Rättstavning i dialog

Rättstavning är något som kan uppfattas som svårt för eleverna. Dagens samhälle kräver att du ska kunna uttrycka dig väl i skrift. Hur du skriver och stavar har stor betydelse för hur du uppfattas. En person som uttrycker sig väl anses oftast vara bildad. En text som inte är korrekt skriven kan göra att läsaren slutar läsa och att budskapet inte når fram. Att ”rätta” betyder att hitta och rätta felaktigheter i en text, att påvisa och avhjälpa fel. Lärare kan hjälpa eleverna att rätta, och även digitala rättstavningsprogram. Men eleverna behöver ändå träna stavning för att utveckla sitt språk och sin förmåga att uttrycka sig i skrift. Välkommen till Majema!

Läsresan

I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag.

Läs mer om Läsresan

Rättstavning

I de lägre åldrarna läggs ofta mer fokus på flödesskrivning än rättstavning, men efter hand bör ändå rättstavning övas för att stärka elevernas förmåga att skriva. Att vara försiktig med rättning av elevtexter för elever som inte kommit så långt i sitt skrivande kan dock vara en fördel. Det finns forskning, och många lärare, som förespråkar att rättning av elevtexter bör ske i dialog då det annars finns en risk för att det hämmar elevernas skrivande. Denna dialog kan ske lärare till elev men även elev till elev. Att uppmuntra eleverna att lägga fokus på stavning med hjälp av rättstavningsprogram – inte bara låta datorn korrigera automatiskt – är också bra träning. Upprepning och att använda orden i olika sammanhang stärker också förmågan att stava rätt. Även att läsa mycket stärker förmågan att skriva och stava, eftersom man då ser orden rätt stavade många gånger och stavningen liksom sätter sig utan att man tänker på det. 

Träna rättstavning

Vår serie Läsresan ger eleven goda förutsättningar att öva rättstavning och ger dig som lärare möjlighet att skapa en dialog kring elevens arbete i arbetsboken. Läsresans arbetsböcker för årskurserna 1–3 har kapitel som är uppbyggda enligt följande:

  • ord att förstå
  • läsförståelse
  • ord att stava
  • grammatik
  • skriva
  • listor och välskrivning (åk 3).

På elevwebben kan eleverna öva varje kapitels ord att stava på två olika nivåer. De kan även repetera ord från fem kapitel i taget. Till varje årskurs finns det lärarhandledningar så att du som lärare ska ha goda förutsättningar att följa upp elevernas arbete på bästa sätt. 

Till exempel i Läsresan 3 arbetsbok på sidan 8 övar eleverna på ord med ng-ljudet. I Läsresan 3 lärarhandledning på sidan 30 finns tillhörande vägledning för dig som lärare.

Läsresan 3 lärarhandledning Ladda ner
Läsresan 3 lärarhandledning Ladda ner
Läsresan 3 lärarhandledning Ladda ner
Läsresan 3 arbetsbok Ladda ner

Lycka till med rättstavningen!

Vi kan konstatera att det är viktigt att öva rättstavning, men att det är lika viktigt hur själva rättningen görs. Att rätta genom dialog minimerar risken för att eleven ska tappa självförtroendet och sluta skriva. Eleverna kan även arbeta tillsammans och använda varandra som rättningsresurs. Låt också eleverna repetera och träna sin rättstavning genom att utnyttja vår elevwebb. Väl mött hos oss på Majema!

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.

Läs mer om webbinarier