Mattekluringar - med massa roliga räkneexempel

Mattekluringar kan vara ett spännande och roligt sätt att få eleverna att öva logiskt tänkande på. Roliga mattekluringar övar upp elevernas förmåga att lösa problem och är en viktig del av matematikundervisningen. Problemlösning är något vi behöver använda oss av även till vardags. Därför är det här en del av matematikundervisningen som är lätt att motivera till varför den är viktig och hur den kan kopplas till det verkliga livet. Låt dig inspireras av nedanstående text och konkreta exempel om mattekluringar. Välkommen till Majema!

Matematik kan för vissa elever kännas svårt och tradigt. Att sitta och räkna tal efter tal i en bok kan kännas mindre inspirerande. Att, som lärare, kunna erbjuda läromedel vilka är utformade att innehålla olika former av matematikundervisning är då väldigt givande. Det bidrar till att hålla igång elevernas lust till matematik. Det finns många vinklar man kan ta när det kommer till mattekluringar, många scenarion som man kan koppla till det vardagliga livet, vilket gör det hela ännu roligare och mer spännande.

Mitt i Prick

Mattekluringar

Grundläggande matematikutveckling är viktigt för att eleverna ska få en bra grund att stå på. Att introducera matematik för förskoleklassen kan vara utmanande men också väldigt roligt. Med inspirerande läromedel så kan matematikundervisningen bli något roligt och minnesvärt. Ett roligt sätt att undervisa matematik på är med mattekluringar, eller problemlösningar, vilket är ett lärorikt sätt att få lära sig matematik på. Våra serier Kluriga boken matte och begrepp och Mitt i Prick är exempel på läromedel som är fulla med mattekluringar och problemlösningar att göra tillsammans med dina elever. Här får du som lärare dessutom vägledning och extra stöd i form av tillhörande lärarhandledningar.

Roliga mattekluringar

Kluriga boken matte och begrepp är en spännande, lekfull och färgglad matematikbok för förskoleklass. Både arbetsboken och lärarhandledningen har delats in i följande ordning:

  • det handlar om mig.
  • sortera.
  • former.
  • mönster.
  • antal och mätning.

I varje kapitel beskrivs arbetsområdet och vilken nytta det har för barnens matematikförståelse, samt vad som står i läroplanen. Här får ni möjlighet att jobba tillsammans med barnen i form av sång och andra aktiviteter. Arbetsboken blir en form av dokumentation över elevens utveckling.

Den reviderade läroplanen säger att varje barn i förskolan ska:

  • Utveckla sin identitet och känner trygghet i den.
  • Utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga.
  • Utveckla ett nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra.

Mattekluringar FK

På sida 31 i lärarhandledningen för Kluriga boken matte och begrepp så handlar det om mönster:

Syfte:

Att kunna upptäcka, fortsätta och göra egna mönster.

Gör så här:

Samla barnen och lägg ett mönster av till exempel knappar eller legobitar i två olika färger. Varannan knapp gul och varannan röd. Fråga hur de tycker att mönstret ska fortsätta och låt dem förklara varför de tycker så.

Du behöver:

Pennor, kritor, föremål som knappar eller legobitar i två olika färger, piprensare och pärlor.

Barnen befäster:

I arbetsboken finns rader av små vimplar. Uppgiften är att barnen ska fortsätta mönster genom att färglägga de sista vimplarna i varje rad. På den sista raden får de hitta på och färglägga ett eget mönster.

Arbeta vidare:

Låt barnen lägga mönster med de olika föremålen, enskilt eller tillsammans. Ge dem instruktioner och öka svårighetsgraden succesivt. De kan också göra egna mönster genom att trä pärlor på piprensare. Låt dem visa varandra och beskriva hur de gjort.

Mitt i Prick FK grundbok erbjuder också roliga utmaningar för våra förskoleelever.

Bland annat på sida 69 där eleverna får mattekluringen:

  • I en påse finns enkronor, tvåkronor, femkronor och tiokronor.

Du sticker ner handen och tar upp 3 mynt.

Vilka mynt kan det bli?

Rita flera förslag.

Matteproblem - kluriga matteproblem

Vår serie Mitt i Prick innehåller matteproblem, problemlösning, för elever från åk 1 upp till åk 5. Varje kapitel har en egen rubrik med tydligt specificerat innehåll samt lärandemål för varje kapitels del. Något du som lärare kan hänvisa till när eleverna undrar varför det ska öva, räkna, på något. 

Mattekluringar åk 1

I Mitt i prick 1A grundbok på sida 117 får eleverna en mattekluring om pengar:

  • Barnen har 10 kronor var.

Vilka mynt kan de ha?

Rita och beskriv olika lösningar.

Visa och berätta för en kamrat.

I Mitt i Prick 1B grundbok på sida 116 möter eleverna en annan mattekluring i form av en piltavla:

  • Mira och Leo kastar pil.

Mira får 20 poäng med 4 pilar.

Var på tavlan kan pilarna sitta?

Visa olika lösningar.

Mattekluringar åk 2

I Mitt i Prick 2A grundbok hittar ni på sida 116 en problemlösning om pingisbollar:

  • Klassen ska ha pingisturnering och Leo och Nelly ska köpa bollar.

I ett litet rör finns 4 bollar och i det stora 6 bollar.

Leo säger att dem behöver 20 bollar och tycker att de ska köpa 4 stora rör.

