Höstlov – läslov
Uppmärksamma läslovet innan eleverna går på lov. Uppmuntra och förbered både fritidshem och föräldrar och samarbeta för att lägga extra fokus på läsning inför och under läslovet. Här är några tips:
- Planera för läsfrämjande aktiviteter tillsammans med skolbibliotekarien.
- Besök ett bibliotek i närheten.
- Fundera över hur läsandet kan uppmärksammas på fritidshemmet.
- Läs högt för eleverna på olika sätt och i olika sammanhang.
- Läs början på en berättelse i skolan och uppmuntra eleverna att läsa färdigt på fritids eller hemma.
- Läs olika genrer: poesi, dramatik, serier, skräck osv.
- Samtala om texterna i förväg och väck nyfikenhet och intresse.
- Följ upp med samtal efter läsning.
- Arbeta med författarporträtt och litteraturhistoria.
- Skapa nya, stimulerande läsmiljöer där eleverna kan läsa både enskilt och tillsammans med andra.
- Prata om var man kan läsa hemma.
- Ta reda på och tipsa eleverna om läsaktiviteter i närområdet under läslovet.
- Hämta inspiration från andra skolor och organisationer.
Vår serie Läsresan är skriven just för att väcka elevernas läslust. Varje kapitel inleds med ord från den kommande texten och därefter följer en berättelse, saga eller faktatext. Till läseböckerna finns arbetsböcker. Efter vart femte kapitel finns en samtalsbild med tillhörande frågeställningar. Här kommer lite inspiration från våra olika läseböcker för årskurs 1–3:
Läsresan 1 läsebok åk 1
På sidan 41 börjar den förklarande texten Min smarta väckarklocka där eleverna får läsa om en uppfinning. Berättelsen förklarar hur en smart väckarklocka fungerar. Vilka uppfinningar är smarta?
Läsresan 2 läsebok åk 2
På sidan 81 får eleverna ta del av den argumenterande texten Jag vill ha en leguan! Eleverna får läsa berättelsen om Albin som vill ha en leguan. Albin försöker övertala sin mamma med olika argument. Hur är ett bra argument?
Läsresan 3 läsebok åk 3
På sidan 77 börjar den beskrivande texten Djur i regnskogen. Här får eleverna läsa en beskrivande text och ta del av fakta och information i både bild och text. Varför är skogen viktig för djur och människor?