Språkutveckling hos barn

Ett rikt språk öppnar många dörrar för ett barn. Genom språk lär sig barn att uttrycka sig, förstå sin omgivning och ta sig ut på äventyr i fantasins eller litteraturens värld. Språk och språkutveckling stärker inte bara barnets intellektuella, känslomässiga och sociala kompetens, utan också självförtroendet. Därför är det viktigt att vi aktivt jobbar med barns språkutveckling. Ta gärna del av våra bästa tips för språkutveckling i klassrummet. Välkommen till Majema!

Vi vuxna har ett stort ansvar när det gäller att uppmuntra barn att våga prova sig fram i sin språkutveckling. Det finns många möjligheter för dig som är lärare, eller förälder, att med hjälp av enkla övningar och lekar stärka barnens språkutveckling i svenska språket. I den här texten delar vi med oss av några tips och tankar kring hur du kan hjälpa till att öppna allt fler av språkets dörrar.

Läsresan

I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag.

Läs mer om Läsresan

Språkutveckling hos barn – vad är språkutveckling?

Innan vi går in på tips kring språkutveckling kan det vara bra att titta lite närmare på vad språkutveckling är. Det är en genomgående process som handlar om att utveckla sitt första talade språk. Språk består av att:

  • förstå (ordförråd) 
  • använda kroppsspråk och gester
  • tala 
  • läsa
  • skriva.

Språket utvecklas under hela livet och är mycket viktigt under hela skoltiden. Våra tips kan anpassas efter alla åldrar. 

Fyra tips på språkutvecklande undervisning

Alla barn börjar skolan med sina egna erfarenheter, grundkunskaper och behov. Men det fina med språkutveckling är att den främjas av allt som vi gör, oavsett nivå. Eftersom alla barn är olika kan många arbetsuppgifter behöva anpassas så att utmaningen blir lagom stor för varje enskilt barn. 

1. Ställ öppna frågor
Ett exempel på en språkutvecklande och väldigt enkel övning är att ställa öppna frågor. 
"Hur brukar din dag se ut när du kommer hem från skolan?" 
Öppna frågor, alltså frågor som börjar med när, vad, vem, hur och vad, gör att barnet pratar mer och på så sätt utvecklar både analysförmåga och språk. Även berättarglädjen utvecklas/stimuleras. Glöm inte att lyssna och fånga upp det som barnet berättar!

2. Lek och repetera
När det kommer till språkutveckling i förskolan lär sig många barn av att leka och repetera.  
Förslag på övning:
Säg till barnen att hämta sina ryggsäckar eller väskor och visa vad de har i dem. Låt dem berätta vad de skulle vilja ha i sin ryggsäck eller väska och vad de absolut inte skulle vilja ha där. Den här uppgiften kan leda till många intressanta jämförelser och funderingar. Använd eventuellt bilder på sådant barn kan ha i sina ryggsäckar, om du upplever att barnen behöver exempel för att komma igång.

3. Kom igång och skriv
Många elever tycker att det är svårt att komma igång och skriva. Hjälp eleverna genom att ge dem fantasifulla ämnen och ”börjor”, till exempel:
- Idag blev jag klassens hjälte. Detta är vad som hände… 
- Det är år 3024. Jag reser till detta år med hjälp av en tidsmaskin. När jag kommer dit ser jag …
- Jag satt och tittade på mitt favoritprogram på tv. Plötsligt sögs jag in i tv:n och då …

4. Väck barnens läsintresse
Läsning är ett fantastiskt verktyg för att utveckla språkkunskaper. Väck läslusten hos dina elever och presentera några riktigt bra boktips, eller gå till biblioteket och låt bibliotekarien komma med några tips. Högläsning brukar vara populärt och är bra för språkutvecklingen även för lite äldre barn. 

Boktips för yngre barn:

  • Pippi Långstrump av Astrid Lindgren.
  • Guldlock och de tre björnarna av Sebastien Braun.
  • Tomtebobarnen av Elsa Beskow.
  • Sagan om Pelle Kanin av Beatrix Potter.
  • Mumins lilla bok om motsatser av Tove Jansson.

Boktips för äldre barn:

  • Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. 
  • Lasse-Majas detektivbyrå av Martin Widmark.
  • Häxorna av Roald Dahl.
  • Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf.
  • Harry Potter av JK Rowling.
  • Balladen om en bruten näsa av Arne Svingen. 

Låt gärna eleven göra ett bokmärke för varje bok de läser. Kopiera helst på lite kraftigare papper. På bokmärket skriver eleverna bokens titel, författaren och ett omdöme. De ifyllda bokmärkena kan sedan användas på olika sätt, bland annat för att dokumentera hur många böcker eleverna har läst. Låt dem klistra upp bokmärkena på ett färgat A4-papper allt eftersom de är klara. Ni kan göra ett gemensamt stapeldiagram över populära böcker eller hur många böcker klassen läst tillsammans under olika månader. Kopieringsunderlag finns på sidan 23 i Lärarpraktikan Vår, kopieringsunderlag

Se även våra andra läromedel i svenska för åk F–3, till exempel Läsresan med en variation av texter som skapar förväntan och nyfikenhet hos eleverna, eller serien Vässa språket, en språklära där eleverna får arbeta med bokstäver, ordkunskap, grammatik och stavning i stigande progression. Till serien finns en lärarwebb som ger förklaringar och gemensamma exempelövningar. Svenska mixen är en serie arbetsböcker lämpade för självständigt arbete, med övningar i läsning, läsförståelse, skrivning, ordkunskap och stavning.

Lärarpraktikan Kom igång och SKRIV Ladda ner
Lärarpraktikan vår kopieringsunderlag Ladda ner

Har du arbetat språkutvecklande med dina elever? Kanske till och med använt dig av våra tips och material? Vi vill gärna höra din åsikt. Tveka därför inte att kontakta oss på Majema!

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.

Läs mer om webbinarier