Mattekluringar

Mattekluringar kan vara ett spännande och roligt sätt att få eleverna att öva logiskt tänkande. Roliga mattekluringar övar upp förmågan att lösa problem, pröva sig fram och redovisa hur man tänker, något som är en viktig del av matematikundervisningen. Problemlösning är även något vi behöver i vardagen. Därför är det lätt att motivera varför den förmågan är viktig och bör tränas. Låt dig inspireras av denna artikel som även innehåller konkreta tips på mattekluringar. Välkommen till Majema!

Matematik kan för vissa elever kännas svårt, och att sitta och räkna tal efter tal i en bok kan upplevas som mindre inspirerande. Att som lärare kunna erbjuda läromedel som är utformade på ett varierat sätt och för olika typer av matematikundervisning är då väldigt givande. Det bidrar till att stärka elevernas lust till matematik. Mattekluringar är ett motiverande inslag som kan kopplas till det vardagliga livet, vilket gör det ännu roligare och mer spännande.

Mitt i Prick

Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.

Läs mer om Mitt i prick

Roliga mattekluringar

Ett roligt inslag i matematikundervisningen är den form av problemlösning som kallas mattekluringar. Det gäller att hitta mattekluringar på lagom nivå, de ska vara utmanande för eleverna men inte omöjliga att lösa. Vår serie Mitt i Prick är exempel på ett läromedel som är fullt med problemlösning och mattekluringar att göra tillsammans med dina elever. Här får du som lärare dessutom vägledning och extra stöd i form av tillhörande lärarhandledningar. 

Mattekluringar för förskoleklass

Tips på en övning med mönster:

  • Gör så här:
    Samla barnen och lägg ett mönster av till exempel knappar eller legobitar i två olika färger, varannan knapp gul och varannan röd. Fråga hur de tycker att mönstret ska fortsätta och låt dem förklara varför de tycker så.
  • Du behöver:
    Pennor, kritor, föremål som knappar eller legobitar i två olika färger, piprensare och pärlor.

Arbeta vidare:
Låt barnen lägga mönster med de olika föremålen, enskilt eller tillsammans. Ge dem instruktioner och öka svårighetsgraden succesivt. De kan också göra egna mönster genom att trä pärlor på piprensare. Låt dem visa varandra och beskriva hur de gjort.

Mitt i Prick FK grundbok erbjuder roliga utmaningar för förskoleelever. 
Exempelvis på sidan 69 där eleverna får följande mattekluring:

  • I en påse finns enkronor, tvåkronor, femkronor och tiokronor.
    Du sticker ner handen och tar upp 3 mynt.
    Vilka mynt kan det bli?
    Rita flera förslag.


Mitt i Prick 1B grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 3A grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 4A grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 5A grundbok Ladda ner

Kluriga matteproblem för åk 1–5

Vår serie Mitt i Prick innehåller matteproblem, problemlösning, för elever från åk 1 upp till åk 5. Varje kapitel har ett tydligt specificerat innehåll och lärandemål. 

Mattekluringar åk 1


I Mitt i prick 1A grundbok på sidan 117 får eleverna en mattekluring om pengar:

  •  Barnen har 10 kronor var. 
    Vilka mynt kan de ha?
    Rita och beskriv olika lösningar.
    Visa och berätta för en kamrat.

I Mitt i Prick 1B grundbok på sidan 116 möter eleverna en annan mattekluring i form av en piltavla:

  • Mira och Leo kastar pil.
    Mira får 20 poäng med 4 pilar.
    Var på tavlan kan pilarna sitta?
    Visa olika lösningar.

Mattekluringar åk 2


I Mitt i Prick 2A grundbok finns på sidan 116 problemlösning om pingisbollar:

  • Klassen ska ha pingisturnering och Leo och Nelly ska köpa bollar.
    I ett litet rör finns 4 bollar och i det stora 6 bollar.
    Leo säger att de behöver 20 bollar och tycker att de ska köpa 4 stora rör.
    Nelly tycker att de ska köpa 5 små rör.
    Visa hur du tror att Leo och Nelly tänker.
    Leo och Nelly köper istället 8 rör med bollar.
    Hur många bollar kan det bli? 
    Visa olika lösningar.

I Mitt i Prick 2B grundbok handlar problemlösningen på sidan 46 om köttbullar:

  • Leo säger ”Om jag får en köttbulle av dig så har vi lika många”.
    Hur många köttbullar var kan Mira och Leo ha från början, för att det Leo säger ska stämma? 
    Använd tabellen (före och efter) och prova.

Mattekluringar åk 3

I Mitt i Prick 3A grundbok handlar det på sidan 102 om att ändra ett recept beroende på hur många man ska baka till:

  • När man bakar vill man ibland göra fler kakor än i receptet.
    Ibland passar det bättre med färre kakor.
    Skriv om receptet på chokladbollar i tabellen.
    Grundreceptet är för 30 chokladbollar.
    Hur mycket behövs av varje ingrediens för 60, 15 och 45 chokladbollar?