Nelly tycker att de ska köpa 5 små rör.

Visa hur du tror att barnen tänker, Leo och Nelly.

Leo och Nelly köper istället 8 rör med bollar.

Hur många bollar kan det bli?

Visa olika lösningar.

I Mitt i Prick 2B grundbok handlar problemlösningen på sida 46 istället för pingisbollar om köttbullar:

  • Leo säger ”Om jag får en köttbulle av dig så har vi lika många”.

Hur många köttbullar var kan Mira och Leo ha från början, för att det Leo säger ska stämma?

Använd tabellen (före och efter) och prova.

Mattekluringar åk 3

I Mitt i Prick 3A grundbok handlar det på sida 102 om att ändra ett recept beroende på hur många man ska baka till:

  • När man bakar vill man ibland göra fler kakor än i receptet.

Ibland passar det bättre med färre kakor.

Skriv om receptet på chokladbollar i tabellen.

Grundreceptet är för 30 chokladbollar.

Hur mycket behövs av varje ingrediens för 60, 15 och 45 chokladbollar?

I Mitt i Prick 3B grundbok löser vi problem med miniräknare på sida 46:

  • Sundsvallsbron är 2109 meter lång.

Ölandsbron är 6072 meter lång.

Hur stor är längdskillnaden mellan broarna?

  • Mira köper ett Tv-spel för halva priset.

Spelet har kostat 3990 kronor.

Vad betalar Mira?

  • Pappa har köpt en ny kikare för 895 kronor.

Det är halva priset.

Vad kostade kikaren innan rean?

  • Det skiljer 1427 gram mellan ett strutsägg och ett hönsägg.

Hönsägget väger 73 gram.

Hur mycket väger strutsägget?

Mattekluringar åk 4

I Mitt i Prick 4A grundbok på sida 46 handlar problemlösningen om tabeller:

  • Manuel säger att hans solros är 90 cm hög och växer 3 cm per dag.

Mira säger att hennes är 70 cm hög och växer 5 cm per dag.

När blir solrosorna lika höga, tror ni?

Visa er lösning genom att använda tabellen.

Solrosorna blir då lika höga vilken dag?

Hur höga är växterna då?

I Mitt i Prick 4B grundbok på sida 88 finner vi problemlösning av proportioner:

  • Mira läser 12 sidor i sin bok på en halvtimme.

Hur många sidor läser hon på 1,5 timmar?

Lös problemet och visa er lösning.

  • Mira skalar 8 potatisar på 10 minuter.

Leo skalar 9 potatisar på 20 minuter.

Mamma skalar 6 potatisar på 5 minuter.

Hur många potatisar skalar de tillsammans på 20 minuter?

Lös problemet och visa er lösning.

  • Leo, Mira, mamma och pappa joggar samma slinga.

Slingan är 5 km och alla springer olika fort.

När mamma är klar fortsätter hon att springa i samma hastighet.

Mamma springer 5 km på 30 minuter.

Hur långt hinner hon sammanlagt på samma tid som:

Leo springer 5 km?                       36 minuter.

Pappa springer 5 km?                  42 minuter.

Mira springer 5 km?                     48 minuter.

Mattekluringar åk 5

I Mitt i Prick 5A grundbok har vi problemlösning om månghörningar på sida 102:

  • Triangelns vinkelsumma är alltid 180 grader.
  1. Visa på liknande sätt att fyrhörningens vinkelsumma alltid är 360 grader.
  2. Hur många räta vinklar kan en…
  1. triangel ha? Prova.
  2. fyrhörning ha? Prova.
  1. Hur många trubbiga vinklar kan en…
  1. triangel ha? Prova.
  2. fyrhörning ha? Prova.

I Mitt i Prick 5B grundbok behandlar vi bråk på sida 46:

  1. Mira köper en bukett med rosor.

2/5 är röda, 1/5 är gula och 1/10 är rosa.

Resten är vita, vilket är 3 stycken.

  1. Hur många rosor är det i buketten?
  2. Vilken färg har de flesta av rosorna?
  3. Hur många fler röda rosor än rosa är det i buketten?
  4. Mira ställer de gula rosorna i en liten vas.

Resten av blommorna ställer hon i en stor vas.

Hur stor andel av rosorna i den stora vasen är – röda? – vita?

  1. De vita rosorna flyttas också över till den lilla vasen.

Hur stor andel av rosorna i den lilla vasen är nu – vita? – gula?

  1. Skriv 2 egna uppgifter till en rosbukett.

Låt ett annat elevpar få lösa dem.

Mitt i Prick 1B grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 3A grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 4A grundbok Ladda ner
Mitt i Prick 5A grundbok Ladda ner

Mattekluringar med svar

Tack vare lärarhandledningarna som finns tillgängliga till båda serierna så har alla våra mattekluringar tillhörande svar men också väldigt bra vägledning för hur man pedagogiskt ska gå igenom varje del med eleverna. Gemensamma, pedagogiska, genomgångar är viktigt för att befästa kunskaperna hos eleverna.

Våra mattekluringar, matteproblem, roar förhoppningsvis er lärare lika mycket som dem roar eleverna. Mattekluringar är något som gör matematikundervisningen lite extra spännande. Fortsätt att utmana dina elever, det är något vi hoppas kunna fortsätta att inspirera er lärare till att göra på bästa sätt. Väl mött hos oss på Majema!