Ordförståelse - avgörande för läsförmågan
Ett stort ordförråd är viktigt för språkförståelsen, vilken i sin tur är avgörande för läsförmågan. Ordförrådet spelar en avgörande roll i skolans alla ämnen. Det är därför viktigt att du som lärare lägger stor vikt vid att eleverna tränar sin ordförståelse och bygger upp sitt ordförråd. Här kommer vi att gå in närmare på ordförståelse och ordens beståndsdelar. Välkommen till Majema!
Vardagsspråket kan skilja sig en hel del från det språk som används i andra sammanhang. I vardagliga samtal använder vi endast en liten del av vårt ordförråd. Skriftspråket innehåller ett större och mer varierat utbud av ord än det talade språket, och även mer komplex grammatik. Det finns därför en stor poäng i att låta eleverna möta litteratur långt innan de själva kan läsa. Även vid högläsning för eleverna får de möta skriftspråkets ordförråd och mer avancerade meningsbyggnad. Vi ger på så sätt eleverna en förberedelse för den kommande lästräningen och läsförståelsen. För att få en uppfattning om elevernas ordförråd behöver du som lärare vara lyhörd och aktivt lyssna på elevernas språk och val av ord. Genom läsning lär sig eleverna många nya ord och utvecklingen blir positiv. Det förutsätter dock att de kommit så långt att de kan läsa själva och kan avkoda orden för att ha energi till att fokusera på innehållet. Elever som inte läser med flyt tappar ofta motivationen och lusten till läsning, vilket leder till sämre utveckling av ordförrådet.
Läsresan
I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag.
Ordförståelse - ordens byggstenar
Ett ord kan delas in i större och mindre enheter som kallas fonem, stavelser och morfem.
Fonem – grafem
Fonem definieras som språkets minsta betydelseskiljande enhet. Fonem är språkljud som i skriftspråket motsvaras av grafem. Det kan bestå av en eller flera bokstäver. Att kunna förstå språkljud är en nödvändig grund för all läsinlärning. I orden bil och pil är ljuden b och p fonem, som gör att orden skiljer sig i betydelse.
Stavelser
Ett ord kan delas in i stavelser. En stavelse innehåller alltid en vokal. De ljud som sägs tillsammans bildar en stavelse, och ett ord har lika många stavelser som det har vokaler. Exempelvis har ordet tidning två stavelser, tid-ning, medan tid-ning-ar har tre.
Morfem
Morfem, eller ordled, är ordens minsta betydelsebärande delar. Själva ordstammen kallas rotmorfem och kan bestå av flera stavelser. Till den kan läggas förstavelser (prefix) och ändelser (suffix). Att ha förståelse för hur orden kan delas upp gör det lättare att förstå nya ord som man läser eller ska skriva.
- Exempel på prefix + rot: be-kämpa, o-lycka
- Exempel på rot + sufffix: kämpa-de, lyck-lig
För att demonstrera skillnaden på fonem, stavelse och morfem:
- Fonem/grafem: h-ä-s-t-a-r-n-a
- Stavelser: häst-ar-na
- Morfem: hästar-na
Ordförståelse – att kunna ord och att lära sig nya
Att kunna ett ord kan innebära att eleven kan:
- Uttala ordet korrekt i tal och skriva det korrekt i skrift.
- Känna igen ordet i ett sammanhang.
- Förklara med egna ord vad det betyder.
Att kunna många ord har stor betydelse för läsförståelsen. Studier visar att om man förstår mindre än 90 procent av orden så tappar man förståelsen av textens innehåll. Men om eleven förstår alla ord i texten så kommer eleven inte att lära sig några nya ord. Det är därför det är så viktigt att anpassa vilka texter och böcker eleven ska läsa.
Läsningen exponerar eleverna för fler ord än vad som ingår i deras vardagliga tal. Ju fler ord eleverna lär sig, desto lättare blir det att hänga med i all undervisning och lära sig ännu mer.
Mängden ord eleven behärskar kallas ordförråd. Antal ord kan definieras som kvantitet, men ordförrådet har också en viss kvalitet beroende på om orden är väl förankrade eller något eleven ”bara känner till”, vilket kallas ordförrådets djup.
Vanligtvis förstår vi många fler ord än de vi använder. De ord vi förstår kallas passivt ordförråd och de ord vi använder för aktivt ordförråd. I skolan möter eleverna många nya ord, många knutna till ett visst skolämne men också nya ord som behövs för själva skolarbetet. Alla elever har därför nytta av ett strukturerat arbete med ordkunskap.
Undervisa om ords betydelse
Det finns olika nivåer på svårighetsgrad och frekvens av ord:
- Vanligt förekommande, till exempel: springa, katt, röd.
- Förekommer i många sammanhang, till exempel: motsvara, överblick, landskap.
- Ovanligare ord, till exempel: ekosystem, estuarier, auktoriserad.
Det är inte en självklarhet vilken nivå alla ord vi använder i klassrummet tillhör, men genom att förbereda och plocka ut ord i förväg kan man bli medveten om nivåerna och anpassa efter elevernas ordförståelse. Vid genomgång av nya ord, låt gärna eleverna försöka formulera egna förklaringar till orden.
För att eleverna ska få bästa möjliga förutsättningar att förstå så många ord som möjligt i varje ämne, samla gärna ämnesspecifika ord i listor. Gör listorna tillsammans, låt eleverna skriva för hand eller göra digitala listor, så att de lätt kan höra, säga, läsa och skriva de nya orden.
I vår bok Dagens svenska 2 på sidan 6 finns övningen: Vad handlar tankekartan om?
Där får eleverna ett antal ord som kan kopplas till en gemensam nämnare. Övningen ger dig som lärare möjlighet att se om eleverna förstått innebörden av orden. På sidan 16 i samma bok finns en övning där motsatsord ska paras ihop, även det ett sätt att arbeta med ordförståelse.
Läsresan
I Läsresan lärarhandledning FK finns det för varje kapitel uppslag med:
- ord att förstå
- bokstäver
- bokstav och ljud.
Läsresan läsebok FK är uppbyggd så att ni tillsammans läser orden (till exempel tassa, karusell, skutt) och även får exempel på meningar där orden ingår. Därefter skapar eleverna nya meningar till varje ord. Läsresan bygger på gemensam och upprepad läsning och eleverna möter många olika texttyper.
Vi hoppas att du har fått inspiration till undervisningen om ordförståelse och förutsättningar att ge eleverna en positiv utveckling av ordförrådet. Titta gärna mer på böckerna hos oss på Majema!
Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.