Kluriga matteproblem för åk 1–5
Vår serie Mitt i Prick innehåller matteproblem, problemlösning, för elever från åk 1 upp till åk 5. Varje kapitel har ett tydligt specificerat innehåll och lärandemål.
Mattekluringar åk 1
I Mitt i prick 1A grundbok på sidan 117 får eleverna en mattekluring om pengar:
- Barnen har 10 kronor var.
Vilka mynt kan de ha?
Rita och beskriv olika lösningar.
Visa och berätta för en kamrat.
I Mitt i Prick 1B grundbok på sidan 116 möter eleverna en annan mattekluring i form av en piltavla:
- Mira och Leo kastar pil.
Mira får 20 poäng med 4 pilar.
Var på tavlan kan pilarna sitta?
Visa olika lösningar.
Mattekluringar åk 2
I Mitt i Prick 2A grundbok finns på sidan 116 problemlösning om pingisbollar:
- Klassen ska ha pingisturnering och Leo och Nelly ska köpa bollar.
I ett litet rör finns 4 bollar och i det stora 6 bollar.
Leo säger att de behöver 20 bollar och tycker att de ska köpa 4 stora rör.
Nelly tycker att de ska köpa 5 små rör.
Visa hur du tror att Leo och Nelly tänker.
Leo och Nelly köper istället 8 rör med bollar.
Hur många bollar kan det bli?
Visa olika lösningar.
I Mitt i Prick 2B grundbok handlar problemlösningen på sidan 46 om köttbullar:
- Leo säger ”Om jag får en köttbulle av dig så har vi lika många”.
Hur många köttbullar var kan Mira och Leo ha från början, för att det Leo säger ska stämma?
Använd tabellen (före och efter) och prova.
Mattekluringar åk 3
I Mitt i Prick 3A grundbok handlar det på sidan 102 om att ändra ett recept beroende på hur många man ska baka till:
- När man bakar vill man ibland göra fler kakor än i receptet.
Ibland passar det bättre med färre kakor.
Skriv om receptet på chokladbollar i tabellen.
Grundreceptet är för 30 chokladbollar.
Hur mycket behövs av varje ingrediens för 60, 15 och 45 chokladbollar?
I Mitt i Prick 3B grundbok löser eleverna problem med miniräknare på sidan 46:
- Sundsvallsbron är 2 109 meter lång.
Ölandsbron är 6 072 meter lång.
Hur stor är längdskillnaden mellan broarna?
- Mira köper ett tv-spel för halva priset.
Spelet har kostat 3 990 kronor.
Vad betalar Mira?
- Pappa har köpt en ny kikare för 895 kronor.
Det är halva priset.
Vad kostade kikaren före rean?
- Det skiljer 1 427 gram mellan ett strutsägg och ett hönsägg.
Hönsägget väger 73 gram.
Hur mycket väger strutsägget?
Mattekluringar åk 4
I Mitt i Prick 4A grundbok på sidan 46 handlar problemlösningen om tabeller:
- Manuel säger att hans solros är 90 cm hög och växer 3 cm per dag.
Mira säger att hennes är 70 cm hög och växer 5 cm per dag.
När blir solrosorna lika höga, tror ni?
Visa lösningen genom att använda tabellen.
Solrosorna är lika höga vilken dag?
Hur höga är de då?
I Mitt i Prick 4B grundbok på sidan 88 finns problemlösning om proportioner:
- Mira läser 12 sidor i sin bok på en halvtimme.
Hur många sidor läser hon på 1,5 timmar?
Lös problemet och visa lösningen.
- Mira skalar 8 potatisar på 10 minuter.
Leo skalar 9 potatisar på 20 minuter.
Mamma skalar 6 potatisar på 5 minuter.
Hur många potatisar skalar de tillsammans på 20 minuter?
Lös problemet och visa lösningen.
- Leo, Mira, mamma och pappa joggar samma slinga.
Slingan är 5 km och alla springer olika fort.
Mamma springer på 30 minuter.
Leo springer på 36 minuter.
Pappa springer på 42 minuter.
Mira springer på 48 minuter.
När mamma sprungit 5 km fortsätter hon att springa i samma hastighet.
Hur långt hinner mamma springa sammanlagt på samma tid som:
a) Leo springer 5 km?
b) Pappa springer 5 km?
c) Mira springer 5 km?
Mattekluringar åk 5
I Mitt i Prick 5A grundbok finns problemlösning om månghörningar på sidan 102:
- Triangelns vinkelsumma är alltid 180 grader.
1. Visa på liknande sätt att fyrhörningens vinkelsumma alltid är 360 grader.
2. Hur många räta vinklar kan en…
a) triangel ha? Prova.
b) fyrhörning ha? Prova.
3. Hur många trubbiga vinklar kan en…
a) triangel ha? Prova.
b) fyrhörning ha? Prova.
Mitt i Prick 5B grundbok handlar om bråk på sidan 46:
- Mira köper en bukett med rosor.
2/5 är röda, 1/5 är gula och 1/10 är rosa.
Resten är vita, vilket är 3 stycken.
a) Hur många rosor är det i buketten?
b) Vilken färg har de flesta av rosorna?
c) Hur många fler röda rosor än rosa är det i buketten?
d) Mira ställer de gula rosorna i en liten vas.
Resten av blommorna ställer hon i en stor vas.
Hur stor andel av rosorna i den stora vasen är – röda? – vita?
e) De vita rosorna flyttas också över till den lilla vasen.
Hur stor andel av rosorna i den lilla vasen är nu – vita? – gula?
- Skriv två egna uppgifter till en rosbukett.
Låt ett annat elevpar få lösa dem.