter på sidan 20.
Dagens matte är ett lättanvänt material där du enkelt kan låta dina elever repetera. En sida tar 5–10 minuter att göra och är en perfekt start eller avslutning på matematiklektionen. Varje sida ger dig som lärare en snabb överblick över elevernas kunskaper och möjlighet till direkt uppföljning.
Uppställning addition
Vi börjar räkna från höger med entalen, därefter tiotalen och sist hundratalen.
Steg 1: | Steg 2: | Steg 3: |
---|---|---|
452 | 452 | 452 |
+ 122 | + 122 | + 122 |
4 | 74 | 574 |
Skulle summan av till exempel två ental bli ett tvåsiffrigt tal används minnessiffra. Här visar minnessiffran 1 att vi har ett extra tiotal. Denna uppställning kallas uppställning med växling.
1
453
+ 128
581
I Mitt i Prick 3A grundbok får eleverna öva på uppställning utan växling på sidan 16 och uppställning med växling över tiotal på sidan 21.
Addition
Den här videon handlar om addition och uppställning med flera växlingar.
Lycka till med addition!
Adderar gör vi flera gånger om dagen, oftast i huvudet. För att bli bra på huvudräkning krävs goda förkunskaper och många timmar av repetition. Med bra undervisning och innehållsrika läromedel får eleverna de bästa förutsättningarna för goda grundkunskaper i matematik. Vi hoppas med hjälp av våra läromedel kunna inspirera till en rolig undervisning. Väl mött hos oss på Majema!
Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.