I Mitt i Prick 3B grundbok löser eleverna problem med miniräknare på sidan 46:

  • Sundsvallsbron är 2 109 meter lång.
    Ölandsbron är 6 072 meter lång.
    Hur stor är längdskillnaden mellan broarna?

  • Mira köper ett tv-spel för halva priset.
    Spelet har kostat 3 990 kronor.
    Vad betalar Mira?

  • Pappa har köpt en ny kikare för 895 kronor.
    Det är halva priset.
    Vad kostade kikaren före rean?

  • Det skiljer 1 427 gram mellan ett strutsägg och ett hönsägg.
    Hönsägget väger 73 gram.
    Hur mycket väger strutsägget?

Mattekluringar åk 4

I Mitt i Prick 4A grundbok på sidan 46 handlar problemlösningen om tabeller:

  • Manuel säger att hans solros är 90 cm hög och växer 3 cm per dag.
    Mira säger att hennes är 70 cm hög och växer 5 cm per dag.
    När blir solrosorna lika höga, tror ni?
    Visa lösningen genom att använda tabellen.
    Solrosorna är lika höga vilken dag?
    Hur höga är de då?

I Mitt i Prick 4B grundbok på sidan 88 finns problemlösning om proportioner:

  • Mira läser 12 sidor i sin bok på en halvtimme.
    Hur många sidor läser hon på 1,5 timmar?
    Lös problemet och visa lösningen.

  • Mira skalar 8 potatisar på 10 minuter.
    Leo skalar 9 potatisar på 20 minuter.
    Mamma skalar 6 potatisar på 5 minuter.
    Hur många potatisar skalar de tillsammans på 20 minuter?
    Lös problemet och visa lösningen.

  • Leo, Mira, mamma och pappa joggar samma slinga. 
    Slingan är 5 km och alla springer olika fort.
    Mamma springer på 30 minuter.
    Leo springer på 36 minuter.
    Pappa springer på 42 minuter.
    Mira springer på 48 minuter.

    När mamma sprungit 5 km fortsätter hon att springa i samma hastighet.
    Hur långt hinner mamma springa sammanlagt på samma tid som:
    a)    Leo springer 5 km?
    b)    Pappa springer 5 km?
    c)    Mira springer 5 km?

Mattekluringar åk 5

I Mitt i Prick 5A grundbok finns problemlösning om månghörningar på sidan 102:

  • Triangelns vinkelsumma är alltid 180 grader.
    1.    Visa på liknande sätt att fyrhörningens vinkelsumma alltid är 360 grader.
    2.    Hur många räta vinklar kan en…
    a)    triangel ha? Prova.
    b)    fyrhörning ha? Prova.
    3.    Hur många trubbiga vinklar kan en…
    a)    triangel ha? Prova.
    b)    fyrhörning ha? Prova.

Mitt i Prick 5B grundbok handlar om bråk på sidan 46:

  1. Mira köper en bukett med rosor.
    2/5 är röda, 1/5 är gula och 1/10 är rosa.
    Resten är vita, vilket är 3 stycken.
    a)    Hur många rosor är det i buketten?
    b)    Vilken färg har de flesta av rosorna?
    c)    Hur många fler röda rosor än rosa är det i buketten?
    d)    Mira ställer de gula rosorna i en liten vas.
           Resten av blommorna ställer hon i en stor vas.
           Hur stor andel av rosorna i den stora vasen är – röda? – vita?
    e)    De vita rosorna flyttas också över till den lilla vasen.
           Hur stor andel av rosorna i den lilla vasen är nu – vita? – gula? 

  2. Skriv två egna uppgifter till en rosbukett.
    Låt ett annat elevpar få lösa dem.


Mattekluringar med svar – Vägledning till läraren

I lärarhandledningarna till Mitt i Prick har alla våra mattekluringar svar.  I lärarhandledningarna finns också bra vägledning till hur man kan gå igenom varje del med eleverna. Gemensamma, pedagogiska genomgångar varvat med mycket träning med mattekluringar leder till en positiv utveckling av elevernas problemlösningsförmåga och gör att kunskaperna befästs. Elevernas sätt att lösa mattekluringarna ger dig som lärare goda möjligheter att ta del av hur de tänker och resonerar kring matematiska problem. 

Lycka till med mattekluringarna!

Problemlösning är något som ingår i alla årskurser i matematikundervisningen. Mattekluringar kan göra den lite extra spännande. Våra mattekluringar roar förhoppningsvis dig som lärare lika mycket som de roar eleverna. Vi hoppas att vi har inspirerat dig till att fortsätta att utmana dina elever. Väl mött hos oss på Majema

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.

Läs mer om webbinarier