Texttyper - texter med olika syften
Det finns många olika texttyper att arbeta med i skolan. Olika texttyper har olika syften, till exempel en argumenterande text ska påverka, en blogg ska roa eller en rapport ska informera. Man kan dela upp texttyper i faktatexter och åsiktstexter samt i formella och informella texter, och texterna i sig kan delas in i olika delar. Detta tittar vi närmare på här. Välkommen till Majema!
Faktatexter är till exempel nyhetsartiklar, notiser, reportage och intervjuer. Dessa texter är faktabaserade, till skillnad från åsiktstexter som är baserade på någons åsikter. Åsiktstexter är till exempel ledare, krönikor, recensioner och annonser. Texterna i sig är indelade i olika delar beroende på texttyp. Nedan beskriver vi i form av checklistor några texttyper som passar att arbeta med för elever i åk F–6.
Läsresan
I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag.
Texttyper
En god läsare använder sig av olika lässtrategier för att förstå texten. I serien Läsresan får eleverna träna med hjälp av sex olika lässtrategier. Att arbeta med olika texttyper, förstå deras syfte och struktur och att ge exempel, ger eleverna goda förutsättningar för att skriva egna texter. De olika texttyperna är även viktiga att öva på inför de nationella proven där eleverna ska kunna skilja på olika texttyper. För åk 1–3 nämns i kursplanen för svenska:
berättande texter och poetiska texter för barn, texter i form av rim, ramsor och sånger,
beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, samt instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar. För åk 4–6 nämns berättande texter och poetiska texter för barn och unga, beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Även texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter, nämns för alla årskurser.
Checklista texttyper
Vår serie Läsresan är ett basläromedel i svenska. I Läsresan 3 lärarhandledning finns en tydlig checklista för olika texttyper som används i svenskundervisningen för åk 3.
Berättande text
Syfte: engagera, underhålla, eventuellt förmedla budskap.
Struktur: inledning, handling/problem, avslutning/lösning.
Exempel: berättelser, sagor, fabler, spökhistorier.
Poetisk text
Syfte: förmedla känslor.
Struktur: korta rader, lek med ord.
Exempel: rim, ramsor, dikter.
Beskrivande text
Syfte: presentera beskrivande fakta.
Struktur: rubrik/ämnet, fakta i stycken med underrubriker, foton och illustrationer med bildtext.
Exempel: fakta som beskriver djur, demokrati, klimat, historia.
Förklarande text
(ingår ofta som en del av faktatext)
Syfte: förklara hur och varför något sker, hur det fungerar och hänger ihop.
Struktur: inledning, förklaringar i stycken, punktform, förklarande bilder.
Exempel: livscykler, vattnets kretslopp, månens faser.
Instruerande text
Syfte: att visa och förklara hur man gör något.
Struktur: rubrik, lista med material, arbetsgång som numrerad lista, bilder.
Exempel: recept, manualer för spel, byggsats, arbetsbeskrivningar.
Argumenterande text
Syfte: föra fram åsikter/budskap, påverka, övertala.
Struktur: inledning, flera argument, avslutning/sammanfattning.
Exempel: insändare, annonser, reklam, klagobrev.
Återberättande text
Syfte: återberätta något som hänt.
Struktur: rubrik, händelser i kronologisk ordning, tidsord som först, sedan, därefter, till slut.
Exempel: dagbok, blogg, artikel, biografi, redovisning.
Texttyper mallar - texttyper i skolan
I undervisningen av texttyper kan det vara bra med modeller för textanalys. Det finns i varje kapitel av Läsresan läsebok. Modellerna är tänkta att användas gemensamt, i samtal med eleverna och för att fördjupa textförståelsen. I lärarhandledningen finns samtalsfrågor kopplade till aktuell modell. På sidan 11 i Läsresan 3 lärarhandledning presenteras de åtta olika modellerna som används i Läsresan för textanalys.
Olika texttyper
I vår serie Dagens svenska för åk 2–3 får eleverna öva på att känna igen olika texttyper.
Till exempel på sidan 122 i Dagens svenska 2 får de markera om en text är faktatext eller dikt. På sidan 136 i Dagens svenska 3 får eleverna markera om en text är faktatext, dikt, berättande text eller instruktion.
Texttyper inför nationella prov
Dessa texttyper kan vara bra att ha genomgång av inför nationella prov i svenska på mellanstadiet.
Insändare
Åsiktstext i tidning, subjektiv, innehåller tes och argument, skribenten vill påverka, vem som helst kan skriva.
Debattartikel
Väcka reaktioner och åsikter genom sakliga argument och fakta, vinklad, innehåller tes och motargument.
Krönika
Åsiktstext kring ett ämne, personligt skriven, kan innehålla en personlig händelse eller handla om något aktuellt i samhället, kan vara i form av en blogg.
Brev
Datum, hälsningsfras, mottagare och avsändare, personligt eller formellt språk beroende på mottagare, ofta frågor och svar.
Novell
Kort berättelse med en huvudhandling, hoppar rakt in i texten, monolog, tankar, känslor, vändpunkt, oväntat slut.
Nyhetsartikel
Något som hänt, vad, vem, varför, hur, var, objektiv, rubrik, ingress, brödtext, mellanrubriker, bild med bildtext, faktaruta.
Reportage
Använda flera sinnen, jag-form, kan innehålla intervjuer, gestaltande, beskrivningar, fakta om händelser, nyheter.
Notis
Väldigt kort, svarar på några av de journalistiska frågorna (vad, när, vem, varför, hur, var), objektiv, rubrik, brödtext.
Dagbok
Datum, till sig själv, känslor och tankar, språket behöver inte anpassas utan kan vara personligt och vardagligt, ofta i dåtid.
Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.