Matteuppgifter – praktisk matte
För många elever ökar den matematiska förståelsen när de arbetar praktiskt. Här får du som lärare exempel på matteövningar att göra tillsammans i klassrummet. Välkommen till Majema!
Att öva matematik praktiskt hjälper eleverna att på ett roligt sätt förbättra sina kunskaper i ämnet. Med praktiska övningar utvecklar eleverna sin förmåga att använda matematiken i olika sammanhang. Ur handledningen Praktisk matematik – med språket som bas för åk F–3 kan du som lärare lätt kopiera upp en stor variation av matteövningar till eleverna. Boken går att använda även för andra årskurser.
Mitt i Prick
Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.
Träna matte
I handledningen ges förslag på hur man kan arbeta praktiskt och språkutvecklande med matematik inom följande områden: taluppfattning, former och mönster, tid, längd samt vikt och volym. Boken innehåller även en avdelning med frågesport. Handledningen är tänkt som ett komplement i matematikundervisningen för årskurs F–3 och för att hjälpa eleverna att nå kunskapskraven i slutet av årskurs 3. Övningarna kan användas till andra årskurser utifrån den nivå eleverna befinner sig på.
Extra matteträning
Med kopieringsunderlagen kan eleverna öva matematik enskilt eller tillsammans i klassen. Handledningen innehåller även hemuppgifter som eleverna kan ta med sig hem, och på så sätt blir föräldrarna delaktiga i elevernas matteträning. För att lättare få en överblick över övningarna rekommenderar vi att de får en mapp att samla sina uppgifter om praktisk matematik i och ett arbetshäfte att ha till.
Matteövningar ur boken Praktisk matematik – med språket som bas
Övningarna i materialet Praktisk matematik passar att göra enskilt, i par eller i grupp. Par- och gruppövningar gör att eleverna kommunicerar och lyssnar på varandra, vilket ökar deras samarbetsförmåga. Då får de också ta del av olika sätt att lösa uppgifterna och de tränar förmågan till matematiska resonemang.
Ur del 1 – Taluppfattning: Tal-lådor (klassövning/gruppövning)
Visa talen 1–10 på olika sätt (sidan 12).
Material: en stor, låg låda per grupp (till exempel knäckebrödslåda från matsalen), talkort 1–10 (kopieringsunderlag 33, sidan 33), tallinje (kopieringsunderlag 35, sidan 35), diverse annat material till lådorna (till exempel piprensare och kulor), papper, sax, kritor, arbetshäfte, penna.
Samla eleverna runt mattemattan.
- Ta fram en av lådorna och ett sifferkort, till exempel 10.
Låt eleverna komma med förslag på vad som kan ha med talet 10 att göra och hur det kan visas. - Skriv ner en lista på tavlan på allt ni kommer på som kan finnas med i lådan.
Exempel på saker:
- Talet 10 skrivet med siffror/bokstäver.
- Visa med fingrar.
- Visa med mynt.
- Kulor på en piprensare eller ett band.
- Tärningssymboler.
- Dominobricka.
- Klocka.
- Digitala siffror – bygg siffran med tändstickor.
- Tallinje med markerat tal.
- Siffran i andra sammanhang, till exempel saga, sång, ramsa.
- Almanacka med inringat datum eller månad.
- Uppdelning av antalet.
- Ljus i tårta.
- Talet i kortleken.
Samtala också om hur man kan dela upp talet 10 på olika sätt. - Dela in eleverna i grupper och dela ut sifferkort med talen 1–9, ett till varje grupp.
Låt varje grupp göra en låda till sitt tal med så många olika föremål, symboler, som möjligt.
Låt dem dekorera och måla sin låda. - Låt sedan grupperna redovisa för varandra.
När en grupp har redovisat arbetar alla sedan med det talet i sina arbetshäften.
Låt även eleverna skriva upp på hur många olika sätt de kan dela upp talet i två delar. Hur många sätt blev det?
Låt eleverna upptäcka samband och mönster mellan de olika talen.
- På hur många sätt kan talet 4 delas upp? Talet 5? - En bra övning att fortsätta med är att låta eleverna dela upp talen i fler än två delar.
Ur del 2 – Former och mönster: Stickor (parövning)
Bygg en kvadrat, rektangel och triangel med hjälp av stickor (sidan 48).
Material: stickor eller dylikt.
Eleverna arbetar parvis.
Varje elevpar bygger en kvadrat, en rektangel och en triangel med hjälp av stickorna.
- Hur många trianglar kan ni göra av 5 stickor?
- Gör en kvadrat av 4 stickor.
- På vilka sätt kan ni dela kvadraten om ni har 4 stickor till?
Ur del 3 – Tid: Födelsemånad (klassövning)
Stapeldiagram över födelsemånaderna (sidan 65).
Material: penna, klossar/multilink, arbetshäfte.
- Dela ut en kloss till varje elev, eventuellt en färg för flickor och en färg för pojkar. Lägg ut månadsnamnen i en rad på golvet. Eleverna får nu lägga sin kloss vid den månad de fyller år. Stapla klossarna vid varje månad till ett torn.
- Låt eleverna redovisa resultatet av undersökningen.
- Vilken månad har fått högst torn?
- Vilken månad har fått lägst torn? - Eleverna dokumenterar i sina arbetshäften genom att rita av antalet klossar för varje månad, alternativt göra ett stapeldiagram.
Ur del 4 – Längd: Min meter i steg (klassövning)
Stega i meter (sidan 80).
Material: bogserlina/snöre, eventuellt tavelkrita.
Lägg en meter snöre eller en meter av en bogserlina på marken.
- Hur många steg är 1 meter för dig? Eleverna får prova att gå bredvid snöret. Är det långa eller korta steg? Tar din kamrat lika långa steg? (Det bästa är att försöka träna på att ta två steg per meter.)
- Låt eleverna uppskatta hur lång en viss sträcka (till exempel 5 meter) är, genom att stega. Där de stannar kan de eventuellt skriva sina namn med tavelkrita. Kontrollmät sedan med hjälp av snöret. Hur var din uppskattning?
Låt eleverna stega flera olika sträckor, en bra övning för att träna längduppfattning.
Ur del 5 – Vikt och volym: En liter juice (par- eller gruppövning)
Uppskatta och mät hur mycket ett dricksglas rymmer (sidan 93).
Material: olika glas/muggar, vatten/mannagryn, dl-mått, en tom juiceförpackning (1 L), penna, arbetshäfte.
- Låt eleverna uppskatta hur mycket ett dricksglas rymmer och sedan mäta.
- Rymmer olika dricksglas lika mycket? Prova.
- Hur många deciliter är en liter juice?
- Ungefär hur många glas räcker en liter juice till?
Eleverna ritar juiceförpackningen och antalet glas juicen räcker till i arbetshäftet.
Lycka till med praktisk matte!
Att arbeta laborativt med praktisk matematik stärker elevernas förståelse. Vi hoppas att detta gett inspiration till många givande och lärorika stunder tillsammans med eleverna och att du som lärare har fått många bra tips på övningar och kreativa sätt att arbeta med matematik. Om du önskar fler tips inom olika ämnesområden har vi även artiklar om till exempel läsförståelse, mattekluringar och annat där inspiration kan behövas. Varmt välkommen till oss på Majema!
Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.